رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 470341

راهنمای سفر به آنتالیا، شهر تفریحات آبی

ساعت 24-همان گونه که می دانید، شهر آنتالیا در کشور ترکیه واقع شده است و درحال حاضر نگین جاذبه های گردشگری این کشور به شمار می رود. جاذبه های توریستی آنتالیا طیف گسترده ای از آثار تاریخی، هنری و فرهنگی را شامل می شوند. آرامش خاص این شهر که از تلالو پرتوهای طلاکوب در آیینه شفاف آب های اطرافش سرچشمه می گیرد، شهرت خاصی را از آن خود کرده است. از انواع جاذبه های توریستی آنتالیا می توان به آکواریوم مشهور آن، پارک های آبی با انواع تفریحات آبی و... اشاره نمود.

خبر
تاریخچه شهر آنتالیا

نام آنتالیا از نام پایه گذار این شهر گرفته شده، ولی در مورد سال احداث آن چندین نظریه مطرح است. عده ای بر این باورند که این شهر توسط فردی به نام آتالوس در 150 سال قبل از میلاد بنا شده است و عده ای دیگر حدود ده سال پیش مدارکی به دست آورده اند که ثابت می کند، سال احداث این شهر به 300 سال قبل از میلاد مربوط می شود و در زمان احداث نامش آدالیا یا آتالیا بوده است. شهر آنتالیا در قرن سیزده محل عبور کاروان های زیادی بود. این شهر ابتدا در تصرف ایتالیایی ها بود ولی پس از مدتی، آتاتورک توانست آن را از چنگ آنها در آورد.

فرهنگ و مذهب مردم آنتالیا

هر شهر و کشوری برای خود تعاریف مشخص از مذهب و اعتقادات و... دارد که از آن تحت عنوان فرهنگ و آداب و رسوم آن اهالی یاد می کنند. در اکثر مناطق دنیا یک دین و مذهب را به رسمیت می شناسند و معمولا تمام قوانین و آداب زندگی آن منطقه براساس آن دین پایه گذاری می شود. ولی در کشور ترکیه هیچ مذهب و دینی به طور رسمی بر مردم حاکم نیست و هر فردی می تواند آزادانه به عقاید خود عمل کند. اما این مساله دلیلی بر آن نیست که ترکیه آداب و سنن مربوط به خود را نداشته باشد. این کشور به شدت از اتفاقاتی که در گذشته های دور شاهد آن بوده تاثیر می گیرد. مطابق با این نظر می توان گفت که در آنتالیا شاهد دو فرهنگ بخش های شرقی و غربی هستیم. این تقابل فرهنگی می تواند از جاذبه های گردشگری آنتالیا محسوب شود.

غذاهای محلی و مخصوص آنتالیا

به هر گوشه ای از جهان که سفر کنید، شاهد غذاها و خوراکی هایی هستید که در جای دیگری نمی توان یافت. حتی اگر پیدا شوند هم مزه و خوشمزگی آن منطقه را نخواهند داشت. در آنتالیا نیز با غذاهایی مواجه می شوید که طعم آن را در جای دیگری نخواهید چشید. آنتالیا غذاهای محلی زیادی دارد ولی بهترین و پرطرفدارترین آنها کوربا، کومپیر، پاید یا لاهماجون، کوفته و باقلوا است که در ادامه راهنمای سفر به آنتالیا توضیح مختصری درباره هر کدام از این غذاها ارائه خواهد شد. برای توضیح مختصری از هر کدام می توان گفت که کومپیر نوعی سیب زمینی برشته شده است که با سس و چاشنی های مختلفی سرو می شود. کوربا نیز نوعی سوپ است که در عین سادگی طعم منحصر به فردی دارد. پاید یا لاهماجون نیز غذایی شبیه به پیتزا است که در آن از تخم مرغ و تکه های گوشت و پنیر و ماهی تن و... استفاده می شود. کوفته از آن دسته غذاهاست که چندین کشور دستور مخصوص خود را درباره آن دارند. این مساله برای ایران خصوصا تبریز و اردبیل نیز صدق می کند. اما معروف ترین و مشهورترین خوراکی ترکی که در آنتالیا نیز یافت می شود؛ باقلوا نام دارد که در آن از آجیل و عسل و شیرینی استفاده شده است. طعم خوب این خوراکی به آن شهرت جهانی داده است. در ادامه بخش غذاهای آنتالیا لازم است به این نکته اشاره کنیم که در این شهر زیبا رستوران های زیادی از لوکس تا معمولی وجود دارد. تصور نکنید برای چشیدن یک طعم به یادماندنی از غذاهای بومی آنتالیا حتما باید به یک رستوران لوکس رفته و هزینه سفر به آنتالیا را بالاتر از حد انتظارتان ببرید بلکه شما می توانید در رستوران ها و غذاخوری های معمولی این شهر نیز غذاهای فوق العاده پیدا کنید.

هزینه سفر به آنتالیا

قبل از شروع سفرتان به آنتالیا ابتدا به علایق تان فکر کنید و سپس برنامه آنتالیاگردی خود را آنطور که دوست دارید، انتخاب کنید. اما قبل از هر چیز درباره زمینی بودن یا هوایی بودن سفرتان تصمیم بگیرید. این انتخاب در هزینه سفر به آنتالیا تاثیرگذار خواهد بود. بدیهی است که هزینه سفر از طریق راه هوایی نسبت به راه زمینی بیشتر خواهد بود اما؛ هستند افرادی که به علت کافی نبودن بودجه و یا علاقه، راه زمینی ا انتخاب می کنند. در ادامه راهنمای سفر به آنتالیا توضیحاتی درباره اینکه در هر کدام از حالت ها هزینه سفر به آنتالیا چگونه خواهد بو ارائه شده است.

هزینه های اقسام سفر به آنتالیا

راه هوایی: همانطور که ذکر شد، قیمت بلیط هواپیما یکی از تاثیرگذارترین فاکتورها در هزینه سفر به آنتالیا است. بنابراین باید کمال دقت در انتخاب بلیط را داشته باشید. برای آنتالیاگردی چند راه هوایی از شهرهای مختلف ایران وجود دارد. پرواز از تهران به مقصد آنتالیا مستقیم است. همانطور که ذکر شد در برخی دیگر از شهرهای بزرگ ایران مانند اصفهان، مشهد و... نیز پرواز به آنتالیا وجود دارد اما تفاوت این شهرها با تهران این است که با انتخاب آنها زمان بیشتری را در هواپیما سپری خواهید کرد؛ از آن جهت که در چندین منطقه قبل از آنتالیا هواپیما توقف خواهد داشت. شما می توانید قیمت بروز شده بلیط های آنتالیا را با یک جستجوی ساده در اینترنت پیدا و محاسبه کنید قیمت بلیط در زمان های مختلف چه تاثیری روی هزینه سفر به آنتالیا خواهد داشت.
راه زمینی: چنان چه دوست دارید از راه زمینی به آنتالیا بروید؛ می توانید از اتوبوس استفاده کنید. نکته مهم این است که هیچ اتوبوسی به صورت مستقیم به این شهر نمی رود و باید اول خود را به آنکارا و پس از آن جا با اتوبوسی دیگر خود را به آنتالیا برسانید. برای این کار به هزینه سفر به آنتالیا کرایه بلیط اتوبوس نیز اضافه خواهد شد که صد البته این هزینه کمتر از هزینه سفر با هواپیما است.
راه ترکیبی: راه بعدی برای رسیدن به این شهر این است که مقداری از راه را با هواپیما و بقیه را با اتوبوس طی کنید. برای این کار ابتدا باید خود را با اتوبوس به مرز ترکیه برسانید و بعد از طریق هواپیما به سمت آنتالیا بروید.

هتل های آنتالیا

هزینه اقامت نیز یکی دیگر از مهم ترین فاکتورها در محاسبه هزینه سفر به آنتالیا است. در این شهر هتل های زیادی از کم امکانات گرفته تا هتل های لاکچری و لوکس، وجود دارد.کافی است نگاهی به بودجه خود بیاندازید تا بفهمید باید چه هتلی را انتخاب کنید. اگر می خواهید در هتل های سه ستاره بمانید تا هزینه سفر به آنتالیا کاهش یابد اما نگران امکانات این هتل ها هستید باید به یک اصل کلی اشاره کنیم. از آنجا که آنتالیا شهری ساحلی است و برخلاف استانبول که شهرگردی در آن اولویت است؛ گردشگران در این شهر بیشتر وقت خود را در کنار ساحل و با تفریحات آبی می گذرانند. این تفریحات هم به صورت عمومی در شهر وجود دارد و هم با کیفیت بالاتر به صورت خصوصی توسط هتل های پنج ستاره لوکس ارائه می شود. اگر تصمیم دارید کل سفرتان را در هتل بمانید بهتر است یک هتل لوکس انتخاب کنید اما اگر ترجیح می دهید از ساحل ها و تفریحات عمومی استفاده کنید و قرار نیست زمان زیادی در هتل بمانید؛ یک هتل ارزان تر می تواند انتخاب بهتری باشد.

جاذبه های توریستی آنتالیا

شهر آنتالیا در بین دیگر شهرهای کشور ترکیه از لحاظ جاذبه های توریستی آنتالیا، بسیار غنی است. با آگاهی از انواع جاذبه های توریستی آنتالیا به راحتی می توان یک برنامه برای آنتالیاگردی نوشت و طبق آن از جاذبه های محبوب دیدن کرد. در ادامه راهنمای سفر به آنتالیا چک لیستی از این جاذبه ها ارائه خواهد شد.

جاذبه های توریستی آنتالیا: اسکله ای باستانی

این اسکله در شهر آنتالیا، از شهرت خاص برخوردار است. با قدم گذاشتن در این منطقه در اصل به گذشته های دور قدم گذاشته اید. حال و هوای این اسکله شما را به دوران حکومت سلجوقیان خواهد برد. در اسکله باستانی قایق های رنگارنگ با اندازه های گوناگون و صخره های زیبای سنگی وجود دارد که برخورد امواج خروشان با این اسکله یکی از زیباترین صحنه هایی است که در سفر به آنتالیا خواهید دید. اگر قصد شرکت در تورهای یک روزه اسکه باستانی را دارید؛ فراموش نکنید خود را به دستان مهربان قایق هایی که در دل آب های این دریاچه در رفت و آمدند بسپارید.

جاذبه های توریستی آنتالیا: لارا و کنیالتی

در بخش هزینه سفر به آنتالیا اشاره کوتاهی به تفریحات آبی داشتیم. اگر استفاده از تفریحات آبی آنتالیا دلیل اصلی سفرتان است معدن آن در لارا و کنیالتی قرار دارد. آنتالیا مهد سواحل زیبا و رویایی است. دو نمونه از این سواحل لارا و دیگری کنیالتی نام دارد که از شهرت خاصی در این شهر برخوردار هستند. این سواحل هر روز عده زیادی از گردشگران را مانند قطب آهنربا به خود جذب می کنند. از تفریحات و سرگرمی هایی که در این سواحل وجود دارد می توان به اسکوتر سواری و استخر دلفین ها و... اشاره کرد. اگر در حین آنتالیاگردی از زبان بومیان این منطقه واژه ای تحت عنوان لارا پارجی به گوشتان خورد، به منطقه ای جدید فکر نکنید؛ منظور آنها دقیقا همان ساحل لارا است. اگر وقت کافی برای دیدن تمام جاذبه های توریستی آنتالیا ندارید؛ کافی است تا به شهری که در دل کنیالتی قرار گرفته است سفر کنید تا با کار دستی بزرگی که بشر احداث کرده آشنا شوید. این شهر یا همان کاردستی غول آسا نمایشی از کشور ترکیه است.

جاذبه های توریستی آنتالیا: پارک یاووز اوزکان

در اینجای راهنمای سفر به آنتالیا، وقت آن رسیده که به یکی از ناب ترین طبیعت های این شهر اشاره کنیم. پارک یاووز اوزکان را در آنتالیاگردی از دست ندهید. این پارک با چشم انداز زیبا از آبشارها و تزئیناتی از جنس گونه های زیبا و مختلف گیاهی و کافه و رستوران های شیک و لاکچری همراه با غذاهای دریایی مخصوص، می تواند در سفرتان تجربه ای بی نظیر را رقم بزند. فواره هایی که در این پارک تعبیه شده اند، زیبایی این منطقه را چند برابر کرده است. موقعیت این پارک در مرکز شهر آنتالیا قرار دارد و شما می توانید در یک روز علاوه بر بازدید از این پارک به دیگر جاذبه و یا مراکز خرید نزدیک به آن نیز سر بزنید.

جاذبه های توریستی آنتالیا: منطقه باستانی آسپندوس

جای معرفی جاذبه های تاریخی در این راهنمای سفر به آنتالیا خالی است. از این رو به معرفی یکی از آنها خواهیم پرداخت. اگر دوست دارید که در آنتالیاگردی تجربه ای تاریخی نیز داشته باشید؛ به منطقه ای به نام آسپندوس سفر کنید. منطقه ای که برای شما سبک معماری آمفی تئاتر رومی در ادوار گذشته را تداعی خواهد کرد، محلی که حال و هوای چندین قرن پیش را در رو به روی چشمانتان قرار خواهد داد، منطقه ای که دیوارها و سکوهای قدیمی تعبیه شده برای تماشاگرانش بلیط سفر شما به دوران گذشته خواهد بود. موقعیت آسپندوس در 47 کیلومتری شهر آنتالیا است.

جاذبه های توریستی آنتالیا: برج ساعت

یکی دیگر از بناهای پر قدمت و تاریخی آنتالیا که گوینده خوبی در بیان حوادث و روزگار پیشین است؛ برج ساعت نام دارد. در اصل آنتالیا با این برج شناخته می شد. در ادوار گذشته 80 برج و بنای زیبا در این شهر سر به فلک کشیده بودند که به دلایل مختلف همه آنها ویران شدند و فقط برج ساعت جان سالم به در برده است. اگر در آنتالیاگردی از میدانی به نام کاله کاپیسی عبور کردید، شکوه و جلال این برج چشمتان را خیره خواهد کرد. اگر در شب به دنبال چشم اندازی زیبا و منحصر به فرد می باشید، این بنا در شب مانند مرواریدی در دل صدف می درخشد و می تواند خاطرات جاودانه ای را در سفر به آنتالیا برای شما رقم بزند. دو شکل هندسی مختلف در یک برج دیده می شوند که در طبقه بالا شکل دایره و در طبقه پایین شکل مربعی به چشم می خورد. سبک معماری به کار رفته در این بنا سبک معماری عثمانی است.

راهنمای سفر به آنتالیا: آبشار دودن

آنتالیاگردی پس از بازدید از یک بنای تاریخی، در آبشار چشم نوازی به نام دودن می تواند ادامه پیدا کند. کافی است برای دیدن این مکان خود را به جاده قدیم آنتالیا برسانید؛ در 28 کیلومتری این جاده آبشاری خارق العاده به چشمتان خواهد خورد. به طور دقیق تر می توان گفت که این منبع زیبایی در 12 کیلومتری بخش شمال شرقی آنتالیا قرار دارد. درواقع آبشار دودن به مجموعه ای از آبشارها در این منطقه گفته می شود که در آخر به مدیترانه سرازیر می شود. برای رسیدن به این طبیعت هیپنوتیزم کننده، می توانید از وسایل نقلیه عمومی یا تاکسی استفاده کنید. ناگفته نماند که وجود کوه هایی به نام تورس، حال و هوای این منطقه را بسیار ویژه جلوه می دهد. استراحت در این طبیعت بکر می تواند از لحظات آرامش بخش در سفر به آنتالیا باشد.

راهنمای سفر به آنتالیا:خانه آتاتورک

از دیگر جاذبه های گردشگری آنتالیا می توان به خانه آتاتورک اشاره کرد که از مکان های بسیار دیدنی در آنتالیا محسوب می شود. در این جاذبه شاهد دو بنا در یک مکان هستیم که یکی ساختمان اصلی است و دیگری به تقلید از این ساختمان جهت راه اندازی موزه ای برای نگهداری آثار باستانی این منطقه احداث شده است. نکته جالب در مورد این مکان این است که نیاز به پرداخت هیچ گونه ورودی ندارید و می توانید به صورت رایگان از تمام بخش های این موزه دیدن کنید. نکته ای که در مورد این بنا وجود دارد این است که خانه آتاتورک 34 سال پیش به خاطر مسائلی تحت عنوان بهبود بخشیدن به فضای خیابان های این منطقه ویران شد ولی بعدها بار دیگر این خانه را بازسازی کردند. در مورد ساعت های بازدید از این موزه نیز به این نکته توجه کنید که در ماه آوریل تا اکتبر از ساعت 9 صبح الی 19:30 و در ماه نوامبر تا مارچ از ساعت 8:30 صبح الی 17:30 این موزه آماده استقبال از گردشگران و بومیان است. در روزهای دوشنبه نیز درب این موزه به روی همگان بسته است. این خانه در اصل اقامتگاه فردی به نام مصطفی آتاتورک بوده است.

راهنمای سفر به آنتالیا: پارک آکوا

این پارک زیبا در جنوب غربی شهر آنتالیا قرار دارد. این پارک لقب بزرگترین پارک آبی در کل کشور ترکیه را به خود اختصاص داده است. هر سنی که دارید اهمیتی ندارد! مهم این است که در این پارک هر استخر و تفریحی متناسب شما به راحتی یافت می شود و می توانید لحظات خوشی را در آنتالیاگردی تجربه کنید. شایان ذکر است که سرزمین دلفین ها نیز در این پارک به چشم می خورد که از جذاب ترین و زیباترین تفریحات ترکیه است. اگر طرفدار چالش در سفر خود هستید، این منطقه در بین سایر جاذبه های گردشگری بیشترین فرصت را برای محک زدن خود در مهیج ترین فعالیت ها تقدیم گردشگران می کند. در کنار این تفریحات مهیج آبی، موسیقی و رستوران و کافه های لاکچری و شیک جو این محدوده را منحصر به فرد کرده است. عناصر سازنده زیبایی های افسانه ای این پارک نیز جامپینگ، رفتینگ، سرزمین دلفین ها، استخر و... است. برای رسیدن به این قطب اصلی تفریح و سرگرمی در آنتالیا کافی است تا از لارا خود را به خیابان موراد پاسا برسانید.

راهنمای سفر به آنتالیا: ریکسوس پرمیوم تروی

پارک های آبی در ترکیه به وفور یافت می شوند ولی به علت کمبود وقت در آنتالیاگردی برای لذت بیشتر در پارک هایی با امکانات بهتر و بیشتر به پارک های نام برده شده سفر کنید. نام پارکی دیگر در آنتالیا که از جاذبه های گردشگری غنی و پرطرفدار این شهر به حساب می آید، ریکسوس پرمیوم تروی است. این پارک از عناصری نظیر گیت اصلی و سرزمین دلفین ها و انواع وسایل تفریحات نفس گیر آبی تشکیل شده است که می تواند خالق روزی جاودانه در آنتالیاگردی باشد. موقعیت دقیق تر این پارک زیبا در شرق آنتالیا و در منطقه ای به نام بلک به ثبت رسیده است. منطقه بلک شامل طیف گسترده ای از انواع هتل ها و زمین های گلف است. ساعت کاری این پارک فوق العاده از 8 صبح تا 5 عصر است.

راهنمای سفر به آنتالیا: برج هیدیرلیک

یکی دیگر از برج های بنام و معروف در شهر آنتالیا هیدیرلیک نام دارد که در منطقه کپز به چشم می خورد. این برج در دل ساحلی زیبا فریبندگی خود را به نمایش گذاشته است. هدف از احداث این برج در این شهر هنوز نامشخص است ولی سال احداث آن به قرن دوم مربوط می شود. ارتفاع این برج 14 متر است. حدس هایی درباره این که این برج برای راهنمایی دریانوردان در گذشته بنا شده است، زده می شود. در دوران حکومت سلجوقیان و عثمانیان توجه زیادی به این عمارت شد و در ترمیم و بازسازی قسمت های که از بین رفته بود تلاش های بسیاری شد.

سخن آخر

در مقاله ای که درباره آنتالیا مطالعه کردید، با انواع جاذبه ها، قیمت هتل ها و... آشنا شدید. اکنون به راحتی می توانید با اطلاعاتی جامع از این شهر ساحلی و خوش آب و هوا دیدن کرده و تجربه آنتالیاگردی در لا به لای انواع جاذبه های گردشگری تاریخی و هنری و آبی را به تجارب سفر خود در زندگی بیفزایید.

همگردی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها