رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 484250

«علی بابا» کرونا را در 20 ثانیه شناسایی می کند

ساعت 24-کرونا، بیماری مرموز این روزهای جهان همچنان حریف می‌طلبد ولی به‌دلیل ساختار پیچیده، هنوز محققان موفقیتی در زمینه ساخت واکسن این ویروس کسب نکرده‌اند. اما با این حال شناسایی زودهنگام این بیماری و تشخیص آن از انواع آنفلوانزا و قرنطینه فرد بیمار، کلید اصلی ممانعت از شیوع این بیماری محسوب می‌شود.علی بابا این غول دنیای فناوری و تجارت الکترونیک در چین این موضوع را مورد توجه قرار داده و با ارائه ابزارهایی فناورانه، زمان شناسایی بیماری کرونا را به 20 ثانیه رسانده است.

خبر
آنالیز سریع بیماران
طبق گزارش مجله تکنولوژی Sina Tech Newsدر چین، «علی بابا» یک الگوریتم و سیستم تشخیصی مبتنی بر هوش مصنوعی را ارائه داده که می‌تواند کرونا را از طریق اسکن‌های توموگرافی کامپیوتری با دقت 96درصدی و آن هم در کمتر از 20ثانیه تشخیص دهد. این درحالی است که آنالیز سی‌تی‌اسکن بیماران توسط پزشکان به طور متوسط 5 تا 15دقیقه طول می‌کشد و پس از آن نیز پزشک باید سایر علائم بیمار را مورد بررسی قرار دهد تا بتواند بیماری کرونا را تأیید کند. هریک از سی تی اسکن‌های این بیماران متشکل از بیش از 300 تصویر است به همین دلیل هم آنالیز آن زمان زیادی می‌برد اما حالا علی بابا با رساندن این زمان به 20 ثانیه، گامی بزرگ در کنترل این بیماری عفونی برداشته است. علاوه بر زمان که یک موضوع مهم در تشخیص این بیماری به منظور درمان بموقع آن محسوب می‌شود، گاه تشخیص پزشکان هم اشتباه درمی آید و این موضوع دردسرساز می‌شود. این درحالی است که سیستم هوشمند علی بابا می‌تواند براحتی این مشکل را حل کند.
این الگوریتم تشخیصی توسط مؤسسه تحقیقاتی Damo Academy از زیرمجموعه‌های کمپانی علی بابا، این غول دنیای فناوری توسعه یافته است. محققان در این آکادمی عنوان کردند برای توسعه این مدل هوش مصنوعی از اطلاعات نمونه‌های بیش از 5هزار نمونه تأیید شده بیماری استفاده کرده‌اند. حالا این سیستم هوش مصنوعی می‌تواند تفاوت سی تی اسکن بیماران مبتلا به ویروس کرونا را با سی تی اسکن بیماران مبتلا به آنفلوانزا، ذات الریه و سایر بیماری‌های تنفسی با دقت بالای 96درصد شناسایی کند.
این الگوریتم شامل آخرین راهکارهای درمانی است که تاکنون در این مجله تکنولوژی به چاپ رسیده است. این ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی برای درمان بیماران مشکوک به کرونا در بیمارستان تازه تأسیس چین مورد استفاده جدی قرار گرفته و علی بابا گفته است این سیستم هوش مصنوعی در بیش از 100 بیمارستان در استان‌های Hubei ، Guangdong و Anhui به کار گرفته خواهد شد تا سرعت شناسایی بیماران بالاتر برود. گفتنی است این الگوریتم جدید عملاً فشاری که حالا بر بیمارستان‌ها و کادر درمانی آنها قرار دارد را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و می‌تواند خدمات دهی آنها را تأثیرگذارتر کند.
پژوهشگران و محققان Damo Academy یک سرویس سلامت عمومی مبتنی بر هوش مصنوعی را نیز توسعه داده‌اند که می‌تواند هر گونه دیتا و اطلاعات درباره کروناویروس2-SARS-CoV
را جمع‌آوری کنند. این سیستم برای نخستین بار در 27ژانویه در استان Zhejiang مورد استفاده قرار گرفت. این سیستم می‌تواند از طریق این برنامه به بیشتر سؤالات مربوط به این بیماری همه گیر و در مورد شیوع آن پاسخ دهد.
علی بابا تاکنون همچنین با مؤسسه جهانی کشف داروی سلامت(Global Health Drug Discovery Institute) در پکن همکاری خود را آغاز کرده است تا با توسعه یک پلتفرم دیتای اپن سورس، با استفاده از هوش مصنوعی به ردیابی وضعیت کروناویروس در چین و سراسر جهان بپردازد.
ورود«بایدو» به دنیای سلامت
از زمان شیوع ویروس کرونا، هریک از کشورهای جهان به‌دنبال راهکاری مشخص برای ممانعت از ورود این ویروس به کشور خود یا پیشگیری از شیوع این بیماری بوده‌اند. بسته شدن مرزها به روی مسافران چینی و همچنین محدود کردن سفر به چین، یکی از راهکارهای مشترک همه کشورها بوده است. در این میان دانشمندان نیز بیکار ننشسته‌اند و دائم به‌دنبال راهکارهایی علمی و فناورانه برای شناسایی سریع‌تر این بیماری و همچنین یافتن درمانی مسلم برای این بیماری مهلک قرن بوده‌اند.
غول‌های فناوری چین از جمله «بایدو» از هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند تا از طریق ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی خود توالی ژن‌های کروناویروس را مورد بررسی قرار دهند تا به آنها کمک کند که راهکاری برای مقابله با این ویروس پیدا کنند. البته «بایدو» در این زمینه با «علی‌بابا» همکاری داشته است.
کرونا نیز همچون ویروس‌های سارس، ابولا، ویروس ایدز(HIV) و آنفلوانزا یک ویروس دارای تک رشته RNA است و این ساختار تک رشته‌ای، ساخت واکسن برای آن را بسیار سخت‌تر کرده است. کمپانی «بایدو» که بزرگ‌ترین موتور جست و جو را در چین در اختیار دارد، یک الگوریتم پیش‌بینی طراحی کرده که بر مبنای ساختار RNA ویروس ساخته شده و می‌تواند در مراکز پیشگیری بیماری‌های واگیردار، مؤسسات تحقیقاتی و علمی سراسر جهان به محققان کمک کند تا راهکارهای درمانی را سریع‌تر پیدا کنند. به گفته سخنگوی کمپانی «بایدو»، این سیستم محاسبات ابری مبتنی بر هوش مصنوعی، شناسایی توالی ژن این ویروس را از 120ساعت مورد نیاز دانشمندان به 15دقیقه رسانده است. گفته می‌شود این الگوریتم می‌تواند انقلابی در شناسایی ژنتیکی این ویروس ایجاد کند که این موضوع، زمینه‌ساز کشف دارو یا واکسن بیماری کرونا در زمانی بسیار کمتر می‌شود.
البته «بایدو» در این زمینه با «علی بابا» همکاری داشته است. این کمپانی‌ها تاکنون ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی خود را در اختیار مؤسساتی قرار داده‌اند که در زمینه سلامت تحقیقاتی انجام می‌دهند تا مراحل شناسایی توالی ژن‌های این ویروس در بیماران شتاب بگیرد. این مؤسسات با کمک این ابزار همچنین می‌توانند غربالگری پروتئین را انجام دهند و سایر راهکارهای احتمالی برای ممانعت از شیوع این بیماری را به کار بگیرند. درحال حاضر این ابزار در اختیار آزمایشگاه‌هایی قرار گرفته است که به طور مشخص تحقیقاتی روی کرونا انجام می‌دهند.
کمپانی «بایدو» همچنین با همکاری SenseTime سیستم‌های تشخیص چهره مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه داده که از آن در مکان‌های عمومی استفاده بسیار مناسبی شده است. در چین استفاده از ماسک در مناطق عمومی ضروری است و این سیستم افراد فاقد ماسک را به‌عنوان مثال در ایستگاه مترو شناسایی کرده و به پلیس خبر می‌دهد.
هر شهروند یک کدQR
به منظور مقابله با شیوع کرونا در چین اقداماتی فناورانه نیز انجام شده و به هر شهروند یک کدQR اختصاص یافته است تا با کمک آن بسرعت دریابند تا چه حد امکان بیماری آنها و جود دارد و در صورت نیاز، خود را قرنطینه کنند. افرادی با بارکد سبز رنگ می‌توانند براحتی در شهر تردد کرده یا حتی سفر کنند، افرادی که بارکد آنان زرد رنگ است یعنی برخی علائم سرماخوردگی را دارند پس باید به مدت 7روز در خانه بمانند و با قرنطینه شدن عملاً میزان ارتباط خود با اعضای خانواده و بیرون را به صفر برسانند. در صورتی که علائم بیماری شدت گرفت کد آنها قرمز رنگ می‌شود و نشان می‌دهد که احتمال ابتلای آنان به بیماری کرونا بسیار جدی است و باید در بیمارستان بستری شوند و تحت مراقبت‌های خاص قرار بگیرند. این سیستم اکنون با کمک علی بابا در 100 شهر کشور چین مورد استفاده قرار گرفته و نتیجه آن بسیار رضایتبخش بوده چرا که با همکاری خود مردم و استفاده مناسب از تکنولوژی، شاهد موفقیتی بزرگ در کند شدن میزان شیوع بیماری کرونا در این مناطق هستیم. به هرحال محققان معتقدند حالا نسبت به 20سال پیش که چین با بیماری سارس درگیر بود دیتاهای بسیار بیشتری در اختیار دارد و ماشین‌های یادگیری و هوش مصنوعی می‌توانند در بحران‌ها جایگزین انسان‌ها شوند و بهترین پیشنهادها و راهکارها را در اختیار دولت‌ها قرار دهند تا بهترین استراتژی را در پیش بگیرند.باید منتظر ماند و دید جدال انسان و کرونا به کجا می‌رسد.

نیم نگاه

«علی بابا» یک الگوریتم و سیستم تشخیصی مبتنی بر هوش مصنوعی را ارائه داده که می‌تواند کرونا را از طریق اسکن‌های توموگرافی کامپیوتری با دقت 96درصدی و آن هم در کمتر از 20ثانیه تشخیص دهد. این درحالی است که آنالیز سی تی اسکن بیماران توسط پزشکان به طور متوسط 5 تا 15دقیقه طول می‌کشد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها