رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 513642

گردشگری در آستانه مرگ

ساعت 24 - سجاد محسنی یکی از فعالان حوزه گردشگری هم درتازه کمیسیون گردشگری اتاق تهران گفت : وقت آن رسیده که فعالان گردشگری روی یک یا دو موضوع خاص مثل همین ویزا تمرکز کرده و آن را با جدیت از دولت مطالبه کنند. دولت در حال از دست دادن فرصت احیای گردشگری است و با این وضعیت به مرگ گردشگری نزدیک می‌شویم.

بازدید مدیرعامل خبرگزاری الجزایر از جاذبه های گردشگری اصفهان
an dir="RTL">دولت در حال از دست دادن فرصت احیای گردشگری است و با این وضعیت به مرگ گردشگری نزدیک می‌شویم. نباید بنشینیم تا زمانی که کرونا ریشه‌کن شد بیاییم برای احیای گردشگری جلسه و همایش بگذاریم. کرونا تا سال‌ها خواهد بود اما گردشگری توان و طاقت تعطیلی در بلندمدت را ندارد. دراین نشست نمایندگان بخش خصوصی و فعالان حوزه گردشگری از تداوم منع صدور ویزا برای گردشگران خارجی و انفعال مسئولان حوزه گردشگری انتقاد کردند. به زعم آنها دولت در حال از دست دادن فرصت احیای گردشگری است.

تعطیلی کسب و کارهای حوزه گردشگری

در ابتدای این جلسه، رضا جمیلی، کارشناس کمیسیون گردشگری اتاق تهران، با اشاره به چالش عدم صدور ویزا برای گردشگان ورودی که همچنان ادامه دارد، گفت: اگر مشکل ویزا در یکی دو ماه آینده حل نشود، کسب‌وکارهای گردشگری که روی گردشگران ورودی کار می‌کنند همه تعطیل خواهند شد. درخواست‌های سفر به ایران آغاز شده و درباره گردشگران ورودی هر چه زودتر باید تصمیم‌گیری شود.او افزود: پیگیری‌های ما از شرکت‌های مختلف نشان می‌دهد یک سردرگمی میان وزارت گردشگری و وزارت امور خارجه وجود دارد و این دستگاه‌ها تنها با گفتاردرمانی در حال اتلاف وقت و به عبارتی از بین بردن سرمایه بخش خصوصی در حوزه گردشگری هستند.

‌هادی شجری، یکی از فعالان حوزه گردشگری، نیز به ین نکته اشاره کرد که نشانه‌های زیادی برای امیدواری و برای رونق گردشگری وجود دارد اما باید بدانیم که حمایتی از سوی دستگاه‌های متولی صورت نخواهد گرفت و شرکت‌ها باید دست یکدیگر را بگیرند و در کنار هم بمانند تا بتوانند این روزها را بگذرانند.

تکلیف صدور ویزا نامعلوم است

شجری سپس توضیحاتی در مورد وضعیت گردشگری درمانی ارائه کرد و گفت: تعداد درخواست‌ها برای سفر درمانی در ایران از دوران قبل از کرونا هم بیشتر شده اما مشکلات زیادی برای سفر به ایران وجود دارد. تکلیف ویزا نامشخص است و گردشگران اروپایی نمی‌دانند آیا می‌توانند به ایران سفر کنند یا نه. فقط معدودی گردشگران درمانی عراقی آن‌هم با نامه‌نگاری زیاد توانسته‌اند به ایران سفر کنند. به نظر می‌رسد باید در بحث ویزا از ظرفیت‌های اتاق بازرگانی به درستی استفاده شود تا برای پاسخ به درخواست‌هایی که وجود دارد، یک راهکار منطقی پیدا کنیم.

در ادامه، امین کریمی با بیان اینکه گردشگری در وضعیتی بغرنج به سر می‌برد، توضیح داد: نه فریادرسی است و نه کسی که موانع را از سر راه بردارد. با این وضعیت، نمی‌توان کسب و کار را ادامه داد. مساله این است که برای گردشگران خارجی که متقاضی سفر به ایران هستند و با ورودشان به کشور دلار و یورو خرج خواهند کرد، ویزا صادر نمی‌شود.

او افزود: بخشی از کم‌کاری‌ها هم از سمت خود فعالان گردشگری است که زودتر دست به کار نمی‌شوند و پروتکل‌های موجود را متناسب با شرایط کرونا اجرایی نمی‌کنند. باید بپذیریم که هنوز در بسیاری از مراکز گردشگری، استانداردهای بهداشتی درستی رعایت نمی‌شود و این روی گردشگری به ویژه در بحث گردشگر ورودی تاثیر منفی می‌گذارد.عرفان صالحی یکی دیگر از فعالان حوزه گردشگری نیز در این رابطه گفت: دردناک است که در بدترین شرایط کرونا هم یک استارت‌آپ گردشگری از سوی مشتریان‌اش درخواست داشته باشد اما به دلیل صادر نشدن ویزا و تعطیل شدن زیرساخت‌های گردشگری نتواند درآمدزایی کند.صالحی افزود: بدترین شرایط، شرایطی است که در آن هیچ کس تصمیم نگیرد. ما درست در این شرایط به سر می‌بریم. شرایطی که مسئولان دولتی همه چیز را گردن کرونا می‌اندازند تا از زیر بار مسئولیت‌هایشان شانه خالی کنند.

مهرداد ناطقی نیز از قید برخورداری از مجوز برای استفاده از تسهیلات انتقاد کرد و گفت: وزارت گردشگری هیچ راهکاری برای تعامل با استارت‌آپ‌های این حوزه ندارد. یک استارت‌آپ گردشگری باید درست مثل یک آژانس سنتی در صف دریافت مجوز قرار گیرد تا آن را به رسمیت بشناسند. نکته عجیب و تلخ ماجرا این است که اگر این روزها به دنبال گرفتن مجوز بند ب بروید پاسخی که می‌گیرید این است که وقتی آژانس‌ها در حال تعطیل شدن هستند، شما چرا به دنبال گرفتن مجوز هستید.او سپس با اشاره به فرایند طولانی دریافت مجوز گفت: ما به عنوان یک کسب‌وکار آنلاین گردشگری که در حوزه برنامه‌ریزی سفر فعالیت می‌کند، تنها توانسته‌ایم عضو یک بخشی از وزارتخانه به نام پژوهشگاه میراث فرهنگی شویم. این پژوهشگاه هم جز برگزاری سمینار و کارگاه کار دیگری ندارد.

بابک سهرابی، از دیگر فعالان حوزه گردشگری نیز از افزایش درخواست‌ها و تقاضا برای استفاده از اقامتگاه‌های سنتی و بوم‌گردی خبر داد وگفت: باید گفت که درخواست‌ها و سفرها در این بخش افزایش داشته و اوضاع در حال بازگشت به یک وضعیت خوبی است. اما در کل وضعیت گردشگری چندان خوب نیست و هنوز تا رسیدن به وضعیت عادی فاصله بسیار زیادی داریم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها