رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 514057

انتقاد شدید گوترش : جهان برای نابودی کرونا همبستگی ندارد

ساعت 24 - دبیرکل سازمان ملل از مناقشه ادامه‌دار آمریکا و چین بر سر شیوع کرونا و عدم همکاری‌های بین‌المللی به شدت انتقاد کرد. آنتونیو گوترش ابراز نگرانی کرده که جامعه جهانی به همین شکل با معضل تغییرات اقلیمی روبرو شود.

گوترش
dir="RTL">هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای آمریکا و چین به صحنه اتهام‌زنی‌های متقابل در ارتباط به بحران کرونا و همه‌گیری بیماری کووید۱۹ تبدیل شده است.دبیرکل سازمان ملل می‌گوید همکاری‌های بین‌المللی در بحران کرونا حکایت از یک ناکامی بزرگ دارد و چشم‌انداز همکاری برای حل دیگر معضلات جهانی نظیر تغییرات آب و هوایی را تاریک کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز آنتونیو گوترش پنج‌شنبه سوم مهر (۲۴ سپتامبر) شیوع کرونا را آزمایشی برای همکاری‌های بین‌المللی خواند که جامعه جهانی از آن سربلند بیرون نیامد.حمله‌های آمریکا به چین بر سر شیوع کرونا که از ماه‌ها پیش ادامه دارد با پیام ویدئویی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده به مجمع عمومی سازمان ملل به این نهاد هم کشیده شد.ترامپ سه‌شنبه شب بار دیگر کرونا را "ویروس چینی" خواند و چین را متهم کرد که با پنهانکاری و عدم اطلاع‌رسانی به موقع عامل شیوع آن و همه‌گیری جهانی کووید۱۹ است.ویروس کرونا نخستین بار در ماه پایانی سال گذشته میلادی در شهر ووهان چین شناسایی شد و سپس در سراسر جهان شیوع یافت.

بر پایه آمار دانشگاه آمریکایی جانز هاپکینز تا چهارم مهرماه نزدیک به ۳۲ میلیون و ۲۳۵ هزار مورد ابتلا به کرونا در ۱۸۸ کشور جهان شناسایی شده و بیش از ۹۸۳ نفر در ارتباط به بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند .دبیر کل سازمان ملل می‌گوید ویروس کرونا از کنترل خارج شده و علت آن عدم "آمادگی، همکاری، وحدت و همبستگی" در سطح جهانی است.اندکی پس از سخنان آنتونیو گوترش شرکت‌کنندگان در نشست مجازی مجمع عمومی سازمان ملل شاهد حمله‌های متقابل آمریکا و چین بر سر بحران کرونا بودند.کلی کرافت، نماینده آمریکا در سازمان ملل با تکرار سخنان دونالد ترامپ چین را متهم کرد که در جریان مقابله با بحران کرونا به اندازه لازم شفاف عمل نکرده و عامل شدت گرفتن شیوع بیماری کووید۱۹ شده است.

دولت ترامپ مسئول قربانیان آمریکایی کرونا

جانگ جون، سفیر و نماینده چین در سازمان ملل در واکنش به سخنان کرافت، اتهام‌های آمریکا را بی‌اساس خواند و دولت ترامپ را مسئول مرگ تکتک قربانیان کرونا در ایالات متحده دانست.دونالد ترامپ، به خصوص در هفته‌های اول شیوع کرونا در آمریکا، خطر گسترش آن را جدی نمی‌گرفت و از اعمال محدودیت‌های شدید برای مقابله با گسترش بیماری کووید۱۹ خودداری می‌کرد. ترامپ به همین دلیل با انتقادهای زیادی روبرو شده است.در حال حاضر آمریکا با نزدیک به هفت میلیون مبتلا و بیش از ۲۰۲ هزار و ۸۰۰ قربانی درگیرترین کشور جهان با بحران کرونا به شمار می‌رود.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست مجازی سازمان ملل بدون نام بردن از کشور خاصی گفت همه‌گیری کرونا اختلاف میان کشورهای مختلف را شدیدتر کرده است. او افزود برخی کشورها در این وضعیت قصد تسویه حساب با دولت‌های "نامطبوع و رقیب" را دارند.

دولت ترامپ از ابتدای سال ۲۰۱۷ مقابله و مناقشه با چین را آغاز کرد. پیش از بحران کرونا، افزایش تعرفه‌های گمرکی، راه انداختن یک جنگ تجاری و تحریم برخی شرکت‌های چینی از جمله مسائلی بود که روابط پکن و واشنگتن را بحرانی کرد.رئیس جمهوری آمریکا در کنار اتهام‌زنی به چین در مورد شیوع کرونا که بارها تکرار شده، به تازگی این کشور و روسیه و جمهوری اسلامی را به تلاش برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر متهم کرده است.آنتونیو گوترش از شروع گسترش کرونا بارها تنها راه مقابله با آن را همکاری بین‌المللی و همبستگی جهانی عنوان کرده است. او ظاهرا الان امید چندانی ندارد که از این طریق بتوان به زودی همه‌گیری کرونا را مهار کرد.

دویچه وله

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها