رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 457590

سریالی که رئیس صداوسیما قولش را داده بود

ساعت 24- پرویز شیخ‌طادی کارگردان و پانته‌آ سیروس بازیگر سریال «بانوی سردار»، درباره ساخت این مجموعه براساس داستان مبارزات بی‌بی مریم بختیاری توضیحاتی ارائه کردند.

style="text-align:justify">پرویز شیخ طادی کارگردان سریال «بانوی سردار» و پانته آ سیروس بازیگر این سریال امروز سه‌شنبه ۲۹ مردادماه در آستانه آغاز پخش این سریال از شبکه سه به برنامه «سلام صبح بخیر» آمدند و درباره این سریال و شخصیت اصلی آن توضیحاتی ارائه کردند.
شیخ طادی که پیش از این بیشتر در سینما به عنوان کارگردان آثاری چون «شکارچی شنبه» و «روزهای زندگی» و حتی طراح صحنه و لباس فیلم‌های ابراهیم حاتمی‌کیا فعالیت داشته است در ابتدای حضورش در برنامه درباره پوشش خاص خود توضیح داد: لباسی که بر تن دارم در میان بختیاری‌ها به لباس صداقت و شفافیت معروف است و من سلیقه ام این است که مثلا به جای گذاشتن کلاه فرانسوی لباس اقوام کشورم را بپوشم و یا تاج بختیاری‌ها را بر سر بگذارم.

بی‌بی مریم یک اسطوره ملی است

وی همچنین درباره سریال «بانوی سردار» که به یکی از شخصیت‌های مبارز بختیاری‌ها می‌پردازد اشاره و بیان کرد: سریال «بانوی سردار» اثر پرزحمت و پرکاری بود که با عواملی مظلوم و حرفه‌ای ساخته شد. قصه این سریال در ارتباط با زندگینامه بی‌بی مریم بختیاری است که جدای بختیاری بودنش یک اسطوره ملی است.

شیخ طادی درباره این سریال که در ۱۲ قسمت به داستان زندگی این زن مبارز می‌پردازد، عنوان کرد: این سریال برشی از زندگی بی‌بی مریم است چرا که روایت کامل زندگی اش حداقل به ۱۲۰ قسمت سریال نیاز دارد.

همچنین پانته‌آ سیروس بازیگر کاراکتر اصلی سریال در نقش بی‌بی مریم که او هم با پوشش سنتی بختیاری‌ها در این برنامه حاضر شده بود درباره شناخت مردم نسبت به این قهرمان ملی توضیح داد: اوایل که من از زندگی این شخصیت با مردم صحبت می‌کردم هیچ کس جز اقوام بختیاری بی‌بی مریم را نمی‌شناختند و هنوز هم وقتی من از بی‌بی مریم بختیاری به دیگران می‌گویم می‌پرسند او کیست بنابراین خیلی خوشحالم «بانوی سردار» ساخته و این اسطوره به مردم معرفی شد.

وی اضافه کرد: برای من به عنوان کسی که برای اولین بار سریال تاریخی را بازی می‌کردم بسیار این نقش منحصر به فرد بود. فکر می‌کنم این کار نسبت به آثار آپارتمانی تجربه‌ای متفاوت بود و احتمالا همه کسانی که کار تاریخی کار می‌کنند چنین نظری داشته باشند.

اقتباسی از زندگی زن مبارز بختیاری

شیخ طادی نیز در ادامه درباره قصه این سریال گفت: «بانوی سردار» مقطعی کوتاه از مبارزه‌های بی‌بی مریم است این کار مستند نیست و نمی‌توان گفت کاملا با تاریخ انطباق دارد چراکه ما در برخی قسمت‌ها برای به تصویرکشیدن وقایع زندگی او محدودیت داشتیم. این نکته ر ا باید بیان کنم که این سریال نوعی اقتباس از زندگی این بانوی بزرگ است.

سیروس در ادامه درباره صحنه‌هایی که لازم بود روی اسب و در حال سوارکاری باشد توضیح داد: من برای نقشم بدلکار نداشتم بدلکار به صحنه می‌آمد اما به نظرم در هیچ قسمتی نیاز به بدلکار نبود و خودم این کار را انجام می‌دادم.

وی درباره شناختش از بی‌بی مریم عنوان کرد: بختیاری‌ها روی او قسم می‌خورند و می‌گویند به سر بی‌بی مریم و اینها باعث شد که این نقش برای من اهمیت زیادی پیدا کند.

قول رییس صداوسیما به بختیاری‌ها

شیخ طادی نیز در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره ایده شکل‌گیری این سریال عنوان کرد: عبدالعلی علی عسکری رئیس صداوسیما زمانی به بختیاری‌ها برای ساخت سریالی قولی داده بود. زمانی که این پیشنهاد به من ارائه شد دستنوشته‌های خود بی‌بی مریم را مطالعه کردم و غرق در این کار شدم.

وی اضافه کرد: بی‌بی مریم اهل رمان بود برادرش اولین مترجم ایران است و داستان‌های فرانسوی را ترجمه می‌کرده است. او در چنین خانواده‌ای بزرگ شده است. وقتی نامه‌های او را می‌خوانید می‌گویید او قطعا اهل ادبیات بوده است.

کارگردان «بانوی سردار» در پایان اظهار کرد: به نظرم قصه بی‌بی مریم این ظرفیت را دارد که یکی از رمان‌های برتر تاریخی جهان شود و ده‌ها شعر و رمان و قصه می‌توان از زندگی او نوشت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها