رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 341712

سکوت مدیران ارشد اقتصادی دولت همراهی با افزایش قیمت ها تلقی می شود

سقف پرواز دلار کجاست؟

ساعت 24-درحالی که تصور می شد همانند سالهای پیش ، ناآرامی بازار ارز و افزایش نرخ تبدیل دلار به ریال ایران در روزهای نخست سال تمام می شود اما سال 1397 شروع دیگری داشت. دلار پاشی به بازار از سوی دولت به مثابه یک سیاست کلی تا روزآخر 1396نیز عطش تقاضا را برطرف نکرده است و با شروع فعالیت بازار در سال جدید این تقاضا راه را برای عبور قیمت هردلارامریکا به بیش از 5 هزارتومان را بازکرد.

دلار
a href="http://www.saat24.news/news/341712/%D8%B3%D9%82%D9%81-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D9%84%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%AC%D8%A7%D8%B3%D8%AA" target="_blank">اکنون این پرسش وجود دارد که آیا برای پرواز دلار در سال جدیدی می توان سقفی را درنظر گرفت و در این باره گمانه زنی کرد؟ برخی حرف ها و حدیث های نه چندان خرسند کننده در میان شهروندان وجود دارد که افزایش 40 درصدی نسبت به هردلار معادل 5 هزارتومان را پیش بینی می کنند و به عدد7000 تومان در برابر یک دلار اشاره می کنند. از سوی دیگر اما مدیران ارشد بانک مرکزی که در این مجادله سخت تنها مانده اند و در دریای حادثه های ناشناس موثر بر تحولات نرخ ارز از سوی دولت پشتیبانی نمی شوند نمی توانند عددی را برای سقف پرواز دلار تعیین کنند.

اگر بانک مرکزی که تنها مانده و بیشتر مجری سیاستهای کلان دولت است عددی پایین تر از هردلار 5 هزار تومان را طرح کند و نرخ بازار برخلاف ان حرکت کند اعتبار کارشناسی اش آسیب بیشتری می بیند. اگر بانک مرکزی بخواهد عددی بالاتر ازاین مثلا هردلار 6000 تومان را به عنوان سقف پروازاعلام کند انتظارات تورمی درباره قیمت این کالا را افزایش دهد. در حال حاضر سیاست بانک مرکزی مبنی برعرضه دلار به بازار با قیمت هایی زیر 5 هزارتومان که با انتقادهایی مواجه است تنها راه حل متصور اجرایی شده که بعید است این اتفاق قابل دوام باشد.

در صورتی که شهروندان ایرانی و گروههای سازمان یافته احتمالی بدانند تفاوت قیمت هردلار دربازار آزاد و دلار عرضه شده در اندازه 300 تومان باشد و هرفردی بتواند 2 هزار دلار از صرافی ها بگیرد سود بادآورده 600 هزار تومانی را کسبی مناسب می دانند وبه خرید دلار ادامه می دهند. این روند جز اینکه نوعی حراج ارز به قیمتهای پایین است احتمال وقوع فساد را نیز افزایش می دهد.

چه باید کرد؟ به نظر می رسد کارآمدترین روش برای ایجاد ارامش در بازار ارز در این شروع سال جدید این است که از مسیر اقتصاد سیاسی وارد و راستگویانه با شهروندان سخن گفته شود و تاجایی که می شود واقعیت ها را بازگوکرد. وقتی در باره ادامه خصومت امریکا نسبت به نظام سیاسی ایران در حال حاضر همه اخبار مربوط به احتمال تشدید تحریمها بازگویی می شود و حتی برخی رسانه ها از سرعمد اخباری مبنی بر همراهی اروپا با آمریکا را نیز منتشر می کنند و این بربازار ارز اثرمنفی دارد، چرا بانک مرکزی باید از کمک دولت برخوردار نشود.

سکوت مدیران ارشد اقتصاد به ویژه وزیر اقتصاد ، رییس سازمان برنامه و بودجه و معاون و دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقتصادی در این وضعیت بدترین تاکتیک است. به نظر می رسد رییس جمهور ایران باید درکوتاه ترین زمان با معاونان ؛ مشاوران و اعضای ارشد کابینه نشست ارزی برگزار کرده و به سیاست واحد و کلی در باره سیاستهای ارزی رسیده و با شجاعت و با ظرافت این سیاستها و پیامدهای آنها را به شهروندان توضیح دهند. سکوت مدیران ارشد اقتصادی این برداشت را برای مردم ایجادمی کند که آنها با روند موجود و افزایش نرخ ارزهای معتبر در بازار آزاد موافقت دارند. درشرایط ملتهب این بازار آشفته نمی توان مصرف کنندگان ایرانی را تنها گذاشت و آنها را دربرابر بازگشت تورم که از روند فزاینده نرخ دلار سرچشمه می گیرد تنها گذاشت. هیچ عقل سلیمی به ویژه نخبگان نمی پذیرند بانک مرکزی را در این میدان سخت تنها گذاشته شود و اعتبار آن را بیش از این مخدوش شود. باید معلوم شود دولت یکپارچه است و مسئولیت جمعی دارد و باید با تمام قوا بازار ارز را در شروع سال جدید ساماندهی کرد تا این بازار تعادل سایر بازارها را به هم نزند. اگر شهروندان حرف قابل قبول و پیام دلگرم کننده ای از سوی دولت در باره این بازار را احساس نکنند بر ابهامها افزوده می شود و روزی می رسد که هیچ توضیحی برای شهروندان قابل اعتماد نخواهد بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها