رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 447455

"ماکارونی چوپان" در سوئیس چه مزه‌ای است؟

ساعت24 -الگوی مصرف غذایی در بیشتر کشورها، نژادها، طبقات اجتماعی و فرهنگ‌های مختلف با یک‌دیگرمتفاوت است. در همین راستا به معرفی انواعی از خوراکی‌های رایج در کشور سوئیس می‌پردازیم.

طرز تهیه ماکارونی
هر منطقه در سوئیس غذاهای مخصوص به خود را دارد؛ خوراکی‌های این منطقه ترکیبی از غذاهای آلمانی، فرانسوی و شمال ایتالیا است که با تغییر هر منطقه سبک غذا و نوع پخت آن متفاوت می‌شود.

وعده صبحانه یکی از وعده‌های مهم در این کشور است به همین دلیل سوئیسی‌ها صبحانه‌های سریع اما سیرکننده را ترجیح می‌دهند، میوزلی (Muesli) میوزلی یک صبحانه سرد است که برای تهیه آن از غلات، میوه‌های تازه و خشک‌شده استفاده می‌شود.

علاوه بر این موارد ممکن است در ترکیب میوزلی از مایعاتی مثل شیر، شیر سویا، شیر بادام، ماست یا آبمیوه هم استفاده شود. بیرچر میوزلی (Bircher muesli) در سال ۱۹۰۰ توسط یک دکتر سوئیسی برای بهبود سریع‌تر بیمارانش ابداع شد.

یکی از غذاهای سنتی سوئیسی‌ها که در جمع‌های خانوادگی همیشه حضور دارد فوندوی پنیر (Cheese fondue) است، ترکیبی از پنیر ذوب شده به همراه سیر و آرد ذرت است. فوندی پنیر در ظرف سرامیکی ریخته می‌شود، در کنار آن تکه‌های کوچک نان قرار می‌گیرد و بعد سرو می‌شود.

طرفداران سیب‌زمینی نیز در این کشور می‌توانند رستی (Rosti) که با سیب‌زمینی طبخ می‌شود را امتحان کنند؛ برای درست کردن رستی، سیب‌زمینی‌ها کاملاً سرخ شده و گوشت، پنیر و سبزیجات به آن اضافه می‌شود تا طعم فوق‌العاده‌ای به خود بگیرد.

این غذا در ابتدا غذای کشاورزان بوده است اما پس از مدتی آوازه‌اش در سوئیس می‌پیچید و طرفداران زیادی پیدا می‌کند.

برنر پلاته (Berner platte) یکی از غذاهای گوشتی سوئیس است که از انواع گوشت‌ها درست می‌شود و غذایی نسبتاً سنگین است به همین دلیل این غذا بیشتر در وعده ناهار سرو می‌شود؛ البته در کنار تکه‌های گوشت از سبزیجات متنوعی هم استفاده می‌شود.

سوئیس یکی از کشورهایی است که به کشور پنیر نیز شهرت دارد و زمانی که نام سوئیس برده می‌شود در کنار آن پنیر نیز برای عاشقان غذا تداعی می‌شود. راکلت (Raklette) یک پنیر محلی سوئیسی است که بو و طعم خوبی دارد، این پنیر در کوره گذاشته می‌شود تا آرام آرام آب شود و پس از آن در کنار خوراکی‌هایی مانند سیب‌زمینی پخته شده، پیاز خرد شده و ترشی سرو می‌شود.

یکی دیگر از غذاهایی که در رستوران‌های زوریخ سرو می‌شود، زوریخرگوشنتزلتاس (zurcher geshne zettes) است که معنای آن در زبان آلمانی بریدن گوشت به سبک زوریخی است. این غذا با ورقه‌های گوشت گوساله همراه با قارچ، پیاز، شراب و خامه پخته می‌شود و با نودل و یا برنج سرو می‌شود.

ژاپف (Zopf) یکی از نان‌های مورد علاقه مردم سوئیس است که حتماً در وعده‌های صبحانه مخصوصاً روزهای تعطیل از آن استفاده می‌شود. شکل ظاهری این نان شبیه به موی بافته شده است به همین دلیل به آن زاپف می‌گویند. این نان از آرد سفید، کره، تخم مرغ، شیر و مخمر درست می‌شود. خمیر این نان را می بافند و روی آن را زرده تخم مرغ می‌زنند تا حسابی طلایی شود.

یکی از شیرینی‌هایی که در سوئیس پخته می‌شود باندنرستورز (Bundnernusstorte) است. باندنرستورز کیکی است با لایه‌های کاراملی که داخل آن با آجیل پر شده است. روش پخت این کیک در سوئیس متفاوت است و هر قنادی آن را به شیوه خاص خود می‌پزد.

آلپرمارگنن (Alplermagronen) نیز یکی از غذاهای سنتی بخش آلمانی سوئیس است که به ماکارونی چوپان نیز شهرت دارد. مواد تشکیل دهنده این غذا شامل پنیر، شیر، خامه و سیب است. این غذا در گذشته به این صورت پخت می‌شده است که سیب‌زمینی پخته و ماکارونی را با خامه و پنیر به صورت لایه‌لایه گذاشته و در تابه می‌پختند و سپس با حلقه‌های پیاز سرخ‌شده و کمی سس سیب روی آن، سرو می‌کردند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها