رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 389323

پارکهای دیدنی و مکانهای گردشگری مالزی و باکو

رپورتاژ / باکو، پایتخت زیبای آذربایجان، مجموعه‌ای از جاذبه‌های دیدنی مدرن و تاریخی را در کنار هم دارد؛ از برج‌های سربه‌فلک‌کشیده تا حمام‌های قدیمی که هنوز هم کار می‌کنند. درادامه، مهم‌ترین جاهای دیدنی باکو را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

پایتخت پرزرق‌وبرق آذربایجان، یعنی شهر دیدنی باکو، جایی است که در آن ترکیبی از جاذبه‌های قدیمی و مدرن را خواهید دید. با وجود صادرات نفتی که ثروتی بزرگ برای این شهر داشته، روزبه‌روز بر تعداد بناهای جدید و آسمان‌خراش‌های باکو اضافه می‌شود. در بین این آسمان‌خراش‌ها و بناهای مدرن، کوچه‌پس‌کوچه‌های محله‌های قدیمی شهر، خودنمایی می‌کنند. محله‌های قدیمی که زمانی قلب تپنده‌ی شهر را تشکیل می‌دادند. پارک‌های سرسبز، مناطق تجاری شلوغ، بلوارهای پررفت‌وآمد و خیابان‌های پرازدحام، همگی جنبه‌های مختلف زندگی در باکو را به‌تصویر می‌کشند.

زندگی در باکو با سایر شهرهای آذربایجان تفاوت‌های زیادی دارد. زندگی آرام و ساده‌ی روستایی هنوز هم در بسیاری از مناطق کشور جمهوری آذربایجان رواج دارد. البته پایتخت این کشور، پر از جاذبه‌های مدرن است که به‌راحتی می‌توانید قبل از اینکه به مناطق آرام‌تر و دنج‌تر بروید تا سبک زندگی روستایی را تماشا کنید، چند روزی هم خودتان را با آنها سرگرم کنید.

چه به‌دنبال جاذبه‌های مدرن باشید، چه در پی دیدن آثار تاریخی، در هر دو صورت در باکو جاذبه‌های زیادی انتظارتان را می‌کشد.

پارک مفاخر

این پارک هم یکی از مراکز تفریحی باکو است و هم یکی از دیدنی‌های باکو. اینجا در اصل یک قبرستان شهری است که با درخت‌ها و گل‌ها و فضای سبزی که برایش درست کرده‌اند تبدیل به پارک شده است. تعداد زیادی از مهم‌ترین و بانفوذترین شخصیت‌های آذری از رییس‌جمهورها تا دانشمندها و هنرمندان در این قبرستان دفن شده‌اند: حیدرعلی‌اف، رییس‌جمهور محبوب آذربایجان؛ عظیم عظیم‌زاده، نقاش؛ رشید بهبودف، خواننده مشهور اپرا؛ لیلا بدیربیلی، بازیگر؛ المیرا غفورف، وزیر امور خارجه و خیلی‌های دیگر که تعدادشان به ۲۰۰ نفر می‌رسید. این قبرستان در سال ۱۹۴۸ ساخته شده و یکی از مکان‌های مورداحترام آذری‌ها است.

مرکز فرهنگی حیدرعلی‌اف

این سازه حیرت‌انگیز مدرن‌ترین دیدنی باکو است؛ اثر معماری برجسته‌ای از زاها حدید طراح و معمار مشهور که با فرم دهی به اشکال انتزاعی، موج‌های جالب و انحناهای چشم‌نواز ایجاد کرده. طراحی فوق‌العاده بنا در کنار رنگ سفید و شفافش، باعث شده خیلی‌ها فقط برای دیدن نمای ساختمان به اینجا بیایند. یادتان باشد، قبل از ورود به ساختمان، دوربینتان را بردارید و از زاویه‌های مختلف از نماهای بیرونی بنا عکس بگیرید. داخل مرکز هم نمایشگاه دائمی از لوازم، هدایا، اتومبیل‌ها و لباس‌های حیدرعلی‌اف، رییس جمهور محبوب آذربایجان می‌بینید. در این مرکز، کنسرت و برنامه‌های فرهنگی و هنری مختلف برگزار می‌شود.

میدان فانتین


میدان فانتین یکی از شادترین مکان‌های دیدنی باکو در تور باکو است که پاتوق خرید، پیاده‌روی، گپ زدن و غذا خوردن باکویی‌ها محسوب می‌شود. به خصوص اگر همراه بچه‌ها در باکو باشید، حسابی خوش می‌گذرانند. در یکی از رستوران‌ها یا کافه‌های روباز میدان بنشینید و همینطور که مردم را تماشا می‌کنید، کباب بخورید و چای بنوشید. چرخی میان مغازه‌ها و فروشگاه‌های محلی دور میدان بزنید، خرید کنید و با فروشنده‌ها گپ بزنید. شب‌ها نورپردازی فواره‌ها و سر و صدای بازی بچه‌ها و حرف زدن محلی‌ها میدان را جذاب‌تر می‌کند. سوژه‌های خوبی هم برای عکاسی دارید: نمای بیرونی موزه نظامی گنجوی که با مجسمه‌های زیبا تزئین شده و مجسمه برنزی زن جوان آذری با چتر بیرون رستوران مک‌دونالد.

موزه فرش آذربایجان

فرش‌های آذری آوازه جهانی دارند و بی دلیل نیست که یکی از جاذبه‌های باکو به حساب می‌آیند. نقش‌ها و رنگ‌ها آنقدر خیال‌انگیزند که چشم آدم را خیره و دهان آدم را باز نگه می‌دارند. مجموعه بی‌نظیری از فرش‌ها و قالی‌های دستباف آذری در این موزه نگهداری می‌شود که می‌تواند چند ساعت مبهوتتان کند. این موزه قبلا در ساختمان دیگری بود . از سال ۲۰۱۴ به ساختمان جدیدی منتقل شده که طراحی‌اش شبیه یک فرش لوله‌شده است. اینجا چیزهای زیادی هم در مورد تاریخچه فرش آذری و ایرانی یاد می‌گیرید. این موزه، قبلا موزه‌ی لنین نام داشت، اما در حال حاضر تبدیل به موزه‌‍‌ی فرش بسیار زیبایی شده و نشان‌دهنده‌ی تاریخچه‌ی فرش در آذربایجان است. در این موزه بیش از هزار عدد قالیچه دست‌بافت و کمیاب و زیبای آذری، ‌ایرانی و داغستانی نگه‌داری می‌شود. اگر بخواهید می‌توانید با پرداخت مقداری اضافه‌تر، یک راهنما بگیرید و از او بخواهید تا درباره‌ طرح، سمبل‌های استفاده شده و تاریخچه‌ی فرش‌ها توضیحاتی را به شما بدهد.

برج‌های شعله


این سه برج شیشه‌ای با انحناهای سینوسی و رنگ آبی، بلندترین آسمان‌خراش‌های شهر باکو و نماد معماری معاصر آن هستند. برج‌های شعله بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ متر ارتفاع دارند و آنقدر غول‌آسا هستند که از فاصله‌های دور هم به خوبی دیده می‌شوند. در طراحی این برج‌ها از آتش الهام گرفته‌اند و نورپردازی شبانه آن‌ها طوری است که مثل شعله‌های آتش روی سیاهی آسمان دیده می‌شوند. بعضی شب‌ها هم به رنگ پرچم ملی آذربایجان درمی‌آیند. شب‌ها از دورترین نقاط شهر هم می‌توانید شعله این برج‌های سر به فلک‌کشیده را ببینید. چند تا از رستوران‌های خوب باکو را هم حوالی همین برج‌ها می‌توانید پیدا کنید.

موزه ملی تاریخ آذربایجان


اگر موزه‌گردی دوست دارید و دنبال جاذبه‌های تاریخی شهر مقصد هستید، اینجا برایتان یکی از بهترین دیدنی‌های باکو است. موزه ملی، بزرگترین موزه آذربایجان است که در عمارت محل سکونت زین‌العابدین تقی‌اف ساخته شده. تقی‌اف سرمایه‌دار نیکوکار و اهل فرهنگ آذربایجانی بود و چندین مدرسه و روزنامه در آذربایجان تاسیس کرد. این موزه در سال ۱۹۲۰ ساخته شده و تاریخ و فرهنگ آذربایجان را در در چند گالری مختلف نشان می‌دهد: نمایشگاه تاریخ مدرن، نمایشگاه انسان‌شناسی، نمایشگاه تاریخ باستان و میانه آذربایجان و چند گالری و مجموعه دیگر. جدا از این‌ها ساختمان موزه و طراحی داخلی سالن‌هایش هم حسابی دیدنی است.

سیپادان، صباح

هر قدر هم که تماشای یک آکواریوم خیلی بزرگ شگفت‌انگیز باشد، باز هم شنا در کنار دسته‌های ماهی چیز دیگری است! جزیره‌ی سیپادان (Sipadan) در دریایی سلب، در ساحل شرقیِ صباح (Sabah) در مالزی شرقی واقع شده است. این مکان میان علاقه‌مندان به غواصی شهرت فراوانی دارد. سیپادان برای غواصی اسکوبا و غواصی سطحی، قطعه‌ای از بهشت روی زمین است. سیپادان که جانوران دریایی گوناگونی از جمله لاک‌پشت، کوسه‌نهنگ و هزاران گونه ماهی و مرجان را در خود جای داده، یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی مالزی و مسلما یکی از مکان‌هایی است که برای داشتن تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از زندگی دریایی نباید آن را از دست بدهید. سواحل شنی زیبای آن هم دیدن دارند.

جاهای دیدنی مالزی

جاهای دیدنی مالزی آن‌قدر زیاد و شگفت‌انگیز هستند که نمی‌توان در یک مقاله به تک‌تک آنها پرداخت، بنابراین همه‌ی جزایر و سواحل تماشایی مالزی را تحت این عنوان گرد هم می‌آوریم. لنکاوی (Langkawi)، پانگکور (Pangkor)، پرهنتیان (Perhentian)، ریدانگ (Redang)، تیومان (Tioman) و راوا (Rawa) در مالزی غربی و سیپادان که به آن پرداختیم و ماتاکینگ (Mataking) در مالزی شرقی برخی از پرطرفدارترین جزایر هستند. اگرچه هر یک از این جزایر جاذبه‌های منحصربه‌فرد خودشان را دارند، مثل تماشای عقاب‌ها در لانگواکی و یا تماشای لاک‌پشت‌ها در سیپادان و ماتاکینگ، اما همگی دارای سواحل شنی، فضایی آرامش‌بخش و محیطی هستند که همه‌چیز را برای یک اقامت فوق‌العاده جزیره‌ای مهیا می‌نماید.
کوهستان کینبالو، صباح

کوهستان کینبالو (Mount Kinabalu) و محیط اطرافش یکی از مهم‌ترین مکان‌های مالزی از لحاظ تنوع زیستی هستند. در این منطقه‌ی چشم‌نواز، بیش از ۶۰۰ گونه‌ی گیاهی و جانوری وجود دارد. کوه کینبالو با دارا بودن قله‌ای با بیش از ۴۰۰۰ متر ارتفاع، بلندترین کوه در مجمع‌الجزایر مالایی محسوب می‌شود. پیاده‌روی به سوی این قله کار ساده‌ای نیست، اما فتح‌الفتوح هم به‌شمار نمی‌رود. اگرچه همیشه باید راهنمای مجربی بازدیدکننده‌ها را همراهی کند، اما خودِ این پیاده‌روی در مقایسه با دیگر کوه‌ها نسبتا ساده است. مناظری که از بالای این قله می‌توان تماشا کرد، فراتر از واقعیت است. کوه کینبالو مطمئنا یکی از آن جاهای دیدنی مالزی است که ارزش بودن در هر برنامه‌ی سفری را دارد.
پارک ملی نیاه، ساراواک

این جای دیدنی در تور مالزی را باید ببینید.بزرگ‌ترین جاذبه‌ی پارک ملی نیاه (Niah National Park)، مجموعه‌ی شگرفی از غارهاست که به نام غارهای نیاه (Niah Caves) شناخته می‌شوند. این منطقه سایت باستان‌شناسی مهمی شامل ساختارهای زیبای سنگ آهک است که به ۱۶ تا ۲۰ میلیون سال پیش برمی‌گردند. برآورد شده که این غارها زمانی محل زندگی اجداد عصر حجری ما بوده‌اند و بقایایی انسانی در این محل یافت شده که تقریبا ۴۰۰۰۰ سال قدمت دارند! این غارها که با جنگل‌های متراکم احاطه شده‌اند، سایت میراث جهانی یونسکو و مقصد گردشگری پرطرفداری هستند که با زیبایی خیره‌کننده و طبیعی‌شان، چشم هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌کنند. پارک ملی گانانگ مولو (Gunung Mulu National Park) هم با غارها و ساختارهای کارستی که در شمال غارهای نیاه واقع شده از جاهای دیدنی مالزی است.

زیباترین مساجد و معابد مالزی

مالزی یک کشور چند قومی در جنوب شرق آسیا است. با وجود مردم چین، هند، تایلند و مالایی در این کشور، مذهب های مختلفی مانند اسلام، بودائیسم و هندوئیسم دیده می شود که در این میان اسلام به عنوان دین رسمی معرفی شده است. شما می توانید بازتاب این جامعه چند دینی را در مساجد و معابد زیبای آن ببینید که ما در اینجا تعدادی از این مکان های زیبا را برایتان آورده ایم.

مسجد مالاکا در جزیره مالاکا

این مسجد در سال 2006 روی جزیره ای دست ساز نزدیک شهر مالایا، در جنوب کوآلالامپور ساخته شده است. هنگام بالا آمدن آب دریا، گویی معبد روی آب شناور است. هزینه ساخت این بنا 10 میلیون رینگیت، یا حدود 3165000 دلار تخمین زده شد.

معبد باتوکیو، کوالالامپور

باتو کیو نام معبدی در ۱۳ کیلومتری شمال شهر کوالالامپور در کشور مالزی است. این معبد به دلیل نزدیکی به تپه‌ها و مجموعه غارهای اطرافش (متعلق به 400 میلیون سال قبل) و نزدیکی به رودخانه باتو که در پشت این تپه واقع شده‌است، به معبد غارهای باتو شهرت دارد و یکی از معروفترین معابد دین هندو در خارج از کشور هندوستان است. این مکان توریست های بسیاری را از سرتاسر جهان به خود جذب می کند. برای این که به 3 غار اصلی برسید باید از 272 پله بالا روید.

مسجد شناور در کوالا ترانگانو

مسجد شناور یا «Tengku Tengah Zaharah» روی دریاچه ای نزدیک کوالا ترانگانو در شمال شرق مالزی قرار دارد. این ساختمان سفید رنگ در سال 1993 ساخته و در سال 1995 افتتاح شده است. بازدید از معماری این بنا که تلفیقی از معماری مالایایی و معماری مدرن است، برای همه جذابیت دارد.

مسجد آهنی پوتراجایا

مسجد آهنی که به «انکو میزان زین العابدین» نیز شهرت دارد در پوتراجایا، جنوب کوالالامپور وجود دارد. ساخت این بنا 5 سال به طول انجامید. از سال 2004 شروع و بعد از نوسازی و ساخت بناهای جانبی در سال 2009 بطور کامل به بهره برداری رسید و سرانجام در 11 ژوئن 2010 بطور رسمی افتتاح شد. این مسجد به دلیل استفاده 70% از فولاد به این نام شهرت یافت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها