رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 513240

ماشه بیفشنگ ترامپ/ بعد از چین و روسیه ، اروپا هم با طرح ماشه آمریکا علیه ایران مخالفت کرد

ساعت 24-پس از آن که چین و روسیه به صراحت با هرگونه بازگرداندن تحریم های آمریکا علیه ایران مخالفت کردند سه کشور اروپایی نیز روز گذشته در بیانیه ای با تصمیم آمریکا برای بازگرداندن تحریم های لغو شده تحت قطعنامه 2231 مخالفت کردند تا آمریکا تنها تر از قبل بماند.

اروپایی ها که در این دو سال به تعهدات اقتصادی خود در برجام عمل نکرده اند این بار در بیانیه ای رسمی از شورای امنیت خواستند که تعلیق تحریم‌ها علیه ایران در راستای توافق هسته‌ای بعد از تاریخ ۲۰ سپتامبر (امروز) ادامه یابد. کشورهای دیگر عضو شورای امنیت و غیر شورای امنیت نیز به تدریج ظرف امروز و فردا مخالفت خود را علنی خواهند کرد و در این میان این آمریکای ترامپ است که قرار بود بر اساس شعار ترامپ در انتخابات 2016 «اول» جهان باشد اما این گونه مفتضحانه نظاره گر پشت کردن دوستان و دشمنانش به خواسته کودکانه اش خواهد بود.

یکی از نکات مهم در بازگشت قطعنامه های گذشته موضوع تشکیل کمیته تحریم ها بر اساس قطعنامه 1737 است جایی که بر اساس بند 8 آن باید همه اعضای شورای امنیت مشارکت داشته باشند . اقدامی که به نظر می رسد با توجه به مخالفت اکثریت قاطع اعضای شورا عملی نباشد. در همین زمینه، یک مقام سازمان ملل متحد می‌گوید ،شورای امنیت درخواست آمریکا برای تشکیل کمیته ناظر بر اجرای تحریم‌های ایران را نخواهد پذیرفت. وی با طعنه گفت: «آمریکا در دنیای موازی دیگری سیر می‌کند که در آن تصمیم‌های یکجانبه روی اقدامات چند جانبه سلطه دارند.»

تلاش جدید آمریکا برای فشار بر اعضای شورای امنیت

با این حال و به رغم مخالفت های کشورهای موثر دنیا، مقامات آمریکایی امیدوارانه سعی دارند با تهدید یا تطمیع کشورهای دیگر شرایط را عادی و به سود خود جلوه دهند. در همین راستا چند نفر از نماینده‌های جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا طی نامه‌ای خواستار قطع کمک آمریکا به کشورهایی شده‌ اند که درمقابل تلاش آمریکا برای احیای محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران مانع‌تراشی می‌کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها