رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 535849

معترضان میانماری دیگر از سرکوب ارتش نمی‌ترسند

بدون هراس علیه دولت کودتا

ساعت 24-اعتصابات عمومی در میانمار نشان داد که شلیک مستقیم به معترضان در روزهای قبل و تهدید به سرکوب شدید اعتراضات نمی‌تواند مخالفان را به تبعیت از حکومت نظامی و تسلیم شدن در برابر کودتای ارتش وا دارد.

میلیون‌ها نفر از مردم میانمار روز دوشنبه ضمن تعطیل کردن کسب و کار خود به خیابان‌ها آمدند تا اعتراض خود را به کودتای ارتش و سرکوب کردن اعتراضات مسالمت‌آمیز در این کشور اعلام کنند. آنها می‌دانستند ممکن است هدف شلیک مستقیم گلوله قرار بگیرند، می‌دانستند ممکن است کشته شوند و هیچ‌گاه خانواده‌شان را نبینند و آگاه بودند که ممکن است نظیر معترضان در دهه 90 یا سال‌های پایانی دهه 2000 برای همیشه ناپدید شوند، اما به خیابان آمدند تا صریح‌تر از قبل اعلام کنند این بار حاضر نیستند تسلیم شدن در برابر کودتا را بپذیرند. ارتش این بار حتی میل به سرکوب را نیز پنهان نمی‌کرد. ژنرال‌های ارشد با اعزام نفربرهای زرهی به مناطق استراتژیک پایتخت تلاش داشتند تا از تصرف شدن این مکان‌ها به دست معترضان جلوگیری کنند. تعدادی از خودروهای زرهی ماموریت یافته بودند تا به گشت‌زنی در خیابان‌های اصلی شهر بپردازند و تک‌تیراندازها با استقرار در پشت‌بام‌ها آماده قتل‌عام معترضان بودند. فرماندهان ارتش میانمار موسوم به کاتماندو به همین اقدامات پیشگیرانه اکتفا نکرده بودند و ساعاتی پیش از برگزاری تظاهرات عمومی در بیانیه‌ای که در تلویزیون ملی قرائت شد، به معترضان هشدار دادند تا آماده مرگ باشند: «اکنون معترضان سعی دارند گروه‌هایی از مردم، به ویژه جوانان و نوجوانانی را که احساسات‌شان تحریک شده به سوی تقابلی هدایت کنند که در پایان آن جان‌شان را از دست بدهند.»
این نمایش قدرت، برخلاف پیش‌بینی ژنرال‌ها نتیجه‌ای در پی نداشت و میلیون‌ها معترض در صدها شهر و روستا برای اعتراض علیه کودتاچیان گرد هم آمدند. نیویورک‌تایمز در گزارشی پیرامون آمار حاضران در این اعتراضات عمومی نوشته است: «حجم معترضان در یانگون، بزرگ‌ترین شهر میانمار و ماندالای دومین شهر بزرگ این کشور به اندازه‌ای بود که تا نهایت افق دید و تا چشم کار می‌کرد، معترضان دیده می‌شدند. خیابان‌های اصلی شهر داوی، برج ساعت در شهر مونیوا و دیگر شهرهای بزرگ در مرکز و شرق میانمار محل اجتماع معترضان بود و نه پلیس محلی و نه نظامیان ارتشی نمی‌توانستند در مقابل این حجم از جمعیت کاری از پیش ببرند.»
در اعتراضات روز شنبه، یعنی دو روز پیش از این اعتراضات بزرگ دو نفر از معترضان طی اعتراضاتی صلح‌آمیز از سوی نیروهای مسلح وابسته به ارتش میانمار هدف گلوله قرار گرفتند. یک نفر از آنها جوانی 16 ساله بود و دیگری نگهبان یک محله در شهر یانگون که هر دو بلافاصله پس از شلیک گلوله جان‌شان را از دست دادند. پیش‌تر نیز یک زن 20 ساله در ناپیدا و بر اثر شدت جراحات وارده جان باخت. بسیاری از معترضان هم تا امروز بازداشت شده‌اند و خبری از آنها موجود نیست. کو بهن نای تیت، دانشجوی 19ساله‌ای که روز دوشنبه در شهر ماندالای به خیابان آمده بود و می‌گفت: «با دعای مادرش و حمایت خدایان پس از یک غسل مذهبی» ترس را کنار گذاشته و آماده مرگ شده در این باره می‌گوید: «من می‌خواهم زندگی خود را فدای نسل آینده کنم، ما باید پیروز شویم تا آنها مانند نسل ما مجبور به تحمل این شرایط نباشند.»

تحریم دو ژنرال ارتش میانمار
سرکوب معترضان غیرمسلح و بازداشت سران دولت قانونی در میانمار، با واکنش‌هایی نیز از سوی دیگر کشورها همراه بود. ایالات متحده امریکا اعلام کرد که دو تن از رهبران شورای نظامی حاکم بر میانمار که در برپایی کودتا و سرنگونی دولت نقش اساسی داشته‌اند را تحت تحریم قرار داده است. واشنگتن همچنین تهدید کرد که در صورت ادامه یافتن سرکوب‌ها در این کشور و استفاده مجدد ارتش از نیروی قهریه بر ضد تظاهرات‌کنندگان اقدمات مکمل دیگری را علیه کودتاچیان در پیش خواهد گرفت. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا در این خصوص تصریح کرد: «ما از اقدامات جدید علیه کسانی که مرتکب خشونت می‌شوند و اراده مردم را سرکوب می‌کنند، غافل نمی‌شویم. ما لحظه‌ای در حمایت از مردم میانمار کوتاه نخواهیم آمد.» وزیر امور خارجه ایالات متحده دوشنبه شب با انتشار بیانیه‌ای خطاب به صاحبان جدید قدرت در میانمار تاکید کرد: «ما از ارتش و نیروی پلیس در میانمار می‌خواهیم که از هر گونه حمله به شرکت‌کنندگان در تظاهرات مسالمت‌آمیز بپرهیزند، کلیه افرادی که به صورت غیرقانونی بازداشت شده‌اند را فورا آزاد کنند، به حمله و ارعاب علیه روزنامه‌نگاران و کنشگران پایان دهند و زمینه بازگشت دولتی که به شکل دموکراتیک انتخاب شده است را فراهم کنند.»
دولت جو بایدن ۱۰ روز پیش نیز از وضع تحریم‌هایی علیه چند رهبر شورای نظامی حاکم بر میانمار از جمله مین آنگ هلینگ، فرمانده کل ارتش این کشور خبر داده بود. ژنرال مین آنگ هلینگ ریاست کل حکومت نظامیان در میانمار را بر عهده دارد و در واقع قرار است ظرف یک‌سال آینده به جای خانم سوچی مسوولیت اصلی اداره کشور را در دست گیرد. ارتش میانمار در حالی کنترل اوضاع را در دست گرفته که شهروندان این کشور در ادامه روند دموکراتیک در پیش گرفته شده پس از سال ۲۰۱۱ به تازگی پای صندوق‌های رای رفته بودند. نتایج این انتخابات همچون زمین‌لرزه‌ای پایه‌های نظام سیاسی حاکم را لرزاند و پس از گذشت دو ماه به انجام یک کودتای نظامی منجر شد. بر اساس اطلاعیه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، ژنرال موئه مینت تون و ژنرال مائونگ مائونگ کیاو مشمول تحریم‌های واشنگتن شده‌اند و به این ترتیب اگر اموالی در امریکا دارند ضبط می‌شود و آنها همچنین امکان انجام معامله با امریکایی‌ها را نیز نخواهند داشت. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان روز گذشته اوضاع در میانمار را نگران‌کننده توصیف و این کشور را به تحریم به تهدید کرد. ماس پیش از دیدار با وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: آماده ایستادن و تماشا کردن نیستیم. از همه کانال‌های دیپلماتیک برای فشار به منظور کاهش تنش در میانمار استفاده خواهیم کرد اما در عین حال، به عنوان آخرین چاره، تحریم‌هایی را علیه رژیم نظامی در میانمار آماده خواهیم کرد.
پیش از آلمان، دولت انگلیس نیز روز پنجشنبه گذشته سران کودتای نظامی در میانمار را تحریم کرده بود.
همچنین وزرای خارجه گروه هفت روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای مشترک استفاده مرگبار ارتش میانمار از زور علیه مردم معترض به کودتا در این کشور را محکوم کردند. در بیانیه مشترک این وزیران امور خارجه گروه هفت عنوان شد: استفاده از مهمات جنگی علیه مردم غیرمسلح غیرقابل قبول است. باید هر کسی که به اعتراضات صلح‌آمیز با خشونت پاسخ می‌دهد، پاسخگو شود. کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و امریکا و دفتر امور خارجه اتحادیه اروپا ارعاب مخالفان کودتا در میانمار را محکوم کرده‌اند. در بیانیه مذکور تصریح شد: هدف گرفتن سیستماتیک معترضان، پزشکان، جامعه مدنی و خبرنگاران باید متوقف و وضعیت اضطراری (در میانمار) لغو شود. وزیران اعضای گروه هفت خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط بازداشت‌شدگان از جمله آنگ سان سوچی، مشاور و رهبر دوفاکتوی دولت میانمار و رییس‌جمهور این کشور شده و وعده ایستادن در کنار مردم میانمار را دادند.

میانمار: نهایت خویشتنداری را داشتیم
در واکنش به اعتراضات بین‌المللی علیه سرکوب معترضان در میانمار، وزارت خارجه دولت کودتا در بیانیه‌ای به کشورهای دیگر هشدار داد که دست از دخالت در امور داخلی میانمار بردارند. مقام‌ها نهایت خویشتنداری را داشته‌اند. این وزارتخانه همچنین برخی کشورهای خارجی را بابت دخالت مشخص در امور داخلی میانمار مورد انتقاد قرار داد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها