رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 477960

کوچک ترین شهرهای آسیا را از نزدیک بشناسید

ساعت 24-در میان شهرهای مشهور سراسر جهان، روستا و شهرهای کوچکی دیده می شوند که شاید زیباتر از هر جایی باشند که در تمام عمر خود دیده اید. اما، به دلیل تبلیغات اندک یا اطلاعات کم از دید گردشگران پنهان مانده اند. قاره آسیا با داشتن تمدنی قدیمی و داشتن معماری و ساختاری منحصر به فرد، دارای شهرهای بسیار زیبایی بوده که هر کدام جذابیت های خاص خود را دارند. این قاره با داشتن شهرهای مدرن باستانی، جزایر گوناگون دیدنی، طبیعت های متنوع از بعد آب و هوایی و گونه های گیاهی، ذائقه غذایی و فرهنگ های بسیار قدیمی دارای مناطقی است که هر کدام به تنهایی بیانگر شکوه و عظمت دوره ای خاص هستند.

خبر
در قاره پهناور آسیا شهر و روستاهای بسیاری دیده شده که به دلیل کوچکی یا ماندن زیر سایه یک منطقه توریستی مشهور دیده نشده اند. اگر قصد دارید مناظر زیبایی را ببینید که هیچگاه از ذهنتان پاک نشوند، با ما همراه باشید، زیرا در ادامه تصمیم داریم به معرفی کوچک ترین شهرهای آسیا که در عین حال زیباترین شهرهای آسیا نیز هستند، بپردازیم.

شهر ویگان (Vigan)

ساختمان هایی به جا مانده از دوران حضور اسپانیایی ها در این شهر و نمای زرد و سفید کلیسای جامع سنت پل با معماری باروکی اولین چیزهایی هستند که در شهر زیبای ویگان توجه هر گردشگری را به خود جلب می کنند. این شهر زیبا که در سواحل غربی جزیره ای به نام لوزان (Luzon) در کشور فیلیپین جای دارد، در سال هزار و پانصد و هفتاد و دو میلادی بنا شد. اسپانیایی ها که این شهر از قاره کهن آسیا را مستعمره خود می دانستند، اقدام به احداث این شهر کردند و طرحی همانند یک شبکه برای ساخت آن طراحی شد. طراح این شهر دو سالسدو (Juan de Salcedo) بود که عمارت هایی بزرگ در کنار مدارس و کلیساها را در طرح خود گنجاند که همگی دارای فضاهای چوبی در داخل و پنجره هایی بزرگ رو به بیرون بودند. کلیسای جامع این شهر در سال هزار و ششصد و چهل و یک میلادی به بهره برداری رسید هر چند که بارها و بارها در اثر آتش سوزی و زلزله آسیب دید. امروزه این مورد از کوچک ترین شهرهای آسیا با مرمت این کلیسا گردشگران را به خود دعوت می کند. اما این تمام جذابیت های این شهر کوچک قاره کهن آسیا نیست. شرکت در کارگاه سفال گری واقع در بلوار آزادی به نام RG Jar Factory و سنجیدن استعداد در ساخت ظروف سفالی، پیاده روی در بخش جنوبی شهر ویگان (Calle Crisologo) و گردش و درشکه سواری در خیابان های سنگ فرش و خانه های قدیمی از دیگر جذابیت های بی نظیر شهر کوچک و زیبای ویگان در قاره آسیا است. اگر به این بخش از قاره کهن آسیا سفر کردید، میل کردن غذاهای خیابانی و خرید از بازار محلی شهر کوچک ویگان را فراموش نکنید. این مورد از زیباترین شهرهای آسیا بخشی از میراث جهانی یونسکو هست.

شهر کوتا گده (Kota Gede)

در قرن پانزدهم این منطقه از آسیا و اندونزی، پایتختی به نام شهر بزرگ (Big City) داشت و در منطقه Kota Gede خانه های مجلل و زیبایی بنا شدند که به ثروتمندان و تاجرانی تعلق داشتند. جالب است که هنوز هم در خیابان های شهر زیبا و کوچک Kota Gede می توانید بوتیک ها، کارگاه های آموزشی و گالری های فراوانی از محصولات نقره را ببینید و جواهرات، وسایل تزئینی و کارد و چنگال های نقره تهیه کنید. این مورد از زیباترین شهرهای آسیا بعد از مرگ پادشاه قرن پانزدهمی خود تحت سلطه هلندی ها درآمد و پای تجار اروپایی به آن باز شد. کوچه های تو در تو و خانه های دوران رونق تجارت به همان شکل باقی ماندند تا امروزه گردشگران بتوانند تصاویری از این بخش آسیا ثبت کنند که فوق العاده دیدنی هستند. در قسمت یوگیا معبد قرن هشتمی بروبودور (Borobudur) دیده می شود که بخشی از میراث جهانی یونسکو به حساب می آید. در همان حوالی، قبرستان ایموگیری (Imogiri)، محل دفن آخرین حاکم شهر Kota Gede و همچنین مسجد کوتا گده (Kotagede) هم قرار دارد.

محله قدیمی و تاریخی شهر پوکت (Puket)

عمارت های قدیمی و زیبا، یک صومعه بی نظیر، موزه های فرهنگی، رستوران های متنوع، کافه های متعدد، مغازه های فراوان و فروشگاه های تحت اختیار بومیان هندی و مالزیایی برای فروش پارچه های باتیک، همگی در بخش مرکزی و قدیمی شهر پوکت قرار دارند که گردشگران می توانند با شرکت در تورهای پیاده روی از این بخش زیبای شهر ساحلی و رویایی پوکت دیدن کنند. گردشگران سراسر دنیا معمولا شهر پوکت را با سواحل دیدنی و مناظر طبیعی اش به یاد می آورند، اما در مرکز این مورد از زیباترین شهرهای آسیا، بخش کوچک و قدیمی پوکت تاون قرار دارد که بناهای آن تلفیقی از سبک استعماری اروپایی و چینی هستند. اگر قصد آشنایی با سنت های کهن و آیین مردم بومی این منطقه از قاره کهن آسیا را دارید و به آن علاقمند هستید، پوکت تاون می تواند در محیطی دلپذیر این فضا را در اختیار شما قرار دهد.

شهر یوفوئین (Yufuin)

وجود بیست گالری گوناگون در شهری کوچک واقع در جزیره کیوشو می تواند نشان دهنده فضای هنری این مورد از کوچک ترین شهرهای آسیا باشد که در جنوب غربی ژاپن قرار دارد. برخی از این موزه ها که در این شهر کوچک و زیبا قرار دارند عبارتند از هیروشی ساگیموتو (Hiroshi Sugimoto)، تاکاشی موراکامی (Takashi Murakami) و موزه هنر کنگو کوما دیزاین کمیکو (Kengo Kuma - designed Comico). در کنار این گالری های هنری، طبیعت زیبا و رویایی شهر یوفوئین هم بی نظیر و فوق العاده است. منظره دیدنی با پس زمینه ای از کوه یوفو در کنار شکوفه های گیلاس بهاری و برگ های رنگارنگ پاییزی تصاویری بوده که هوش از سر می برند و روح هر گردشگری را افسون می کنند. اگر به این قسمت از قاره کهن آسیا سفر کردید، حمام های سنتی اونسن در چشمه های آب گرم را فراموش نکنید. برای استفاده از این حمام های بی نظیر می توانید در مکانی چون یوفوئین لایوتومی (Yufuin Iyotomi) اقامت کنید یا از حمام های عمومی همانند شیتانیو سود ببرید. رستوران ها، بوتیک ها و چایخانه های خیابان یونوتسوبو (Yunotsubo Street) در کنار دریاچه کینیرینکو از دیگر جذابیت های فراموش نشدنی این مورد از کوچک ترین شهرهای آسیا به شمار می آیند.

شهر هوی آن (Hoi An)

مهمترین شهر تجاری کشور ویتنام از قرن شانزدهم میلادی تا به حال شهری کوچک و زیبا به نام هوی آن بوده که سال های فراوانی را تحت استعمار فرانسه سپری کرده است. این بندر آسیایی مملو از تصاویر دیدنی و رویایی برای عکاسی بوده و رستوران های آن با منوهای متنوع، بهشتی برای دوست داران غذا و مزه های بی نظیر است. خانه های خردلی رنگی که در خیابان های باریک این مورد از زیباترین شهرهای آسیا می بینید، در گذشته تجارت خانه های پر رونقی بودند که در حال حاضر به بوتیک ها، کافه ها، رستوران ها و مزون های طراحی تبدیل شده اند. فانوس های ابریشمی و گیاهان سرسبز پیچیده بر بر و بوم این خانه ها می توانند مزه های دلپذیر این قسمت از قاره کهن آسیا را صدها برابر دلچسب کنند. پیشنهاد غذایی ما به شما میل کردن بان مای (banh mi) در رستوران بان مای فونگ (Banh Mi Phuong) و میل برنج و سبزیجات و دامپلینگ در کافه میس لی (Miss Ly) است. خوردن غذاهای دریایی در این مورد از زیباترین شهرهای آسیا را از یاد نبرید.

شهر لوانگ پرابانگ (luang prabang)

در پایین دره ای در کشور لائوس، شهری کوچک جای دارد که رودخانه میانش، زیبایی هایش را دو برابر می کند. این شهر کوچک و بی نهایت زیبا شهر لوانگ پرابانگ بوده که رودخانه نام خان (Nam Khan) از میانش می گذرد و یادآور دوران شکوه این شهر آسیایی در حوالی قرن های چهاردهم تا شانزدهم میلادی است، دورانی که این شهر لقب پایتخت اولین پادشاهی لائوس را به خود مختص کرد و به دلیل قرار گرفتن در مسیر تجارت ابریشم، رونق بسیاری داشت. این مورد از کوچک ترین شهرهای آسیا در سال هزار و نهصد و نود و پنج میلادی به عنوان میراث یونسکو ثبت شد تا استعمار فرانسوی ها که از سال های هزار و هشتصد و نود میلادی آغاز شده، برای این شهر تبعات مثبتی هم داشته باشد. معماری و بناهای به جا مانده از آن دوران و ترکیب آن ها با معماری بومی این منطقه در کنار جذابیت های طبیعی از این شهر کوچک بهشتی ساخت با تصاویری بکر و رویایی. آبشار کانگ سی (Kuang Si) و کوه فوسی (Phousi) مکانی است که گردشگران از آنجا به حومه و اطراف شهر کوچک و زیبای لوانگ پرابانگ می نگرند و لذت می برند. این شهر که معنوی ترین شهر جنوب شرق قاره کهن آسیا بوده که با داشتن سی معبد به انتظار گردشگران نشسته است. معبد طلایی وات مانوروم (Wat Manorom) بنایی است که در سال هزار و نهصد و هفتاد و دو میلادی ساخته شده و در کنار موزه کاخ سلطنتی از جذابیت های مشهور این مورد از زیباترین شهرهای آسیا است. اگر به این گوشه از جهان سفر کردید، تورهای دوچرخه سواری، قایق سواری در رودخانه و گردش و خرید در بازارهای شبانه را فراموش نکنید.

محله جرج تاون (George Town)

این مورد از زیباترین شهرهای آسیا با قدمتی پانصد ساله، دارای ساختمان هایی دولتی با سبک اروپایی به جا مانده از دوران استعمار انگلستان در کنار عمارت های زیبای چینی، خانه و مغاره هایی بومی با رنگ هایی دلفریب بوده که در آن هر ساله فستیوال های فراوان فرهنگی و موسیقی اجرا می شوند. این شهر در دوران استعمار یکی از مهمترین مراکز تجارت در تنگه مالاکا بوده و به همین دلیل در حال حاضر فرهنگ آن تلفیقی است از فرهنگ های هندی، اروپایی، چینی و مالایی. اگر اهل تجربه کردن طعم های گوناگون غذایی هستید، چار کوی کیک (char koay kak) را که معجونی افسانه ای از جوانه لوبیا، تریچه، میگو، تخم مرغ و برنج است، فراموش نکنید. از دیگر غذاهای محلی این مورد از کوچک ترین شهرهای آسیا، هوکین می (Hokkien mee) بوده که در حقیقت نودلی است از غذاهای دریایی با سس سویا و روجاک (rojak) که سالادی از سبزیجات و میوه جات با سس شیرین بادام زمینی به حساب می آید. آسام لاکسا (Assam laksa) و کایا تست (kaya toast) را هم حتما مزه کنید. رستوران ها و فودکورت های چیپ ساید (Cheapside)، ولد (Weld) و نیو لند ( New Lane) از رستوران ها و غذاخوری های مهم این منطقه از قاره کهن آسیا هستند. علاوه بر فرهنگ غنی غذایی جرج تاون دارای چندین جاذبه بی نظیر معماری بوده که از آن جمله می توان به تالار این شهر، قلعه کرن والیس (Cornwallis)، کلیسای سنت جرج و معبد ماهاماریامان (Sri Mahamariamman) اشاره کرد. هنرهای خیابانی و بومی جرج تاون را هم می توانید با قدم زدن در خیابان آمریکایی (Armenian Street) تجربه کنید.

شهر سای کونگ (say kong)

حوالی شمال شرق کشور هنگ کنگ و در کنار ساحلی آرام، شهری کوچک اما بی نهایت زیبا وجود دارد که در آن خبری از ترافیک و ازدحام و شلوغی نیست. در این بخش از قاره کهن آسیا می توانید در کمال آرامش نفس بکشید و لذت ببرید. شما در ریه سبزی ایستاده اید که مملو از جزایر بکر و روستا های ساحلی جذاب است. در شهر سای کونگ با پیاده روی اندک به اسکله می رسید و علاوه بر دیدن مناظری رویایی و تنفس هوایی دلپذیر می توانید بهترین مزه های غذاهای دریایی را تجربه کنید. سرو ماهی های تازه با سبزیجات و ادویه های محلی در این مورد از زیباترین شهرهای آسیا، این بخش از قاره کهن آسیا را خاطره انگیزتر خواهد کرد.

روستای قندروک (Ghandruk)

آب و هوای کوهستانی و میل چای سنتی در چایخانه های بالای هیمالیا با چشم اندازی از قله های برف گرفته و طبیعتی بکر در کنار اسب سواری و زیارت معبدی زیبا و دیدن موزه ای بی نظیر همگی در روستای قندروک فراهم است به شرط آنکه تن به یک پیاده روی چهار ساعته در میان کوه های کشور نپال دهید. این روستا هیچ راهی برای ماشین و رانندگی ندارد و شاید به همین سبب بکر و شاداب و زیبا مانده است. برای رسیدن به قندروک در قاره کهن آسیا باید به مرکز نپال بروید و بعد از بازدید از دریاچه زیبای شهر پخارا به سمت روستای قندروک راه بیفتید. جالب است بدانید اهالی بومی این روستا اعضای قبیله ای تاریخی هستند که روزگاری بخشی از هنگ ارتش بریتانیای کبیر بوده اند.

شهر ژوژوانگ (zhouzhuang)

مکان های باستانی در کنار معبد قدیمی و خانه های اشرافی در شهری کوچک و البته پر گردشگر ژوژوانگ قرار دارند که بسیاری آن را به عنوان کهن ترین شهر آبی در کشور چین می شناسند. البته همانطور که به حتم شنیده اید، شهری در غرب شانگهای با نام ژوژوانگ با قدمتی نهصد ساله کهن ترین شهر آبی این منطقه در قاره کهن آسیا است. معبد چنگسیو تائیست (Chengxu Taoist) متعلق به قرن یازدهم میلادی و پل های دوقلوی پانصد ساله شاید (Shide) و یانگ ان (Yong'an) در کنار خانه بی نظیر و فوق العاده شن (Shen) از دیدنی های تاریخی و معماری این مورد از کوچک ترین شهرهای آسیا هستند. خانه شن که یکی از خانه های مشهور تجار این منطقه بوده، با داشتن یکصد اتاق، چندین باغ روح نواز، اثاثیه قدیمی و حکاکی های روی طلا دارای شهرت و زیبایی های بیشتری است. این خانه به سبک سلسله دوران کینگ (Qing) بنا گردید. برخلاف دیگر شهرهای شرح داده شده، این شهر آسیایی در روزهای تعطیل و فصول پرگردشگر به شدت شلوغ است و اگر مجبور شدید در این ایام به ژوژوانگ سفر کنید، حتما رزرو اتاق یا هتل را فراموش نکنید. این مورد از زیباترین شهرهای آسیا در زمان حکومت سلسله مینگ و کینگ بنا شد و کانال های آب، پل های قوسی شکل و خانه های سفید آنچنان تصاویر بدیع و سحرانگیزی را خلق کرده اند که از یاد نخواهند رفت.

شهر گاله (galle)

شهر کوچک و زیبای گاله در سری لانکا یکی از کوچک ترین شهرهای آسیا بوده که زخم استعمارهای گوناکون بر پیکره اش به یادگار مانده است. آخرین استعمارگرانی که به این بندر مهم تجاری زمان خود دست انداختند، بریتانیایی بودند که بین سال های هزار و هفتصد و نود و شش میلادی تا هزار و نهصد و چهل هشت میلادی بر آن سیطره داشته اند. پیش از آن هلندی ها از سال هزار و ششصد و پنجاه و هشت میلادی بر این شهر کوچک و زیبای قاره کهن آسیا حکم می راندند و پرتغالی ها اولین استعمارگران این شهر زیبای آسیایی بودند که در سال هزار و پانصد و پنج آن را به تصرف خود درآوردند. دست به دست شدن این شهر زیبا و کوچک آسیایی بین استعمارگران باعث شد که در این منطقه از قاره کهن آسیا دیدنی های فراوانی به جای بمانند. کلیسای هلندی آکا د جورج کرک (aka De Groote Kerk)، انبار ادویه قدیمی، معبد بی نظیر سادهامالایا (Sudharmalaya)، مسجد میران (Meeran) و فانوس دریایی مشهور گاله از جمله دیدنی های این شهر کوچک و زیبای قاره کهن آسیا هستند. بنای ثبت شده در میراث جهانی یونسکو هم تعلق دارد به قلعه مهم شهر گاله که بین پرتغالی ها، هلندی ها و بریتانیایی ها دست به دست شده است. ساحل رویایی آناواتانا (Unawatuna) در خارج این شهر کوچک و زیبا با تفریحاتی چون غواصی و دیدن وال ها از دیگر جذابیت های این منطقه از قاره کهن آسیا است. اگر به شهر گاله سفر کردید، کاری های سریلانکایی، پنکیک های گنبدی رستوران هوپا (Hoppa) و غذاهای دریایی رستوران قرار گرفته در عمارت فورت پرینترز (Fort Printers) را فراموش نکنید.

شهر کامپوت (kampot)

معابدی کهن و قدیمی در میان غارها، نمکزارهای دیدنی، آبشارهای روح نواز، طبیعتی سر سبز و مزارع فلفل بی نظیر باعث می شوند که گاهی گردشگران هنگام سفر به کامبوج از دیدن انگکور وات (Angkor Wat) صرف نظر کنند و خود را به شهر کوچک و زیبای کامپوت برسانند. در این منطقه از قاره کهن آسیا می توانید در میان خانه های رنگارنگ به جا مانده از دوران استعمار فرانسه قدم بزنید و در طبیعت بکر و بی نظیر این قسمت از قاره کهن آسیا به دوچرخه سواری، کایاک سواری، پادلبرینگ، کوه پیمایی و دیگر ورزش های آبی و طبیعی بپردازید و با سوار شدن به کشتی های کروز لذتی مضاعف ببرید. فلفل مهمترین محصول صادراتی این منطقه از قاره کهن آسیا بوده و مزارع فلفل کامپوت هم از دیدنی های زیبای این مورد از زیباترین شهرهای آسیا هست. اگر به کامپوت سفر کردید، می توانید غذاهای بومی و خمری را در رستوران های ریکی تیکی تاوی (Rikitikitavi) و خمر روتز (Khmer Roots) میل کنید یا در رستوران های سیمپل تینگز (Simple Things) و اِپیک آرتس (Epic Arts) متنوع ترین غذاهای گیاهی عمرتان را میل کنید.

روستای مولینونگ (Mawlaingut)

یک جامعه کوچک محلی با تبار مادری به نام خاصی (Khasi)، غالب اهالی این روستای زیبا را تشکیل می دهند که تمام محل زیست خود را بخشی از خانه خود می دانند و به پاکیزه و مرتب بودن آن حساسند. همین قبیله با هرس درختان و کشت و کار منظم این بخش از قاره کهن آسیا را تبدیل به پاکیزه ترین روستای آسیایی کرده اند که صد البته طبیعت بکر و بی نظیر اطراف هم به آن ها کمک کرده است. روستای مولینونگ که شمال شرق کشور هند و بر فراز تپه های است خاصی (East Khasi) قرار دارد، دارای یک خانه درختی اسکای ویو (Sky View) مشهور با ارتفاع تقریبی بیست و شش متر بوده که گردشگران با اقامت در آن می توانند تصویری بی نظیر از دشت و جنگل های اطراف را به نظاره بنشینند. از دیگر جذابیت های بی نظیر این روستا آبشار میولینونگ بوده که ریشه های درختان پل هایی در هم تنیده را بر روی رودخانه ساخته اند و منظره ای خلق کرده اند بدیع و خارق العاده. این ریشه ها بعد از پانزده سال رشد تبدیل به پل هایی مستحکم می شوند که می توان به سادگی از روی آن ها عبور کرد و به طرف دیگر رودخانه رفت.

همگردی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها