رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 479922

از آب انبار باسیلیکا تا مسجد سلیمانیه در معرفی جاذبه های گردشگری استانبول

رپورتاژ تبلیغی / این آب انبار 336 ستون بزرگ دارد که هر کدام از این ستون ها ارتفاعشان به 9 متر می رسد

dir="RTL">آب انبار باسیلیکا

از دیگر جاذبه های گردشگری و تاریخی توراستانبول که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند آب انبار باسیلیکا با سر ستون های شگفت انگیز می باشد که توصیه می شود حتما از آن دیدن کنید تا شاهد معماری بی نظیر آن را باشید. در قسمت جنوب غربی مسجد ایاصوفیه ساختمان قدیمی و با ابهتی به نام آب انبار باسیلیکا قرار گرفته است که در میان مردمان ترکیه و استانبول به نام یره باتان سیسترن شناخته می شود. این بنای تاریخی به دستور امپراطور دوران بیزانس یعنی ژوستینیانوس اول ساخته شد و دلیل این نامگذاری این است که ستون های مرمری زیادی در زیر زمین وجود دارد و البته دلیل دیگر آن هم این است مکانی که اکنون آب انبار در آن قرار دارد در سال های دور یک کلیسای قدیمی و یا باسیلیکا در آن قرارگرفته بوده است.

این آب انبار 336 ستون بزرگ دارد که هر کدام از این ستون ها ارتفاعشان به 9 متر می رسد اگر می خواهید به قسمت آب انبار این بنا بروید باید حدود 52 پله را طی کنید تا به آن محل برسید. هرکدام از ستون های این آب انبار دارای سبک ها و مدل های مختلفی هستند به عنوان مثال تعداد 98 تا از ستون های این بنا به سبک کورینیان و تعداد دیگری هم به سبک دورین می باشد، طول آب انبار باسیلیکا 140 متر و عرض آن هم یه 70 متر می رسد و هم چنین مساحت آن 9800 متر مربع می باشد که می تواند حدود 100000تن آب در خود ذخیره کند. در زمان امپراطوری بیزانس آب مورد نیاز مردم از طریق این آب انبار تامین می شده است ولی بعد از فتح قسطنطنیه همان استانبول امروزی که توسط عثمانی ها در سال 1453 صورت گرفت تا مدتی از آب ذخیره شده آب انبار استفاده کردند و سپس آب ذخیره شده را به محل فرمانروایی عثمانی ها یعنی قصر توپکاپی فرستادند اما چون آن ها آب روان به آب ذخیره شده و مانده ترجیح دادند و می خواستند که از آب روان استفاده کنند تجهیزاتی را برای این کار ساختند. در آب انبار باسیلیکا ستون های زیادی وجود دارد که اکثر آن ها به شکل استوانه هستند و تعداد کمی از آن ها شیاردار و اریبی شکل می باشند، در این مکان تاریخی دو ستون با سر ستون های مدوسایی شکل وجود دارند که برای تحمل کردن فشار ناشی از دو ستون دیگر که در شمال غرب این بنا وجود دارد این سر ستون ها آثار هنری قابل درنگی از دوران امپراطوری روم باستان را نشان می دهد چیزی که سبب جذب شدن بسیاری از توریست ها و گردشگران شده است این است که بعد از گذشت این همه سال هنوز مشخص نشده است که این سر ستون های مدوسایی شکل از کجا به این مکان آورده شده است.

مسجد سلیمانیه

یکی از زیباترین و با شکوه ترین بناهای شهر استانبول در آفر تور استانبول مسجد سلیمانیه می باشد که هر ساله تعداد زیادی از گردشگران تور استانبول را به خود جذب می کند در ادامه ی این مقاله همراهی مان کنید تا با این بنای تاریخی با شکوه آشنا شوید. مسجد سلیمانیه به دستورسلطان سلیمان ساخته شده است ویژگی هایی در این بنای تاریخی وجود دارد که موجب شده است تا این مسجد نسبت به دیکر مساجد شهر استانبول زیباتر باشد یکی از این ویژگی ها این است که محل ساخت این مسجد با برنامه ریزی و با تفکر انتخاب شده است و مورد دیگر منسجم بودن و یکپارچگی این بنا می باشد توجه زیاد و ویژه معماران عثمانی به این بنا موجب است که معماری این دوران یعنی دوران عثمانی، زیبا و باشکوه باشد. مسجد سلیمانیه توسط استاد سینان که یکی از برجسته ترین معماران دوران عثمانی می باشد، بنا شده است و این مسجد از شاهکارهای استاد سینان محسوب می شود. این مسجد متشکل از حمام، عمارت که رستوران و آشپزخانه ی چشم نوازی دارد که در آن انواع غذاهای ترکیه ای طبخ و پذیرایی می شود و هم چنین شامل بخش هایی مانند مدرسه ی طب، دبستان، کاروانسرا برای مسافران، مدارس آموزش فقه اسلامی می باشد. شهر استانبول از شهرهای زیبایی است که دیدن آن خالی از لطف نمی باشد اگر در تور استانبول شرکت کردید توصیه می شود که از نظاره گر این بنای با شکوه باشید. همچنین لیستی از هتل های 5 ستاره استابول در سایت موجود است.

به گزارش سفر باتو ، البته لازم به ذکر می باشد که مزار معمار این بنا یعنی معمار سینان در فضایی بیرون از مسجد در تقاطع خیابان میمار سینان واقع شده است از آن جایی که معمار سینان قصد داشته است که این بنا با مسجد ایاصوفیه برابری کند ستون های بزرگ آن را به دیواره های مسجد منتقل کرده است تا بتواند به این بنای با شکوه وسعت بدهد اما با این روش هم این مسجد با مسجد ایاصوفیه برابری نمی کند و در یک سطح نیستند اما با حذف این ستون های بزرگ توانست روشنایی بیشتری را به فضای داخلی مسجد سلیمانیه ببخشد. فضای داخلی این مسجد بسیار شگفت انگیز است و چشم هر ببینده ای را محصور خود می کند وقتی که نظاره گر این بنا باشید از دیدن نگاره گری های گنبد ها و پنجره های که دریچه ای به سوی نور هستند و هم چنین چراغ هایی زیبایی که از سقف آویزان شده اند حیرت می کنید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها