جینسنگ یک داروی گیاهی است که خواص ریشه آن در افزایش قدرت و استقامت بدن از نظر علمی ثابت شده است، انواع مختلفی از گیاه جینسنگ از قبیل پاناکس جینسنگ (جینسنگ کره ای)، آمریکایی، هندی و غیره وجود دارد که تقریبا خواص درمانی همه آن ها مشابه می باشد.

برخی از لابراتوارهای تولیده کننده شامپو و محلول های ضد ریزش مو بر این عقیده اند که استعمال عصاره ریشه جینسنگ بر پوست سر تاثیر مثبت در تقویت موها دارد و در بسیاری از محلول هایی که برای درمان ریزش مو تولید می شوند نام ریشه جینسنگ به چشم می خورد.

2. مکمل گیاهی ضد ریزش مو: آلوئه ورا (Aloe Vera)
آنزیم های موجود در گیاه آلوئه ورا باعث لایه برداری و برداشته شدن سلول های مرده از سطح پوست و کاهش سبوم مازاد سر می گردند.

سبوم ماده ای روغنی است که توسط فولکول های مو و سلول های پوستی ترشح شده و باعث چرب شدن پوست و موها می گردد که مازاد آن مضر و سبب بسته شدن منافذ سر و جلوگیری از رشد مجدد موهای ریخته شده می شود.

به همین دلیل استعمال عصاره آلوئه ورا بر پوست سر باعث تسریع در رویش موها می گردد. همچنین آلوئه ورا حاوی اسید سالیسیلیک بوده که دارای خاصیت ضد التهاب و ضد باکتری است و اگر از خارش، التهاب و جوش در سر خود رنج می برید آلوئه ورا به عنوان یک داروی گیاهی موثر می تواند کمک شایانی به درمان علائم ذکر شده بنماید.

ژل های طبیعی آلوئه ورا که حاوی 99.9% عصاره این گیاه بوده را می توانید هفته ای چند بار بر سر خود مالیده و با نوک انگشتان به آرامی برای چند دقیقه ماساژ دهید. این گیاه برای درمان ریزش مو بسیار موثر است به ویژه اگر با سایر گیاهان دارویی ترکیب و همزمان مصرف شود.

3. مکمل گیاهی ضد ریزش مو: ریحان (Basil)
ریحان سرشار از ماده معدنی منیزیم است و اغلب کسانی که از ریزش مو رنج می برند دچار کمبود آن می باشند، تولید بیش از 400 آنزیم و ده ها فعالیت شیمیایی در بدن نیازمند منیزیم می باشد.

مصرف ریحان به شکل خوراکی نیاز بدن به این ماده معدنی مهم را تامین می کند و سبب افزایش خون رسانی به ریشه موها و کاهش شکنندگی تارهای مو می گردد.

4. مکمل گیاهی ضد ریزش مو: جینکو بیلوبا (Ginkgo Biloba)
یکی از موثر ترین گیاهان دارویی برای درمان ریزش مو می باشد، این گیاه علاوه بر خواص ضد ریزش مو باعث تقویت حافظه، غدد فوق کلیوی و افزایش انرژی بدن می شود و دارای خاصیت آنتی اکسیدان و ضد استرس است. هم مصرف آن به شکل محلول موضعی و هم مصرف مکمل های غذایی آن کمک به کاهش ریزش مو می نماید.

دوز بی خطر مصرف خوراکی آن 30 الی 200 میلیگرم در روز است. چنانچه مبتلا به فشار خون، بیماری های قلبی و کلیوی می باشید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نمایید.

همچنین جینکو از خاصیت چسبندگی پلاکت های خون می کاهد و سبب رقیق شدن خون می گردد و نباید همزمان با داروهای رقیق کننده از قبیل آسپرین، پلاویکس و غیره مصرف شود. جینکو یک داروی گیاهی با خواص فراوان است.

5. مکمل گیاهی ضد ریزش مو: گیاه نخل اره ای (Saw Palmetto)
گیاه نخل اره ای (ساوپالمتو) خواص درمانی فراوانی برای مردان دارد، از بزرگ شدن پروستات جلوگیری و کمک به درمان التهاب مثانه و اختلالات ادراری می نماید. همچنین از تبدیل بی رویه هورمون تستسترون به دی هیدروتستسترون (DHT) می کاهد و با این مکانیزم از ریزش مو با الگوی مردانه جلوگیری می کند،

عملکردی مشابه با قرص فیناستراید و البته بدون عوارض جانبی، مصرف گیاه نخل اره ای به شکل خوراکی (مکمل غذایی) در قیاس با استعمال مستقیم بر سر تاثیر بیشتری در کاهش ریزش مو دارد.

دوزه مناسب مصرف 200 الی 500 میلیگرم به شکل روزانه است، به یاد داشته باشید خواص درمانی آن زمانی نمایان می شود که آن را برای طولانی مدت مصرف نمایید.

6. مکمل گیاهی ضد ریزش مو: گیاه دم اسب (Horsetail)
گیاه دم اسب غنی از مواد معدنی است که باعث تقویت رشد مو و تولید کلاژن در پوست می شود. گیاه دم اسب سبب گشاد شدن عروق منتهی به فولکول های مو در سر و افزایش اکسیژن رسانی به آن ها می گردد،

این گیاه حاوی کوئرستین یک فلانوئید با خاصیت ضد آلرژی و باکتری و سیلیکا (ماده ای مغذی که کمک به ترمیم و تقویت موها می کند) می باشد. دم اسب یک داروی گیاهی موثر و مفید برای پوست و مو بوده که می توانید هم به شکل مکمل غذایی و هم از محلول های ضد ریزش مو که حاوی آن می باشند استفاده کنید.

7. مکمل گیاهی ضد ریزش مو: رزماری
رزماری باعث افزایش گردش خون در سطح بدن می شود. برای جلوگیری از ریزش مو و درمان کم مویی مصرف می شود. ترپن ها و ترپنوئیدهای موجود در رزماری باعث اتساع عروق، بهبود گردش خون محیطی و تغذیه بهتر فولیکول مو می شود.

8. مکمل گیاهی ضد ریزش مو: سبوس برنج
سبوس برنج غنی از پروتئین ها و مواد معدنی نظیر فسفر، پتاسیم، منیزیم وسیلیس است. همچنین انباشته از ویتامین های گروه B و ویتامین E، آلانتوئین و گامااوریزانول می باشد.

در سبوس برنج نوعی لیپاز فعال وجود دارد که باعث می گردد مقدار درصد اسیدهای چرب آزاد را در آن افزایش دهد. یکی از مهم ترین و شناخته شده ترین این مواد ویتامین E است.

سبوس برنج حاوی ویتامین های B و E می باشد که باعث تقویت موی سر می گردد و رطوبت پوست و موی سر را حفظ می کند. همچنین دارای مواد آنتی اکسیدان مانند توکوفرول ۲ است.

ویتامین های گروه B و به خصوص B5 است چرا که این ویتامین خاصیت شگرفی در تحریک سوخت و ساز سلول های زنده و فعال پیاز مو دارد، یعنی همان چیزی که یک موی فعال برای زیستن و رشد کردن به آن نیاز دارد.

9. مکمل گیاهی ضد ریزش مو: ریشه گیاه بابا آدم (Burdock Root)
ریشه گیاه بابا آدم در طب سنتی مصارف گوناگونی دارد از جمله برای تقویت کبد و صفرا، رفع التهاب و خارش پوست و همچنین برای درمان ریزش مو مورد استفاده قرار می گیرد، عصاره آن را می توانید به تنهایی و یا همراه با سایر گیاهان دارویی از قبیل رزماری مورد استفاده قرار دهید.

10. مکمل گیاهی ضد ریزش مو: گیاه اسطو خودوس (Lavender)
روغن گیاه اسطوخودوس کمک به تنظیم چربی پوست سر می کند و استفاده از آن برای اشخاصی که دارای پوست خشک و یا بسیار چرب بوده مفید است،

روغن این گیاه دارای خاصیت ضد میکروبی و عفونی بسیار قوی بوده و برای دفع انگل های ناقل بیماری مانند کک، کنه، پشه، شپش سر یک داروی گیاهی موثر و بدون عوارض است و به مانند سایر گیاهان نام برده شده با افزایش گردش خون در محل استعمال کمک به درمان ریزش مو می نماید.

زندگی آنلاین