رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 331631

آبشار آب سفید، عروس زیبای آبشارهای ایران

ساعت 24-آبشار آب‌سفید یکی از دیدنی‌ترین آبشارهای استان لرستان است و به دلیل زیبایی فوق‌العاده، به عروس زیبای آبشارهای ایران معروف است.

2
شهرت استان لرستان به‌خاطر وجود آبشارهای زیبای آن است. در لرستان بیشتر از ۳۳ رودخانه دائمی جریان دارد و به همین دلیل بلندترین آبشار، زیباترین آبشار ایران و عروس آبشارها در این استان به وجود آمده است. در خصوص آبشارهای لرستان این نکته را باید یادآور شد که دسترسی به این آبشارها بسیار آسان است و بسیاری از مردم به منظور سپری کردن اوقات فراغت خود به سوی این آبشارها روانه می‌شوند.

بیش ۵۰ آبشار بزرگ و کوچک در پهنه استان لرستان به وجود آمده است که قسمت زیادی از این آبشارها در مسیر رودخانه‌های این استان واقع شده‌اند. این در حالی است که آبشارهای هفتگانه لرستان هرکدام در نوع خود آبشارهای یگانه‌ای هستند که شاید نتوان نظیر آن‌ها را در نقاط دیگر ایران مشاهده کرد. آبشار آب‌سفید یکی از این آبشارهای هفتگانه است که در ادامه به توضیح بیشتر این آبشار می پردازیم.

آبشار آب سفید

آبشار آب‌سفید که به عروس زیبای آبشارهای ایران مشهور است، از آبشارهای استان لرستان است که در جنوب شرقی این استان و در دامنه کوه‌های زاگرس و در کنار کوه بلند قالی کوه در زلقی واقع شده است و از شهر الیگودرز می‌توان به این آبشار راه پیدا کرد. این آبشار دارای ارتفاع ۷۰ متر و عرض تاج (در فصل پرآبی) حدود ۸ متر است و آب آن به‌وسیله تونلی در داخل یک کوه سنگی تامین می‌شود. آبشار آب‌سفید به رود رودبار لرستان متصل شده و در نهایت به دز جاری می‌شود.

این آبشار در شروع مسیر یک رودخانه دائمی به طول ۱۷ کیلومتر است که از دامنه کوه‌های کازینستان و حرا، سرچشمه گرفته و با ملحق شدن به رودخانه کاکلستان و سرازیر شدن به رود رودبار استان لرستان به رودخانه و سد دز ختم می‌شود.

آبشار آب سفید

علت نام‌گذاری این آبشار به آب‌سفید، به‌خاطر تبدیل شدن آب آن به‌صورت مخلوط با هوا به شکل حباب سفید (از طریق برخورد با سنگ‌ها) است. آبشار به‌وسیله فعالیت‌های زمین‌شناختی و فرسایش به وسیله آب در دره‌های تاریک در چند هزار سال ایجاد شده است. در گویش محلی این آبشار به او اسبید معروف است. همچنین آبشار آب‌سفید آبشار سفید آب و آبشار سفید نیز نام دارد. آب آبشار نیز یکی از بهترین و سالم‌ترین آب‌های معدنی محسوب می‌شود.

آبشار آب سفید

این آبشار دارای پوشش جنگلی و سرسبز است که چشم هر بیننده‌ای را به خود متوجه می‌سازد. آبشار آب‌سفید داخل دره‌ای تاریک قرار داشته و در طول هزاران سال فعالیت زمین‌شناختی و فرسایش به‌وسیله آب به این شکل تبدیل شده است.

آبشار آب سفید

جاده آبشار آب‌سفید الیگودرز با طبیعت زیبا و چشم‌نواز خود هر بیننده‌ای را متوجه خود می‌کند. چندین رودخانه پرآب با کناره‌های بسیار زیبا و دیدنی و روستاهای کوچک و بزرگ در مسیر راه وجود دارد که منظره‌هایی زیبا و دل‌انگیزی را همراه با جلوه‌های طبیعی، کوهستانی و جنگلی خلق کرده است. آبشار آب‌سفید دارای زیبایی منحصربه‌فردی است و با هیچ چیز قابل مقایسه نیست.

آبشار آب سفید

منطقه‌ای که آبشار آب‌سفید در آن قرار دارد، منطقه‌ای ییلاقی همراه با کوه‌های بسیار بلند و پر از درختان بلوط و گردو است. زیارتگاه «مومد حسن» در امتداد مسیر دسترسی به این آبشار واقع شده که در بین مردم مناطق بختیاری از مقام بالایی برخوردار است.

تجهیزات آبشار آب‌سفید

در محوطه آبشار امکاناتی نظیر دو نمازخانه، ۱۵۰ عدد سکوی استراحت، غرفه‌های مواد غذایی و سیاه چادر و نمایشگاهی به منظور نشان دادن و آشنایی با محصولات و فرهنگ مردم بختیاری و عشایر منطقه وجود دارد.

آبشار آب سفید

امکاناتی هم مانند دریاچه مصنوعی به مساحت یک هکتار، آلاچیق، سکوی ماهی‌گیری، درمانگاه، پاسگاه پلیس، تله‌کابین، پیست اسکی، سوئیت‌های اقامتی، سالن همایش، پیست اسب‌سواری و دوچرخه‌سواری، امکانات تیراندازی، باغ‌وحش (به منظور افزایش حیوانات وحشی)، پارک بازی برای کودکان، رستوران سنتی و کافی‌شاپ در آینده به این منطقه اضافه خواهد شد.

پوشش گیاهی و جانوری

آبشار آب‌سفید در منطقه‌ای به نام قالی‌کوه قرار دارد، این منطقه پوشش گیاهی و جانوری ویژه‌ای دارد که از این نظر منطقه‌ای حفاظت شده و شکار ممنوع است. سرو کوهی یکی از درختان یگانه این منطقه است که ریشه‌اش درون سنگ و صخره رشد می‌کند.

آبشار آب سفید

بلوط ایرانی، ارس، زالزالک، انجیر وحشی، نسترن وحشی، تمشک و لاله‌های واژگون از دیگر گونه‌های گیاهی این منطقه هستند.

حیواناتی مانند پلنگ، خرس قهوه‌ای، کفتار، گرگ، شاهین، کبوتر چاهی، سهره، شاه بوف، کبک، چکاوک، قمری و غیره در این منطقه زندگی می‌کنند. به علت رفت و آمدهای بسیار، این حیوانات در نزدیکی آبشار مشاهده نمی‌شوند و از این نظر نباید نگران جانوران وحشی در اطراف آبشار بود.

فصل بهار و تابستان بهترین زمان سفر به آبشار است، زیرا در فصل های دیگر آب و هوای منطقه بسیار خنک می‌شود؛ در حالی که در بهار و تابستان دل‌پذیر می‌شود. خالی از لطف نیست که برای مشاهده جلوه‌های زمستانی و یخ زدن آبشار به این منطقه سفر کرد. یخ‌نوردان به منظور تجربه یخ‌نوردی به دیدار این آبشار می‌روند.

آبشار آب سفید

مسیر دسترسی به آبشار

آبشار آب‌سفید در حدود ۵۰ کیلومتری شهر الیگودرز در منطقه پیشکوه ذلقی واقع شده است. به منظور دست‌یابی به آبشار ابتدا به الیگودرز رفته و سپس توسط جاده آسفالته راهی آبشار شوید. فاصله آبشار تا الیگودرز ۷۵ کیلومتر است و به‌وسیله جاده می‌توان به نزدیکی آبشار رسید. جاده در این بازه مکانی کوهستانی بوده و برای رسیدن به نزدیکی آبشار تقریبا دو ساعت وقت نیاز است، ماشین خود را در نزدیکی آبشار پارک کرده و وارد مسیر سنگ‌فرش شوید و پس از حدود یک ربع پیاده‌روی به پای آبشار برسید.

در صورت عدم دسترسی به ماشین شخصی می‌توان به وسیله یک سواری دربست از الیگودرز به آبشار رفت یا از مینی‌بوس‌هایی که به طرف روستاهای منطقه «زوماهرو» راهی می‌شوند، استفاده کرد. البته این شیوه‌ها دشوار بوده و زیاد توصیه نمی‌شوند.

کجرو

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها