رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 385546

جاذبه های گردشگری ارمنستان را از دست ندهید

رپورتاژ / ارمنستان با رودخانه ها ,کوه های و جنگل های فروان و همچنین آتشفشان های خاموش و دره های عمیق و فلات های بلند سرشار از جاذبه های گردشگری طبیعی می باشد

البته نمیتوان جاذبه های گردشگری تاریخی آن را نادیده گرفت . در یک سفر با تور ارمنستان میتوانید از تمام این مناطق دیدنی و شگفت انگیز ارمنستان دیدن کنید.

به هنگام پرسه در خیابان‌های ایروان وجود خیابان‌های عریض با درختان بلندقامت، کافه‌های کنار پیاده‌روها، ساختمان‌های گران‌قیمت و بسیاری از بناها با سبک نئوکلاسیک در نگاه اول تصویری از پاریس را در ذهن تداعی می‌کند. ولی با دقت بیشتر می‌توان جلوه‌های معماری تامانیان (معمار معروف ارمنستان) را در جای‌جای شهر مشاهده کرد. البته به دلیل قدمت تاریخی ارمنستان، آثار تاریخی نیز در این شهر به وفور یافت می‌شوند و حتی امکان بازدید از همه آن‌ها در یک روز امکان‌ناپذیر است. بنابراین، برای سهولت بازدید از جاذبه‌ها در داخل و خارج از شهر و نیز جلوگیری از اتلاف وقت و سردرگرمی در سفر به ایروان می‌توان این جاذبه‌ها را در چند گروه مختلف طبقه‌بندی کرد.

ماتناداران (Matenadaran):

اگر به مکانی تاریخی و مذهبی علاقه دارید، ماتناداران برای شما مناسب خواهد بود. ماتناداران جزء یکی از گنجینه های ارمنستان به حساب امده و در ایروان قرار دارد. این مکان تاریخی، یکی از غنی ترین کتابخانه های جهان به شمار می رود و انواع کتاب های تاریخی، پزشکی، ادبیات، هنر، ستاره شناسی و نجوم و … را در خود جای داده است. در این مجموعه، ۱۷ هزار نسخه خطی، و ۳۰ هزار کتاب و عکس و تابلو نگهداری می شود. اولین اشاره به بنای ماتناداران به معنای “مخزن نسخه های خطی”، مربوط به نوشته هایی در قرن پنجم میلادی است که تایخ شناسی به نام غازار پارپتی از این بنا صحبت می کند.

تالار ملی اپرا (Yerevan Opera Theatre):

تالار ملی اپرا ، یکی از مجموعه تالارهای بزرگ ارمنستان است و در ایروان قرار دارد و به میزان زیادی مورد توجه گردشگران جهان است. در فضای بیرونی این تالار مجسمه و نور پردازی های زیبایی قرار دارد که در شب جلوه ای شگفت انگیز به آن می بخشد. در این تالار انواع اجراهای تئاتر و مراسم های بزرگ نیز برگزار می شود.

میدان جمهوری ایروان | Yerevan Republic Square

میدان جمهوری ایروان در مرکز شهر واقع شده و از مشهورترین مکان های دیدنی پایتخت ارمنستان به حساب می آید. ساخت این میدان سال ها به طول انجامید؛ در سال ۱۹۲۶ میلادی شروع به ساخت آن کردند و نهایتا در سال ۱۹۷۷ میلادی هر دو فاز آن تکمیل شد. سال ها قبل این مکان را با نام میدان لنین نیز می شناختند، لنین رهبر انقلاب روسیه (در سال ۱۹۱۷ میلادی) بود که شهرتی جهانی داشت، در این میدان مجسمه ای هم از وی وجود داشت که در سال ۱۹۹۰ میلادی از میدان خارج شد.

از نکات مهم و جذاب در رابطه با میدان جمهوری ایروان سنگ های به کار رفته در ساختمان های اطراف آن می باشد که اغلب از سنگی به نام توف در آن ها استفاده شده است. این میدان مکانی برای برپایی رژه ها و مراسم خاص و جشن های ایروان است و ساختمان ها و بناهای مهمی هم در اطرافش قرار گرفته اند، از جمله ساختمان موزه ی ملی، خانه دولت، وزارت دارایی، وزارت ترابری، وزارت امور خارجه و هتل ماریوت ایروان.

کاسکاد ایروان | Yerevan Cascade

بنای کاسکاد یکی از مهم ترین دیدنی های شهر ایروان است که اغلب گردشگران این شهر از آن دیدن می کنند، کاسکاد در حقیقت پلکانی عظیم است که با الهام از طرح آبشار ساخته شده و چهره ی زیبایی دارد. ساخت کاسکاد از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۰ میلادی به طول انجامید.

اگر از پلکان کاسکاد بالا بروید چندین مجسمه و چشمه را خواهید دید که در سطوح مختلف این سازه ساخته شده اند. اینجا امروزه به پاتوق جوانان برای نوشیدن چای و قهوه و گذران اوقاتی خوش با دوستانشان تبدیل شده است و حتی گاهی موسیقی های زنده نیز در اینجا برپا می شوند.

سازندگان هنرمند آن جیم توروسیان (Jim Torosyan)، اسلان ماهیتاریان (Aslan Mkhitaryan) و سرگیس گورزادیان (Sargis Gurzadyan) بودند که اثری جاودان از خود به جای گذاشته اند.

دژ اربونی (Erebuni Fortress)

این دژ تاریخی متعلق به ۳۰۰۰ سال پیش بوده و در ارتفاع ۱۰۱۷ متری در شهر ایروان واقع است. این دژ در دوره حکومت آرگیشتی یکم ساخته شده و یکی از بهترین دژهای ساخته شده در دوران پادشاهی اورارتو (آرات) است.

بنای یادبود قتل عام ارامنه تسیتسرناکابرد

بنای و موزه Tsitsernakaberd برای یاد بود قتل عام ارامنه توسط عثمانی ها درسال 1915 بساخته شده است. ستون 44 متری به شکل سوزن طراحی گردیده اس تتا نمادی از زایش دوباره در ارمنستان باشد. نام بنای موزه را "قلعه پرستو ها" نامیده اند. چرا که در اساطیر اعتقاد برآن است که پرنده پرستو در صورتی که آشیانه اش ویران شود به منزل باز میگردد . به همین دردلیل در خود نشان یادبود و حتی در بنای موزه شما استفاده از رنگ مشکی را بسیار دیده میشود. در سفر با تور ارمنستان حتما از این مکان دیدن کنید .

خیابان آبوویان (Abovian street)

در این خیابان می‌توان بسیاری از بناهای متعلق به دوره لابل اپوک (La Belle Époque) را مشاهده کرد. البته تعدادی از این بناها به دلیل بی‌توجهی و کهولت وضعیت چندان مناسبی ندارند.

میدان آزادی (Theatrical/Freedom square)

این میدان بخشی از محوطه خانه اپرا محسوب می‌شود. در واقع، خانه اپرا در ضلع شمالی قرار داشته و در امتداد آن پارکی با کافه‌های در فضای آزاد به سمت غرب جای گرفته‌اند. خیابان شمالی نیز در ضلع جنوبی قرار دارد و مسیر سمت غربی میدان نیز به پارک دریاچه قو منتهی می‌شود. در پارک نیز مجسمه‌ای از آرنو باباجانیان (آهنگساز و خالق دریاچه قو) نصب شده است. همچنین سالانه نمایشگاه‌های متعددی در محوطه این پارک برگزار می‌شوند.

آبشار، پارک مجسمه و موزه هنر کافسچیان (Cafesjian)

پارک مجسمه فضای سبز کوچکی است که در بخش شمالی خانه اپرا قرار دارد و مجسمه‌هایی از هنرمندان مشهور جهان مانند بوترو (Botero) در آنجا نصب شده‌اند. البته این پارک بخشی از موزه هنری کافسچیان است که در آن آبشارها، فواره‌ها، مجسمه‌های سبز و ... در معرض دید عموم قرار دارند.

خیابان ماشتوتس (Mashtots avenue)

یکی از مشهورترین و طولانی‌ترین خیابان‌های ایروان (به طول ۲/۶ کیلومتر و ۴ باند) که در ناحیه کنترون قرار دارد که اغلب به دلیل ترافیک سنگین بسیار شلوغ است؛ در این خیابان دو باب بنای مشهور و قدیمی ایروان به نام‌های ماتناداران (Matenadaran) و مسجد کبود قرار دارند.

از مطالب پیشین سایت در مورد ارمنستان

معبد گارنی (Temple of Garni):

معبد گارنی، تنها معبد پابرجا مانده از دوره رومی- گرکو (Greco-Roman) ارمنستان و اتحاد جماهیر شوروی است. این معبد یونانی در روستای گارنی در ارمنستان واقع شده و به عنوان بهترین ساختار و نشانه از ارمنستان پیش از مسیحیت است. این ساختمان احتمالا به دستور پادشاه تیریداتس اول (Tiridates I) در قرن اول میلادی و به عنوان معبد خداوندگار خورشید ساخته شد. بعد از تغییر دین ارمنی ها به مسیحیت در قرن چهارم، این معبد به ساختمان تابستانه سلطنتی خسروویدوخت (Khosrovidukht)، خواهر تیریداتس سوم، تبدیل شد. بر طبق مطالعات انجام گرفته، این ساختمان در حقیقت به عنوان یک آرامگاه بوده و از همین رو از تخریب های جهانی بت پرستی مصون مانده است. اما این بنا در سال ۱۶۷۹ به علت زلزله تخریب شد و در قرن نوزده بازسازی آن شروع شد. این بنا یکی دیگر از اصلی ترین بناهای گردشگری در ارمنستان است.

دریاچه سوان (Lake Sevan):

این دریاچه در ارتفاعات بالای ارمنستان قرار گرفته و برای سواحل زیبایش معروف است. بر روی یکی از شبه جزیره های کوچک این دریاچه، صومعه سواناواک (Sevanavank)، و دو کلیسا مربوط به قرن نهم وجود دارد. گورستان نوراتوس (Noratus) دارای صدها سنگ حکاکی شده با یادبود خاچکار (Khachkar) نیز در این منطقه یافت می شود. اودزابرد (Odzaberd)، یک ساختمان مخروبه مربوط به تمدن اورارتین (قرن ۸ ام قبل از میلاد) نیز در این منطقه وجود دارد. سوان در استان گغارکونیک واقع شده و همه ساله گردشگران متعددی را به سمت خود جذب می کند. از دیگر جاذبه های گردشگری مهم این دریاچه می توان به چشمه های آب معدنی، ماهیگیری و قایقرانی اشاره کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها