رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 440120

چگونه از آلرژیهای فصلی در امان باشیم؟

ساعت24 - مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت انقلاب شیراز گفت: افراد دارای آلرژی، مجهز به دستگاه ایمنی فوق هوشیار هستند که نسبت به مواد بی ضرر موجود در محل زندگیشان، واکنشی بیش از حد معمول نشان می دهند .

آلرژي
style="text-align:right">دکتر سهیلا کشاورز، مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت انقلاب شیراز عصر پنجشنبه 12 اردی‌بهشت در یک همایش آموزشی افزود: آلرژی یا حساسیت را واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل گوناگون تعریف کرد و گفت: افراد دارای آلرژی مجهز به دستگاه ایمنی فوق هوشیار هستند که نسبت به مواد بی ضرر موجود در محل زندگیشان، واکنشی بیش از حد معمول نشان می دهند .

کشاورز افزود: درمان هر آلرژی با توجه به شکل ظاهری، علت و همینطور شدت بروز در شخص می تواند درمان متفاوتی نسبت به سایر آلرژی ها داشته باشد؛ ابتدا باید ماده حساسیت زا شناسایی، سپس نسبت به درمان آن اقدام کرد .

او فرا رسیدن بهار و اوج زیبایی های چشم نواز طبیعت را در افرادی که گرفتار حساسیت و آلرژی فصلی هستند ناخوشایند دانست و ادامه داد: با رسیدن فصل بهار، در این افراد نشانه هایی همچون عطسه های متوالی و شدید، آبریزش بینی به همراه اشک و گرفتگی صدا بروز می کند و به نحوی آزاردهنده است که دیگر علاقه ای به گشت و گذار در طبیعت را ندارند .

کشاورز مواد حساسیت زا یا آلرژن را باعث بروز واکنش های آلرژیک در انسان بیان کرد و گفت: سیستم ایمنی بدن برخی افراد، این گونه مواد را به عنوان یک جسم خارجی و خطرناک شناسایی می کند و نسبت به آن واکنش نشان می دهد .

مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های واگیر، متداول ترین آلرژن‌ها یا موادی که باعث بروز حساسیت می شوند را مواد شیمیایی مانند شوینده ها، گیاهان و گرده گل ها، برخی داروها، بعضی از مواد غذایی، مو و پشم حیوانات، گرد و غبار، مواد معطر، دود سیگار، برخی مواد آرایشی، بدلی جات و یا عوامل فیزیکی مانند سرما، گرما و نور عنوان کرد .

او بهترین راه برای مهار آلرژی را پرهیز از آلرژن ها یا همان عوامل حساسیت زا ذکر کرد و ادامه داد: گرچه پرهیز از تماس با مواد حساسیت زا دشوار است، اما با روش هایی می توان تا حدودی واکنش های آلرژیک را کنترل کرد .

کشاورز کاهش واکنش سیستم ایمنی بدن به مواد حساسیت زا را با بررسی شدت بیماری و دارو درمانی بر عهده پزشک دانست و ادامه داد: سعی کنید رطوبت محیط خانه و محل کار خود را با استفاده از یک دستگاه بخور به ویژه در شب افزایش دهید، زیرا استفاده از دستگاه بخور در هنگام شب علاوه بر ایجاد خواب راحت تر موجب تنفس بهتر نیز می شود .

وی همچنین به افرادی که به گرده گیاهان آلرژی دارند، توصیه کرد: بستن پنجره ها و پرهیز از فضای باز به ویژه در هنگام صبح و شب و استفاده از ماسک و عینک آفتابی در طول روز، در کاهش ابتلا با آلرژن ها کمک زیادی می کند.

منبع:ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها