رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 504051

استفاده از ماسک ناقلان خاموش را به قاتلان خاموش تبدیل نمیکند

ساعت24- یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: با رعایت چند دستورالعمل ساده می توان چرخش و انتقال ویروس کشنده کرونا را شکست که ساده ترین و در دسترس ترین آنها استفاده همگانی از ماسک است.

آذر منصوری
آذر منصوری اظهار کرد: وقتی بیماری مرگباری همچون کرونا به مرحله اپیدمی می رسد، بهترین، کم هزینه ترین و مسئولانه ترین راهکار و اقدام از طرف شهروندان این است که با تمرکز بر مجموعه ای از اقدامات پیشگیرانه کمک کنند تا زنجیره انتقال بیماری قطع شود.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی محافظت از جان خود و دیگران یک وظیفه انسانی، اخلاقی و شرعی نیز محسوب می شود. بیماری کرونا به مرحله خطرناک در کشور ما رسیده است و روز به‌روز شاهد روند رو به افزایش تعداد مبتلایان و فوت شدگان هستیم و با ابتلای هر فرد حلقه‌ای از اطرافیان در مظان ابتلا قرار می گیرند ‌و با فوت هر فرد خانواده‌ای علاوه بر مظان ابتلا، داغدار می شوند.

قائم مقام حزب اتحاد ملت خاطرنشان کرد: کرونا شرایطی را به بازماندگان تحمیل کرده که برگزاری سنت ها و رسوم تسلی بخش خانواده های داغدار نیز عملا غیرممکن است و این رنج خانواده ها را دوچندان می کند و روشن است که با ادامه این روند کادر درمانی فرسوده و از ارائه خدمات به موج بیماران رو به افزایش ناتوان می شود و با بیمار شدن هر یک از آنان عملا چرخه درمان از دریافت خدمات آنها محروم می شود. در این بین متاسفانه از کادر درمانی عزیزان بی شماری را از دست داده ایم و از دست خواهیم داد که هر یک از سرمایه های ذی قیمت کادر بهداشت و درمان ایران محسوب می شوند.

منصوری بیان کرد: با رعایت چند دستورالعمل ساده می‌توان چرخش و انتقال این ویروس کشنده را شکست که ساده ترین و در دسترس ترین آنها استفاده همگانی از ماسک است. ماسک مهم ترین عامل انتقال بیماری یعنی قطرات تنفسی ما به هنگام حرف زدن، سرفه یا عطسه کردن را محدود می کند و به گفته کارشناسان تا ۸۵ درصد می تواند در قطع زنجیره کووید ۱۹ موثر باشد. در واقع شهروندان با پذیرش این مسئولیت دو عمل مهم انجام می دهند، اول اینکه اگر خود ناقل باشند ماسک باعث می شود عامل بیماری به دیگران منتقل نشود و دوم اینکه اگر خود ناقل نباشند، چنانچه در محیط آلوده قرار بگیرند ماسک از ابتلای آنها جلوگیری می کند.

وی افزود: به خصوص گروهی که نام آنها را ناقلان خاموش و بدون علامت گذاشته اند بیشترین عامل چرخش این ویروس هستند و طبق بررسی ها حضور یک نفر از این ناقلان خاموش می تواند موجب ابتلا و مرگ دهها نفر شود. من اسم ناقلان خاموش را قاتلان خاموش می گذارم. گروهی که به اسم شجاعت و اینکه من مبتلا نمی شوم، بزرگترین عامل بیمار شدن افراد خانواده پدر و مادر و افرادی هستند که با داشتن یک بیماری زمینه ای به کام مرگ می روند.

منصوری تصریح کرد: قاتلان خاموش با مقاومت در برابر ماسک زدن و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی بیشترین عامل ادامه حیات و زنجیره انتقال ویروس در ایران و همه جوامعی هستند که آمار تلفات آنها رو به افزایش است. در حالی که با زدن یک ماسک می توانند بیشترین نقش را در کنترل و مهار این بیماری داشته باشند.

وی گفت: رفتار این ویروس به دلیل ناشناخته بودن قابل پیش‌بینی نیست، اما تا اینجای کار می دانیم در مواجهه با آن به مراتب پیشگیری بهترین درمان است. پس من ماسک می‌زنم تا عامل انتقال ویروس به دیگران نباشم و اگر دیگران نیز مبتلا بودند با زدن ماسک از جان خود و اطرافیانم محافظت می کنم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها