رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 334069

خواص پیاز | فواید شگفت انگیز پیاز برای پوست

پیاز حاوی ویتامین های است که بدن به آن نیاز دارد و به تازگی بسیار مورد توجه قرار گرفته است در این مطلب به برخی خواص پیاز اشاره میکنیم.

پیاز
html>

پیازها نه تنها عطر و طعم ایجاد می کنند ، بلکه مواد مغذی مهم و فیتوشیمیایی هایی را نیز تقویت می کنند. تحقیقات بهداشتی زیادی در مورد پیاز، شواهد محکمی درباره ارزش غذایی آن ارائه می دهد.

ایروین گلدمن ، استادیار باغبانی ، دانشگاه ویسکانسین مادیسون ، گفت: "پیاز ممکن است جزو سبزیجاتی باشد که به دلیل افزودن آنها به غذاهای ما ، بلکه به دلیل ویژگی های سلامت آنها نیز ارزشمند خواهد بود.

در اینجا چند نکات برجسته آورده شده است:

سرشار از ویتامین C ، پیاز منبع خوبی از فیبر رژیم غذایی و اسید فولیک است.
آنها همچنین حاوی کلسیم ، آهن هستند و از کیفیت پروتئین بالایی برخوردار هستند (نسبت میلی گرم اسید آمینه به گرم پروتئین).
پیاز از نظر سدیم کم است و فاقد چربی است.
پیازها حاوی کوئرستین ، یک فلاونوئید (یک دسته از ترکیبات آنتی اکسیدانی) هستند.
پیاز حاوی ترکیبات ارگانوسولفور است که ممکن است مزایای سلامتی بی نظیری را به همراه داشته باشد.

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به تأخیر یا کند شدن آسیب اکسیداتیو به سلول ها و بافت های بدن کمک می کنند. مطالعات نشان می دهد که کوئرستین به از بین بردن رادیکالهای آزاد در بدن ، مهار اکسیداسیون لیپوپروتئین با چگالی کم (یک واکنش مهم در آترواسکلروز و بیماری عروق کرونر قلب) ، برای محافظت و بازسازی ویتامین E (یک آنتی اکسیدان قدرتمند) و غیرفعال کردن اثرات مضر یونهای فلزی کلات کمک می کند.

نحوه دریافت کوئرستین بیشتر در رژیم غذایی شما:

سیب
چای
پیاز

مطالعات انجام شده در دانشگاه کشاورزی واژنینگن ، هلند ، نشان داد که جذب کورستین از پیازها دو برابر بیشتر از چای و بیش از سه برابر سیب است.

بر اساس مطالعات انجام شده در دانشگاه ملکه ، در بلفاست ، ایرلند و دانشگاه کشاورزی واژنینگن ، محتوای کورستین موجود در پیازها بین 22.40 میلی گرم و 51.82 میلی گرم در هر پیاز متوسط (100 گرم) تخمین زده می شود. تحقیقات بیشتر در دانشگاه کشاورزی واژنینگن نشان داد که مصرف روزانه پیاز ممکن است منجر به افزایش تجمع کورستین در خون شود.

مطالعات زیادی برای ارزیابی اثرات کوئرستین از پیاز بر روی بدن انجام شده است. بسیاری نشان داده اند که مصرف پیاز ممکن است برای کاهش خطر برخی بیماری ها مفید باشد.

این مطالعه در سال 2015 ، که در مجله بریتانیایی تغذیه انگلیس منتشر شد ، نتیجه گرفت که مکمل 162 میلی گرم در روز کورستین از عصاره پوست پیاز باعث کاهش فشار خون سرپایی در بیماران مبتلا به فشار خون بالا می شود و این نشان می دهد که یک اثر قلبی محافظت کننده از کوئرستین است.

مطالعات دیگر نشان می دهد که افزایش تجمع کورستین از خوردن پیاز به آنتی اکسیدانی قابل توجه تبدیل می شود. نتایج این مطالعه نشان می دهد که متابولیت های کورستین موجود در گردش خون سیستمیک پس از مصرف کوئرستین ممکن است به عنوان آنتی اکسیدان های قوی و ضد التهاب عمل کنند و بدون شک باید در هنگام تعریف فعالیت بیولوژیکی کلی غذاهای غنی از کوئرستین در شرایط آزمایشگاهی و in vivo مورد توجه قرار گیرد.

این مطالعه نشان داد که پیاز در حیوانات دارای اثر ضد دیابتی و اثرات کاهش دهنده قند خون در انسان است.

این مطالعه ، که در آوریل 2020 در مجله آمریکایی بالینی تغذیه منتشر شد ، نشان داد که یک رژیم غذایی سرشار از فلاونوئیدها - که معمولاً در پیازها وجود دارد - می تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل را کاهش دهد.

مصرف پیاز ممکن است با تراشیدن رادیکالهای آزاد و جلوگیری از رشد میکروارگانیسم های ایجاد کننده زخم ، Heliobacter pylori از زخم معده جلوگیری کند.

محققان دانشگاه ویسکانسین-مادیسون دریافتند که پیازهای تند تر ضد پلاکت را نشان می دهند. تجمع پلاکت ها با آترواسکلروز ، بیماری قلبی عروقی ، حمله قلبی و سکته مغزی همراه است.

یک مطالعه اروپایی در سال 2006 بررسی کرد که میزان مصرف پیاز و ترکیبات خاص پیاز بر تجمع داخل بدن پلاکتها تا چه میزان تأثیر دارد. این مطالعه بیان می کند که رژیم غذایی سرشار از کوئرستین از پیاز حاکی است که "افرادی که ترجیحا مقادیر زیادی غذاهای حاوی کوئرستین مصرف می کنند ، خطر ابتلا به ترومبوز و بیماری قلبی عروقی را کاهش می دهند."

یک مطالعه در دانشگاه برن سوئیس نشان داد که مصرف یک گرم پیاز خشک در روز به مدت چهار هفته ، محتوای ماده معدنی استخوان در موش ها را بیش از 17٪ و تراکم مواد معدنی را بیش از 13٪ در مقایسه با حیواناتی که از رژیم غذایی شاهد استفاده می کنند ، افزایش داد. این داده ها حاکی از آن است که مصرف پیاز می تواند شیوع پوکی استخوان را کاهش دهد.

خواص پیاز

خواص پیاز
انواع پیاز

فایده های ضد سرطانی پیاز

پیاز از ابتلا به برخی از سرطان‌ها پیشگیری می‌کند و حتی می‌تواند جلوی رشد سلول‌های سرطانی را بگیرد. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که پیاز می‌تواند باعث پیشگیری از سرطان معده و سرطان لوله‌ی گوارش شود. زیرا پیاز حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل آنتوسیانین و کرستین است که خواص ضدسرطانی دارند. نتایج یک پژوهش فرانسوی که روی موش‌های مبتلا به سرطان کولون انجام شده نشان می‌دهد عصاره‌ی پیاز می‌تواند جلوی تکثیر سلول‌های سرطانی را بگیرد.

استفاده پیاز و سیر خطر ابتلا به چندین سرطان را کاهش می دهد. مطالعه روی شرکت کنندگان در تحقیق مصرف زیاد پیاز نشان داده است که 84 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان دهان و گلو و 88% کاهش خطر ابتلا به سرطان مری،56% کاهش خطر ابتلا به سرطان روده، 83%کاهش خطر ابتلا به سرطان حنجره، 25% کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، 73% کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان، 71% کاهش خطر ابتلا به سرطان پرستات، 38% کاهش خطر ابتلا به سرطان کلیه در مقایسه با آنهایی که پیاز کمتری مصرف می کنند دارند. همچنین آنهایی که زیاد سیر مصرف می کنند 39% کاهش خطر ابتلا به سرطان دهان و گلو، 57% کاهش خطر ابتلا به سرطان مری 26% کاهش خطر ابتلا به سرطان روده، 44% کاهش خطر ابتلا به سرطان حنجره، 10% کاهش خطر ابتلا به سرطان 22% کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان، 19% کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات و 31% کاهش خطر ابتلا به سرطان کلیه در مقایسه با کسانی که سیر کمتری مصرف می کنند، دارند.

خواص پیاز برای سرماخوردگی

خاصیت خلط آوری پیاز باعث می‌شود که این ماده غذایی تاثیر بسیار زیادی در درمان سرماخوردگی و هر نوع اختلال تنفسی دیگر داشته باشد. روغن سبک موجود در پیاز باعث راندن خلط از گلو شده و از ایجاد مجدد آن جلوگیری می‌کند. از دیرباز از پیاز به عنوان دارویی برای درمان سرفه، برونشیت، احتقان و عفونت متابولیسم استفاده می شده است. و نکته آخر اینکه برای جلوگیری از سرماخوردگی پیاز خام مصرف کنید.

خواص پیاز برای پوست

شیره یا همان آب پیاز خام اثر بسیار مفیدی در بهداشت و لطافت پوست دارد به‌خصوص برای پوست‌هایی که چرب و ضخیم هستند. یک عدد پیاز را رنده کنید و از پارچه تمیز عبور داده و شیره تهیه شده را توسط تکه ای پنبه روی پوست بمالید و حدود 10 تا 15 دقیقه صبر کنید که البته این زمان به میزان تحمل هر شخص قابل تغییر است. چنانچه پوست نازک و حساس باشد، زمان کمتری لازم است و اگر پوست ضخیم یا چرب باشد مطمئنا به زمان بیشتری برای ادامه کمپرس آب پیاز نیاز است. بعد از اتمام زمان مصرف عصاره مذکور، پوست را با آب و صابون یا شامپوی مناسب بشویید تا بوی احتمالی پیاز نیز رفع شود یا توسط پنبه آغشته به سرکه رقیق شده سیب، پوست را تلطیف کنید. هفته‌ای 4-3 مرتبه در هر موقع از روز یا شب این کار را انجام دهید. آب پیاز به علت داشتن مواد ضدعفونی‌کننده گوگرددار و اسیدهای مفید چون اسید سیتریک حتی می‌تواند به بهترین وجهی جوش‌های معمولی و سرسیاه صورت و نواحی بینی را ضدعفونی و سریع درمان کند.

مصرف پیاز برای دیابت
پیاز و دیابت

مصرف پیاز برای دیابت

مصرف زیاد پیاز، باعث کاهش قند خود می شود؛ در نتیجه کسانی که با بیماری دیابت دست و پنجه نرم می کنند؛ بهتر است پیاز بیشتری مصرف کنند. بر اساس تحقیقات پزشکی، پیاز دارای یک ماده ای به نام «آلل پروپیل» است که باعث افزایش تولید انسولین در بدن و در نتیجه کاهش قند خون می شود. از سوی دیگر پیاز دارای ماده معدنی به نام «کرومیوم» است که باعث اثر بخشی بهتر انسولین در بدن می شود.

روش نگهداری پیاز

چگونگی انتخاب و تهیه پیازها به نوع پیازها و خواص آنها و همچنین تفاوتهای زیادی مثل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی آن بستگی دارد.
پیازهایی انتخاب کنید که تمیز هستند و شکل خوبی داشته‌باشند و هیچگونه شیار یا شکافی روی آنها نباشد و پوستشان ترد و خشک باشد. آنهایی که جوانه زده‌اند یا نشانه‌هایی از کپک دارند را انتخاب نکنید. همچنین پیازهای درجه ۲ که لکه‌هایی صاف دارند و گردن آنها مرطوب و دارای لکه‌های سیاهی هستند را انتخاب نکنید چون اینها نشانه فاسد شدن هستند.

مدت زمان ذخیره‌سازی پیازها به نوع آنها بستگی دارد. آنهایی که خیلی بدبو هستند مثل پیاز زرد را می‌توان مدت زمان بیشتری به نسبت نوع شیرین آن مثل پیاز سفید نگهداری کرد. همه پیازها را باید جدا از سیب زمینی نگهداری کرد، چون آنها رطوبت و گاز اتیلن را به خود جذب می‌کنند که باعث فساد پیازها می‌شوند.
باقیمانده پیاز خرد شده را باید در یک کیسه پلاستیک یا یک ظرف دردار نگهداری کرد و بایستی تا یکی دو روز آینده استفاده شوند، چون پیازها اکسیده می‌شوند و مواد غذایی خود را سریعاً از دست می‌دهند. پیاز پخته در یک ظرف کیپ بهتر مزه خود را حفظ می‌کند و میتوان آن را تا چند روز نگهداری کرد.
هرگز آنها را در یک ظرف فلزی نگهداری نکنید چون این کار باعث تغییر رنگ آنها می‌شود. می‌توان پیاز پوست گرفته و خرد شده را فریز کرد ولی این کار باعث می‌شود که بعضی از طعمهای خود را از دست بدهند.

پیاز می تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد

پیاز علاوه بر ویتامین C حاوی آنتی اکسیدان های دیگری است که می تواند از آسیب سلول جلوگیری کند. در واقع پیاز حاوی بیش از 25 آنتی اکسیدان مختلف فلاونوئیدی است.

به ویژه پیاز قرمز سرشار از آنتوسیانین است. اینها رنگدانه های گیاهی خاصی هستند که همچنین عامل قرمز قرمز پیازها هستند.

مطالعات مختلف نشان داد که افرادی که غذاهای غنی از آنتوسیانین می خورند کمتر در معرض بیماری قلبی قرار دارند. این آنتوسیانین ها همچنین می توانند در برابر انواع خاصی از دیابت و سرطان محافظت کنند

خواص پیاز | فواید شگفت انگیز پیاز برای پوست

قدرت آنتی اکسیدانی قوی پیاز

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که از سلول های بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. دومی مولکول های بسیار واکنش پذیر هستند که در بیماری های قلبی عروقی، سرطان های خاص و سایر بیماری های مرتبط با پیری نقش دارند. طبقات اصلی آنتی اکسیدان های موجود در پیاز آنتوسیانین ها و فلاونول ها (به ویژه کورستین) هستند. آنتوسیانین ها به انواع خاصی از پیازها رنگ قرمز می دهند و فلاونول ها به پیازها رنگ زرد می دهند. لازم به ذکر است که این ترکیبات آنتی اکسیدانی عمدتاً در لایه های بیرونی پیاز قرار دارند. پیاز سفید در مقایسه با پیاز زرد و قرمز آنتی اکسیدان کمی دارد.

علاوه بر این، انواع پیاز قرمز به طور کلی محتوای آنتی اکسیدانی و فعالیت آنتی اکسیدانی بالاتری نسبت به انواع پیاز رنگ روشن دارند. مطالعه ای که انجام شد نشان می دهد که پیازهای زرد و قرمز تا هشت برابر بیشتر از انواع دیگر فعالیت آنتی اکسیدانی دارند.

همراه با چای و سیب، پیاز، به ویژه پیاز زرد، منبع اصلی کورستین است. کورستین پیاز به مقدار قابل توجهی در بدن جذب می شود و در نتیجه فعالیت آنتی اکسیدانی خون را افزایش می دهد. این فلاونوئید و سایر ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در پیاز ممکن است به کاهش بروز برخی سرطان ها کمک کند. علاوه بر این، اکنون به خوبی ثابت شده است که فلاونوئیدها، از جمله کورستین، اثر محافظتی در برابر اکسیداسیون LDL (کلسترول "بد") دارند. بنابراین، مصرف زیاد فلاونول ها و فلاون ها از غذا با کاهش خطر بیماری عروق کرونر قلب همراه است.

پیاز و پیشگیری از برخی سرطان ها

برخی از مطالعات اپیدمیولوژیک وجود رابطه بین مصرف پیاز و کاهش بروز انواع سرطان را نشان می دهد. اول، ترکیبی از مطالعات مورد شاهدی انجام شده در ایتالیا و سوئیس نشان می دهد که خوردن یک تا هفت وعده پیاز در هفته خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، حنجره و تخمدان را کاهش می دهد. علاوه بر این، خوردن هفت وعده یا بیشتر پیاز در هفته خطر ابتلا به سرطان مری، حفره دهان و حلق را کاهش می دهد.

همین روند برای سرطان های مغز، معده و مری نیز مشاهده شده است . محققان رابطه معکوس بین مصرف پیاز و بروز سرطان معده را گزارش کرده اند. در نهایت، مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات به لطف مصرف زیاد پیاز کاهش می یابد. نتایج این مطالعات مشاهده‌ای باید با احتیاط تفسیر شوند، زیرا چندین عامل مهم مانند تنوع و روش پخت پیاز و همچنین مقادیر دقیق مصرفی را در نظر نمی‌گیرند. علاوه بر این، برخی از مطالعات نتوانسته اند به طور قابل توجهی این اثرات محافظتی از سرطان را نشان دهند.

پیاز می تواند در مراحل مختلف رشد سرطان عمل کند. در واقع، مطالعات نشان می دهد که عصاره پیاز می تواند فرآیندهای جهشی را که باعث سرطان می شوند، مهار کند. آنها همچنین تکثیر سلول های سرطانی را کاهش می دهند. این نتایج از مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی به دست آمده است. ترکیبات دخیل و مکانیسم‌های دقیق اثر بیشتر شناخته شده‌اند و تحقیقات همچنان ادامه دارد.

پیاز و سلامت قلبی عروقی

پیاز حاوی ترکیباتی است که بر عوامل خطر مختلف قلبی عروقی تأثیر می گذارد. اکثر مطالعات در مورد این موضوع در شرایط آزمایشگاهی یا در حیوانات انجام شده است، به استثنای چند مطالعه اولیه انسانی. پیاز به دلیل توانایی آن در کاهش تجمع پلاکتی در شرایط آزمایشگاهی شناخته شده است، فعالیتی که 13 برابر کمتر از سیر است. توجه داشته باشید که تجمع پلاکت ها در خون خطر ترومبوز و در نتیجه بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. یک مطالعه اخیر نشان داد که افزودن پیاز خام به رژیم غذایی خوک ها به مدت شش هفته، تجمع پلاکت ها را تغییر نمی دهد، اما سطح تری گلیسیرید خون آنها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

یک مطالعه اولیه انسانی نشان داد که خوردن حدود سه پیاز متوسط (500 گرم) در یک سوپ باعث کاهش تجمع پلاکتی شد (آزمایش با استفاده از خون گرفته شده از افراد انجام شد). علاوه بر این، در انسان، مصرف روزانه تقریباً 220 گرم پیاز پخته به مدت دو هفته تأثیر مثبتی بر تجمع پلاکتی نشان نداد. برخی از مطالعات نشان داده اند که پیاز پس از پختن فعالیت ضد پلاکتی کمتری دارد. فعالیت ضد پلاکتی تا حدی به ترکیبات گوگرد و فلاونوئیدها در پیاز نسبت داده می شود. این دو ترکیب می توانند به صورت هم افزایی عمل کنند. روش های دقیق عملیات هنوز مشخص نشده است.

پیاز فشار خون بالا را کاهش می دهد

پیاز، مانند سیب و انواع توت ها، منبع عالی کورستین، یک ترکیب شیمیایی با خواص آنتی اکسیدانی است. مطالعه ای در دانشگاه یوتا که در سال 2007 منتشر شد نشان داد که کورستین فشار خون بالا را کاهش می دهد. همچنین از دیواره رگ های خونی در برابر زوال محافظت می کند (رگ های آسیب دیده خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد).

پیاز منبع ویتامین C است

یک وعده 100 گرمی پیاز حدود 12 درصد از نیاز روزانه توصیه شده ویتامین C را تامین می کند، در حالی که یک پیاز متوسط 13 درصد از مصرف توصیه شده روزانه ویتامین C را تامین می کند.

پیاز منبع سلنیوم است

مانند سیر، پیاز منبع سلنیوم است که ممکن است خواص محافظتی در برابر سرطان داشته باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تأیید این مزایای اخیر مورد نیاز است.

پیاز استخوان ها را تقویت می کند

بر اساس مطالعه‌ای در دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی، تراکم استخوان در زنانی که یک بار در روز پیاز مصرف می‌کردند، 5 درصد بیشتر از زنانی بود که یک بار در ماه یا کمتر پیاز می‌خوردند. خطر شکستگی لگن در زنانی که به طور منظم پیاز مصرف می کنند، نسبت به زنانی که هرگز پیاز نمی خورند، 20 درصد کمتر است.

پیاز از تشکیل لخته های خون خطرناک جلوگیری می کند

بر اساس مطالعه اخیر منتشر شده در مجله تحقیقات بالینی، روتین، یک ترکیب شیمیایی که به مقدار زیاد در پیاز و سیب یافت می شود، می تواند از لخته شدن خون خطرناک جلوگیری کند. روتین از تجمع پلاکت ها در رگ ها و همچنین تشکیل فیبرین در سیاهرگ ها، دو جزء لخته های خون، جلوگیری می کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها