رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 495995

محمد پارسا رئیس هیات‌مدیره فدراسیون صادرات انرژی نوشت

در حمایت از رییس اتاق ایران کوتاهی شد

ساعت 24 - اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران بزرگ‌ترین نهاد غیردولتی کارفرمایان ایرانی است که برای تاسیس آن قانون وجود دارد و یک نهاد قانونی به حساب می‌آید. بر اساس قانون اتاق، هر چهار سال یک بار انتخابات دموکراتیک برای انتخاب کسانی به‌عنوان اعضای هیات نمایندگان اتاق‌های سراسر کشور برگزار می‌شود که یکی از ارکان اتاق به حساب می‌آید.

محمد پارسا
dir="RTL">این اعضا نیز در یک فرایند دموکراتیک از میان کاندیداهای مختلف، رئیس اتاق و نایبان رئیس اتاق را انتخاب می‌کنند. رئیس اتاق ایران در واقع و بر پایه روندهای دموکراتیک بالاترین فردی است که مطابق قانون اتاق علاوه بر حضور در برخی از نهادهای اصلی تصمیم‌سازی در بالاترین سطح، در مقام مشورت‌دهنده به سه قوه اداره‌کننده کشور ایفای نقش می‌کند. اکنون دو دوره پشت سرهم است که آقای غلامحسین شافعی با کسب بالاترین رای در میان اعضای هیات نمایندگان به‌عنوان رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران انتخاب و فعالیت می‌کند. تجربه سال‌های تازه سپری‌شده نشان می‌دهد آقای شافعی زیر فشار شدید اعضای هیات نمایندگان قرار دارد که چرا نسبت به رفتارهای دولت در حوزه‌های گوناگون نوعی تسامح را در دستور کار قرار داده و بیش از اندازه لازم با دولت راه سازش دارد. این در حالی است که کارنامه رئیس اتاق از سوی دیگر نشان می‌دهد وی هر جا لازم بوده و به نتیجه کارشناسی رسیده که باید در برابر رفتارهای دولت و زیرمجموعه‌های دولت بایستد این کار را با شجاعت انجام داده است. تازه‌ترین انتقاد کارشناسانه و بر پایه دفاع از منافع صادرکنندگان خصوصی نامه‌ای است که آقای شافعی به رئیس بانک مرکزی درباره برگشت ارزهای صادراتی و فرآیندهای پیچیده و بعضا سیاسی‌شده این پدیده نوشته است.

آقای شافعی به‌عنوان نماینده بخش خصوصی در نامه‌ای به رئیس بانک مرکزی از اقدامات این بانک نسبت به صادرکنندگان انتقاد کرده بود. رئیس اتاق بازرگانی ایران در نامه‌ای به عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، گلایه کرده بود که بانک مرکزی توافقات صورت گرفته میان بخش ‌خصوصی و دولت را در رابطه با بازگشت ارز حاصل از صادرات سال‌های 98 و 99 و رفع تعهد ارزی زیر پا گذاشته است و از وی خواسته بود نسبت به این موضوع رفتار تعاملی و بر پایه آشتی و مصالحه اتخاذ شود. مدیریت ارشد بانک مرکزی اما به‌جای پاسخ کارشناسانه و با راهبرد حل مساله و تعامل بیشتر با صادرکنندگان، جوابیه‌ای تند به نامه رئیس اتاق بازرگانی ایران داده است که در رسانه‌های کشور بازتاب گسترده‌ای داشت.

درباره این رخداد مهم اتفاق افتاده یادآوری چند نکته خالی از فایده نیست که به طور خلاصه یادآور می‌شوم. یک) واقعیت این است که جوابیه اتاق به‌ویژه بخش پایانی آن می‌توانست مداراجویانه‌تر تهیه شود و نسبت به مقام حقوقی و قانونی ریاست اتاق که به نیابت از هزاران صادرکننده ایرانی در مقام احقاق حق برآمده و گلایه‌ای را طرح کرده است، اینگونه خشم‌آلود نوشته نشود. بانک مرکزی ایران با هدف راه‌اندازی فعالیت ایرانیان تاسیس شده و مدیران آن حق ندارند از مقام و موضع برتری‌جویانه به ریاست بخش خصوصی چنین جوابیه تندی منتشر کنند. دو) ضمن تحسین از رفتار مداراجویانه ریاست اتاق که نسبت به این جوابیه تند خویشتنداری نشان داه و برای اجتناب از افزایش اختلاف‌ها پاسخ نامه را لابد به شکل دیگری داده‌اند این گلایه اما از اعضای هیات نمایندگان، روسای کمیسیون‌های اتاق، روسای اتاق‌های سراسر کشور و نیز هیات مدیره ده‌ها تشکل صادراتی قابل طرح است که چرا در دفاع از ریاست اتاق فعالیت رسانه‌ای چشمگیری انجام ندادند. نگارنده تا این روزها چشم به راه بودم که دوستان و همراهان بخش خصوصی از ریاست اتاق و خواسته کارشناسانه وی در حمایت از صادرکنندگان کاری انجام دهند که ندیدم. در همین نوشته از دوستان بخش خصوصی می‌خواهم در چنین رخدادهایی سکوت نکرده و با دادن جواب به نهادهای دولتی یادآور شوند که ریاست اتاق خواسته صادرکنندگان را مطرح می‌کند و این مطالبه‌گری به حق مطابق قانون و براساس خواست بخش خصوصی است. سکوت در این رخداد تازه می‌تواند سایر نهادهای دولتی رانیز تشویق کند که خواسته‌های بخش خصوصی را نادیده گرفته و با تضعیف ریاست اتاق به تضعیف بخش خصوصی برسند. به نظر می‌رسد هنوز فضای کار برای حمایت از ریاست اتاق در مناظره با بانک مرکزی وجود دارد و باید با حمایت کارشناسانه، منطقی و مداراجویانه از آقای شافعی راه را بر سایر نهادهای دولتی ببندیم و یادآور شویم که بخش خصوصی ایران ضمن اینکه شاید در برخی موارد تعارض منافع داشته باشند اما در برابر نهاد دولت انسجام نظر و عمل دارد

منبع - روزنامه آرمان ملی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها