رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 459290

طرز تهیه گردو پلو شهرکرد | نحوه تهیه گردو پلو با مرغ و گردوپلو با لوبیا

گردو پلو شهرکرد یک غذای لذیذ و سنتی با ظاهری خیره کننده است که نحوه آماده سازی آن نیازمند کمی تبحر است در این مطلب می خواهیم شما را با نحوه تهیه این غذای ایرانی آشنا کنیم.

گردو پلو
html>

همه ما از خوردن غذاهای تکراری خسته می شویم و همواره به دنبال پیدا کردن غذا های جدید هستیم و چه بهتر که به جای غذاهای فرنگی که با ذائقه ما متفاوت است از غذا های محلی کشور پهناورمان استفاده نماییم .در این دستور به آموزش گردو پلو که غذای محلی شهرکرد است می پردازیم همه ما می دانیم یکی از محصولات استان شهرکرد گردو است اگر چه که به اشتباه همه گردو را مخصوص شمال کشور می دانیم اما گردو محصول پر فروش بختیاری های عزیز است .اگر شما هم مثل من به گردو علاقه دارید این غذا را تهیه نموده و از طعم و خاصیت آن بهره ببرید .
در این دستور دو نوع گردو پلو آموزش داده شده در ابتدا طرز تهیه گردو پلو با گوشت و در انتها این رسپی با اضافه نمودن مرغ گفته شده است . امیدوارم این غذا را در مهمانی های خودتان آماده نمایید و مهمانان شما به خاطر پخت آن از شما تشکر ویژه نمایند و از طعم و مزه بی نظیر آن تعریف کنند .نگران زمان پخت و سختی کار نباشید این غذا به آسانی تهیه می گردد.

طرز تهیه گردو پلو شهرکرد

مواد لازم:

3 پیمانه برنج رب انار: ۲ قاشق غذاخوری
گوشت گوسفندی: ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم زعفران غلیظ ‌دم‌ شده: به‌مقدار لازم
مرغ تکه‌ای (سینه یا ران): یک قطعه‌، ۲۵۰ گرم فلفل‌سیاه: به‌مقدار لازم
مغز گردو: ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم زردچوبه: به‌مقدار لازم
پیاز: ۲ عدد، متوسط نمک: به‌میزان دلخواه
زرشک: به‌مقدار لازم هل: یک حبه
کره یا روغن: به‌مقدار لازم

طرز تهیه:

مرحله اول:

در ابتدای کار گردو ها را آماده می کنیم اول آنها را درشت خرد نموده سپس در آب گرم خیس کرده و و بعد از زمان یک تا دو ساعت پوست آنها را جدا می نماییم.

مرحله دوم:

حالا به سراغ گوشت می رویم آنها را به هر شکلی که علاقه دارید تکه کنید می توانید درشت یا ریز یا به صورت رشته ای خرد نمایید سپس گوشت را مزه دار نمایید فلفل سیاه و زعفران برای این کار مناسب است.

مرحله سوم:
ظرف مناسبی را برای پخت گوشت انتخاب نمایید بعد اضافه نمودن روغن پیاز را در آن خرد نموده و هم بزنید تا سبک گردد حالا گوشت را بیافزایید و مرتب هم بزنید تا سرخ گردد آن گاه دو لیوان آب در ظرف تان بریزید و صبر کنید تا به خوبی بپزد .

مرحله چهارم:

حالا ظرف دیگری را بردارید پیاز را به صورت نگینی خرد نموده و تفت دهید پس از طلایی شدن پیاز ها زردچوبه را اضافه نمایید تا بوی پیاز گرفته شود و زردچوبه هم سرخ شود .بعد گردو را داخل قابلمه بریزید و سرخ نمایید در آخر زرشک را اضافه نموده و تفت دهید

مرحله پنجم:

در مرحله بعد گوشت را با پیاز هایش به موادمان که در حال سرخ شدن هستند افزوده نموده و دوباره هم می زنیم و مقدار کمی هل و زعفران برای عطر و رنگ بهتر به غذا اضافه نمایید.
بعد از گذشت چند دقیقه شعله گاز را خاموش نمایید و موادتان آماده است.

مرحله ششم:
به سراغ برنج می رویم ابتدا آن را آبکش نمایید و سپس هر طور که مایل هستید عمل کنید می توان به صورت لایه ای مواد را داخل برنج ریخته و دم نمایید یا پس از دم کشیدن برنج مواد را روی آن ریخته و تزئین نمایید.

طرز تهیه گردو پلو شهرکرد با مرغ

طرز تهیه گردو پلو شهرکرد با مرغ

رسپی اصلی گردو پلو با گوشت می باشد که در بالا توضیح آن داده شد اما عده ای از افراد گوشت دوست ندارند و ترجیح می دهند این غذا را به همرا مرغ میل نمایند طرز تهیه گردو پلو با مرغ کمی با گوشت تفاوت دارد :

طرز تهیه:

مرحله اول:

در ابتدا مرغ را بپزید پس از پخت پیاز را به همراه زردچوبه و زعفران تفت داده و مرغ را اضافه نمایید تا به خوبی سرخ شود.

مرحله دوم:

حالا گردو را درشت خرد نموده و سرخ کنید تا کمی سبک گردد و بعد پیاز را بیافزایید و تفت داده تا پیاز ها طلایی شوند.

مرحله سوم:

بعد مرغ را به همرا رب انار اضافه نموده و تفت دهید تا مواد با هم به خوبی مخلوط گردند و کمی هم آب بریزید بعد از گذشت یک دقیقه شعله گاز را خاموش نمایید.

مرحله چهارم:
بعد برنج را آبکش نمایید و مواد را باز هم به صورت دلخواهتان یا به‌صورت لایه‌لایه با برنج یا بعد از پخت برنج به آن بیافزایید .
پیشنهاد می گردد برای سرو هر دو نوع پخت گردو پلو چه با مرغ چه با گوشت مقداری زرشک را با کمی شکر، نمک و مقداری آبلیمو تفت بدهید و کمی گردو که به صورت درشت درشت خرد نمودید به آن بیافزایید.

طرز تهیه گردوپلو با لوبیا

مواد لازم:

1 پیمانه لوبیا چیتی

نمک به مقدار دلخواه

آب به میزان لازم

50 گرم گردو پودر شده

4 پیمانه برنج

طرز تهیه:

مرحله اول:

در ابتدا پودر گردو را به هماره آب و لوبیا داخل قابلمه میپزیم.

مرحله دوم:

زمانی که لوبیا به خوبی پخت برنج و نمک را به آن اضافه کنیم بعد از یک ربع که برنج کمی نرم شد آب کش میکنیم و میگذاریم به خوبی دم بکشد.

مرحله سوم:

وقتی برنج دم کشید آماده سرو است میتوانید بنا به دلخواه کنار آن نیمرو هم سرو کنید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها