رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 537132

عین‌الاسد هدف قرار گرفت، به کاروان لجستیکی امریکا حمله شد

بایدن؛ دنباله‌رو اشتباهات خاورمیانه‌ای ترامپ/ناکامی رییس‌جمهور امریکا در اقناع کنگره پیرامون اقدام نظامی در سوریه

ساعت 24-کمتر از یک هفته پس از حملات هوایی ارتش ایالات متحده علیه مواضع برخی گروه‌های نزدیک به محور مقاومت در سوریه که از سوی رییس‌جمهور امریکا به عنوان «هشدار» مطرح شد، وضعیت منطقه برای نیروهای امریکایی نه تنها امن‌تر نشده که روند اتفاقات نشان می‌دهد در صورتی که تجدید نظری جدی در سیاست منطقه‌ای ایالات متحده صورت نگیرد، با گذر زمان خروج نظامیان این کشور از خاورمیانه بیش از پیش سخت‌ خواهد شد.

روز چهارشنبه پایگاه خبری صابرین نیوز گزارش داد که پایگاه «عین الاسد» واقع در استان الانبار عراق هدف حمله راکتی قرار گرفته است. این رسانه به نقل از یک «منبع امنیتی مسوول» ضمن تایید این خبر گزارش داد که پایگاه ائتلاف امریکایی در عین الاسد هدف حمله چهار راکت کاتیوشا قرار گرفته است. صابرین نیوز گزارش داد که نیروهای امریکایی بخش نظامی مربوط به خود را در پایگاه عین الاسد بسته‌اند و نیروهای خود را از برج مراقبت خارج کرده‌اند. ساعاتی بعد وین ماروتو، سخنگوی ائتلاف امریکایی ضد داعش در حساب کاربری خود در شبکه توییتر تایید کرد که پایگاه نظامی عین‌الاسد با ۱۰ راکت کاتیوشا در ساعت ۰۷: ۲۰ به وقت عراق هدف قرار گرفته است. او در ادامه نوشت که نیروهای عراقی تحقیقات درخصوص این حمله را برعهده دارند و پس از کسب اطلاعات بیشتر، جزییات اطلاع‌رسانی خواهد شد. این اما همه ماجرا نبود. تا عصر روز چهارشنبه دست‌کم سه حمله مجزا به کاروان‌های لجستیکی ارتش امریکا صورت گرفت و خساراتی به واحدهای نظامی ارتش ایالات متحده وارد شد. تاکنون هیچ گروهی رسما مسوولیت حملات علیه نیروهای امریکایی را برعهده نگرفته اما پیش‌تر تعدادی از گروه‌های شبه‌نظامی در عراق با طرح این موضوع که براساس مصوبه پارلمان این کشور، ایالات متحده ملزم به خروج از عراق است و ادامه حضور نظامیان امریکایی در پایگاه عین‌الاسد غیرقانونی به حساب می‌آید هشدار داده بودند که به مقابله با «نیروهای اشغالگر» خواهند پرداخت.
چندی پیش در بیست و ششم فوریه، با دستور جو بایدن، در حملات هوایی در منطقه‌ای بین «ابوکمال» سوریه و «القائم» عراق در مرز میان دو کشور را هدف قرار داد. پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حملات در تلافی حمله موشکی اوایل ماه جاری به اربیل عراق است که منجر به کشته شدن یک پیمانکار غیرنظامی و زخمی شدن یک نیروی نظامی ایالات متحده امریکا و سایر نیروهای ائتلاف شد. برای بسیاری از تحلیلگران، این اقدام نظامی به دستور رییس‌جمهوری که وعده «پایان دادن به جنگ‌های بی‌پایان» را داده بود، غیرمنتظره به نظر می‌آمد اما جو بایدن نشان داد که تصمیم ندارد تغییر عمده‌ای در سیاست خاورمیانه‌ای دونالد ترامپ ایجاد کند؛ سیاستی که تاکنون جز افزایش ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه، فایده‌ای برای هیچ یک از طرف‌ها نداشته است. لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده درباره این حمله گفته بود: «ما مواضع گروهی از شبه نظامیان شیعه را هدف قرار دادیم که یقین داریم در حملات علیه نیروهای امریکایی نقش داشتند و این حمله به منظور تقویت بازدارنگی نیروها در برابر این حملات صورت گرفت.» با این وجود نگاهی به واکنش گروه‌ها و سیاستمداران عراقی نشان می‌دهد که احتمالا دولت بایدن نیز نظیر دولت ترامپ، فایده‌ای از افزایش تنش و تقابل نظامی در این منطقه نخواهد برد. تعدادی از نمایندگان مجلس عراق روز گذشته در واکنش به حوادث و درگیری‌های اخیر، ضمن محکوم کردن رفتارهای ارتش امریکا از دولت مصطفی الکاظمی خواستند تا سکوت خود را شکسته و از نیروهای مقاومت دفاع کند. الکنانی در مصاحبه با وبگاه «المعلومه» تصریح کرد که دولت هیچ دلیل و توجیهی برای عدم اتخاذ موضع در قبال حمله امریکا به الحشدالشعبی در خاک عراق ندارد به خصوص اینکه کمیته تحقیقات وقوع جنایت در عراق و نه در سوریه را تایید کرده است. او افزود: سکوت بغداد و عدم اتخاذ تصمیمی از سوی دولت باعث می‌شود امریکا این جنایت‌ها را تکرار کند.
پیش‌تر برخی تحلیلگران نظیر جوزف نای اقدام دولت بایدن در حمله نظامی به مناطقی از سوریه را «قدرت هوشمند» توصیف کرده بودند و تاکید داشتند استفاده بهنگام از قدرت سخت در کنار قدرت نرم می‌تواند به دستیابی به یک خروج قابل قبول دیپلماتیک کمک کند اما در حال حاضر نه تنها نشانه‌ای دستیابی به دستاوردی دیپلماتیک دیده نمی‌شود که روند اتفاقات بیانگر احتمال افزایش غیرقابل کنترل تنش‌هاست. نشریه تحلیلی کانورسیشن در این باره نوشته است: «این حملات دولت بایدن را می‌تواند همانند حملات هوایی دولت ترامپ علیه مواضع گروه‌های مقاومت در نظر گرفت که نه تنها نمی‌تواند بازدارندگی کافی ایجاد کند، بلکه با افزایش سطح تنش‌ها و بی‌اعتبار کردن دولت‌های محلی به ویژه دولت عراق باعث می‌شود شرایط پیچیده‌تر شود.» این نشریه تاکید دارد «نگاهی از بالا به ماجرا، ثابت می‌کند که ایالات متحده اقدام نظامی اخیر خود را نه در راستای انجام یک عملیات حساب شده نظامی به منظور تقویت موضع دفاعی و ممانعت از حملات بعدی که به منظور افزایش فشار بر ایران انجام داده است.»

ناکام در اقناع کنگره
همزمان با افزایش روزافزون تنش‌ها در عراق و ناامن‌تر شدن این منطقه برای نظامیان امریکایی، دولت بایدن هنوز نتوانسته نمایندگان کنگره را قانع کند که چرا بدون مجوز کنگره دست به اقدامی نظامی علیه مواضعی در سوریه زده است. سه‌شنبه شب تعدادی از مقامات دولت بایدن در جلسه‌ای مشترک با برخی اعضای مجلس نمایندگان و سنا تلاش کردند تا مستنداتی را به منظور توجیه و اقناع نمایندگان در اختیار آنان قرار دهند اما شواهد نشان می‌دهد دولت بایدن در دستیابی به این هدف نیز ناموفق بوده است. سناتور کریس مورفی سه‌شنبه شب درخصوص نشست توجیهی با اعضای دولت گفت: «من هیچ توجیه قابل قبولی درباره این حمله نشنیدم و برای من پذیرفتنی نیست که دولتی به استناد یک مجوز تاریخ گذشته از دریافت مجوز کنگره برای اقدام نظامی سر باز زند.»
پولیتیکو به نقل از منابعی آگاه درباره نتایج این نشست توجیهی نوشته است که حاضران در جلسه توضیحات مقامات دولتی درباره علل اقدام فوری نظامی را «غیررضایتبخش» و «بدون ارایه مستندات کافی» توصیف می‌کنند و معتقدند دولت بایدن به دلایل سیاسی چنین اقدامی را برنامه‌ریزی کرده است. بایدن پیش‌تر گفته بود که اقدام نظامی در سوریه «دفاعی مشروع» بوده اما تاکنون نتوانسته چنین موضوعی را اثبات کند.

تصمیم اشتباه
واشنگتن‌پست در تحلیلی سیاست اخیر دولت بایدن در منطقه را اشتباه دانسته و خواستار از دست ندادن زمان به منظور تغییر این سیاست شده است. به نوشته این روزنامه «دولت بایدن با اقدام نظامی در سوریه، نه توانست تاثیری دیپلماتیک بر پرونده گفت‌وگوها با ایران بگذارد و بهره‌ای در این راستا داشته باشد و نه گام موثری در راستای محدود کردن گروه‌های شبه‌نظامی مسلمان در منطقه برداشت، دولت بایدن تنها به خود ضربه زد.» در این تحلیل آمده است که دولت امریکا با افزایش فعالیت‌های نظامی در سوریه، خود را متعهد به موضوعی (بازگردان ثبات و آرامش به سوریه و خاورمیانه) نشان می‌دهد که قادر به اجرای آن تعهدات نیست و چنین موضوعی هم به اعتبار امریکا ضربه می‌زند و هم پایان دادن به جنگ‌های ناتمام را سخت می‌کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها