رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 486884

پیشنهادی برای حل مشکل بازار ماسک و مواد ضدعفونی

ساعت24 -یک کارشناس اقتصادی معتقد است که توزیع کارت هوشمند یارانه کالاهای اساسی و تخصیص اقلامی همچون ماسک، ژل و محصولات بهداشتی به هر خانوار می‌تواند مشکلات فعلی را حل کند. البته طبق گفته این اقتصاددان می‌توان با پرداخت یارانه به تولیدکنندگان محصولات بهداشتی و کاهش هزینه‌های تولید آن‌ها، میزان تولید را هم افزایش یابد.

ماسک
یک کارشناس اقتصادی معتقد است که توزیع کارت هوشمند یارانه کالاهای اساسی و تخصیص اقلامی همچون ماسک، ژل و محصولات بهداشتی به هر خانوار می‌تواند مشکلات فعلی را حل کند. البته طبق گفته این اقتصاددان می‌توان با پرداخت یارانه به تولیدکنندگان محصولات بهداشتی و کاهش هزینه‌های تولید آن‌ها، میزان تولید را هم افزایش یابد.

به گزارش ایسنا، شیوع ویروس کرونا نه تنها سلامت و روان مردم را در کشور ما و سایر مناطق درگیر این ویروس تهدید می‌کند بلکه با کاهش مراجعات حضوری در اماکن عمومی در ماه پایانی سال که عمدتا روزهای پررونقی برای کسب وکارهای خرد و کارگران فصلی است، به فعالان تجاری، اصناف مختلف و کارگران آن‌ها هم آسیب‌های جدی وارد کرده است.

حال بهنام ملکی در گفت‌وگو با ایسنا به عنوان یک کارشناس اقتصادی، تاثیرات منفی شیوع این ویروس بر اقتصاد و اقدامات لازم برای جبران خسارات آن را تحلیل و بررسی کرد.

وی با بیان اینکه کرونا آسیب‌های جدی به بنیان‌های اقتصادی وارد کرده و خواهد کرد، گفت: البته در برخی از حوزه‌ها همچون کارخانه‌های تولیدکننده ماسک و ژل‌های ضدعفونی کننده فضای بهتری از نظر درآمدی ایجاد شده و حتی ممکن است در این شرایط برخی از واحدهای تولیدی تغییر کاربری داده و به این حوزه وارد شده باشند.

استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود برای جبران خسارات اقتصادی کرونا

ملکی ادامه داد: همچنین فعالیت‌هایی که ماندن در خانه را حمایت می‌کنند نیز اوضاع مناسبی پیدا کرده‌اند؛ اما سیل عظیمی از فعالیت‌ها با آسیب‌های جدی و رکود مواجه شده‌اند که برای برون رفت از این وضعیت باید از ظرفیت‌های موجود استفاده بهینه کرد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: باید سعی کنیم تا برنامه‌ها و آموزش‌هایی در جهت افزایش تحرک افرادی که در خانه مانده‌اند داشته باشیم تا موجب افزایش وزن و بروز بیماری برای مردم نشود؛ زیرا این موضوع هم می‌تواند خسارات اقتصادی وارد کند.

قانونمند کردن سرمایه‌گذاری؛ پادزهر ضررهای اقتصادی کرونا

وی اقدام لازم برای خروج از وضعیت بوجود آمده برای اقتصاد را در هوشمندسازی فعالیت‌ها دانست و اظهار کرد: مسئولان باید سعی کنند ابلاغیه بدهند که همه فعالیت‌هایی که به صورت سنتی انجام می‌شد، از این پس به صورت الکترونیکی انجام شود. اگر نظام سرمایه‌گذاری را در کشور قانونمند کنیم، این امر می‌تواند پادزهری برای مقابله با زیان‌های اقتصادی کرونا باشد.

در ادامه این کارشناس اقتصادی بیان کرد: در حوزه‌های بانکی هم باید به سمت بانکداری الکترونیک‌ به صورت نهادینه حرکت کنیم تا سایر حوزه‌ها هم به این شکل باشد. اگر اکنون کارت هوشمند یارانه کالاهای اساسی توزیع شود و برای هر خانوار اقلامی همچون ماسک، ژل و محصولات بهداشتی داده شود، این امر می‌تواند مانع بحران توزیع شود.

پایگاه اطلاعات اقتصادی باید فعال شود

ملکی در پایان سخنانش با تاکید بر اینکه باید در این زمان برای تولیدکنندگان محصولات بهداشتی یارانه تعلق بگیرد یا دولت با کاهش هزینه‌های تولید آن‌ها، موجب شود تا میزان تولید آن‌ها افزایش یابد، خاطرنشان کرد: باید پایگاه اطلاعات اقتصادی خانوارها فعال شود، زیرا این کار موجب می‌شود که مشخص شود چه کسی از این ویروس آسیب دیده، چه کسی دارد رانت خواری می‌کند یا با مشخص شدن دهک‌های پایین درآمدی، به آن‌ها یارانه تعلق گیرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها