رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 535673

شورای عالی امنیت ملی و دولت اظهارات نمایندگان مبنی بر نقض مصوبه پارلمان را رد کردند

اوصیکم بالصبر!

ساعت 24-«مصوبه مجلس نقض شده است»، «توافق آژانس و سازمان انرژی اتمی مشکوک است»، «اجازه نقض مصوبه پارلمان را نمی‌دهیم»، «دولت به فکر نفس مصنوعی دادن به غربی‌هاست» و...، اینها تنها بخشی از جملاتی است که نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز گذشته و در جریان نشست علنی صبح پارلمان به زبان آوردند

واژگان و جملاتی که ترکیب آنها کنار هم اتهاماتی جدی را متوجه کلیت دولت دوازدهم و البته حسن روحانی در قامت عالی‌ترین مقام انتخابی جمهوری اسلامی کرد. اتهاماتی که اصولگرایان بارها و بارها تندتر و کندتر از آن را به زبان آورده و به‌زعم رییس‌جمهوری نه ‌تنها از سوی نهادهای نظارتی و قضایی مورد بازخواست قرار نگرفته‌اند، بلکه «تشویق» هم شده‌اند. آنچه اما این بار محل توجه است، ناهماهنگی اصولگرایان به‌ویژه اعضای جبهه پایداری ساکن در ساختمان هرمی‌شکل میدان بهارستان با نهادهای انتصابی جمهوری اسلامی از شورای عالی امنیت ملی گرفته تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است؛ به‌طوری‌ که مواضع اتخاذ شده از سوی این نهادها با اعتقادات و مکنویات قلبی نمایندگان زمین تا آسمان متفاوت است.

یک موضع نیمه‌رسمی
پیش از آنکه نهادهای رسمی ایران در بیانیه‌ای به استقبال از توافق صورت گرفته میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی بروند، عبدالله گنجی، در قامت مدیرمسوول روزنامه جوان این توافق را مثبت ارزیابی کرده و در حساب کاربری‌اش در توییتر با استفاده از هشتگ «هم‌صدایی» نوشت: «از امشب نظارت‌های فراپادمانی متوقف می‌شود و مصوبه مجلس اجرایی خواهد شد. ضبط 3ماهه دوربین‌ها توسط خود ایران هوشمندانه است. هم فرصت مجدد برای کسانی است که ممکن است فردا بگویند یک‌ماه (استقرار بایدن) برای لغو تحریم‌ها فرصت کمی بود و هم با عقب راندن آژانس نسبت به گذشته، مدیرش راضی برگشت.» این توییت به تنهایی نمی‌توانست موضع سپاه باشد ولی زمانی که خبرگزاری تسنیم نیز به نوعی از این توافق استقبال کرد، ناظران از خشنودی سپاه از توافق رخ داده سخن به میان آوردند.

رسمی؛ همسو با پاستور
در ادامه نوبت به شورای عالی امنیت ملی رسید. نهادی که در جریان تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها عملا شاهد ایستادگی دبیرخانه‌اش مقابل حسن روحانی، رییس‌جمهوری و رییس شورای عالی امنیت ملی بود. موضع شورای عالی امنیت ملی در چنین مواقعی باتوجه به ارتباط تنگاتنگ میان این نهاد و رهبری به عنوان عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی به نوعی فصل‌الخطاب برداشت می‌شود و شاید به همین دلیل بود که قالیباف صراحتا خواستار توجه نمایندگان به بیانیه این نهاد شد ولی گوش پایداری‌های پارلمان بدهکار نبود. دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در بیانیه خود با رد اظهارات نمایندگان آورده است: «در بیانیه مشترک ایران و آژانس و پیوست اجرایی آن نیز که در سفر گروسی به تهران مورد توافق قرار گرفت، بر موضوع اجرای کامل قانون مصوب مجلس تصریح شده و ترتیبات انجام آن مخدوش نشده است. اجرای قانون مجلس به منزله خروج ایران از برجام و قطع همکاری با آژانس نیست و از این‌رو تعاملات ایران با آژانس و نظارت‌های پادمانی آن بر اساس چارچوب‌های قانونی ادامه خواهد داشت.»
موضع نظام
آنچه در این میان حایز اهمیت است، اظهارات محمود واعظی، رییس‌دفتر رییس‌جمهوری است. او در تشریح توافق صورت گرفته میان ایران و آژانس در شرایطی گفته: «ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که در جمهوری اسلامی، دولت و مسوولان یک نظر واحد دارند و آن اینکه قانون باید اجرا شود» که اتفاقات رخ داده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی عملا خلاف این مدعاست و به ‌نحوی می‌تواند نشانی باشد از اختلاف‌نظر میان این نهاد رسمی جمهوری اسلامی و آن دیگری. واعظی البته در عین حال تلاش کرده به نگرانی‌های نمایندگان نیز پاسخ دهد. او گفته است: «بر پایه ارتباطی که در گذشته و قبل از برجام و پذیرش داوطلبانه پروتکل الحاقی در ارتباط با پادمان و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران داشت و به عنوان عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری‌هایی برای نظارت به عمل آورد که اعلام شد به آنها پایبند هستیم، زیرا فعالیت‌های هسته‌ای ما صلح‌آمیز و موضع رسمی کشور است که به هیچ‌وجه به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و نظارت‌هایی که در چارچوب پادمان باشد، می‌پذیریم.»
کنار واعظی، حسام‌الدین آشنا نیز به اتفاقات رخ داده در صحن علنی مجلس واکنش نشان داد. او بدون اشاره به دیدار رهبری و اعضای مجلس خبرگان در توییتی با طعنه نوشت: «سخنرانان امروز ای ‌کاش تا عصر صبر می‌کردند.» اظهارنظری که می‌تواند به معنی اطمینان‌خاطر دولت از دیدگاه رهبری نظام نسبت ‌به توافق صورت گرفته باشد؛ توافقی که حالا و با توجه به آرایش موجود می‌توان آن را موضع نظام جمهوری اسلامی دانست.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها