رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 545593

خواص ویتامین E | معجزه ویتامین E برای زنان و مردان

ساعت24- یکی از ضروری ترین ویتامین های که بدن انسان به آن نیاز زیادی دارد ویتامین E است کمبود این ویتامین مشکلات زیادی را برای انسان ایجاد می کند در این مطلب برخی از خواص ویتامین E را برای شما معرفی می کنیم.

خواص ویتامین E  برای نوزادان
html>
ویتامین E چه کاربردی دارد؟

ویتامین E (یا توکوفرول) یک ویتامین محلول در چربی است ، به این معنی که در چربی ها حل می شود. در طبیعت ، 8 ترکیب مختلف وجود دارد که ویتامین E را نشان می دهند (آلفا ، بتا ، گاما ، دلتا توکوفرول ها و آلفا ، بتا ، گاما ، دلتا توکوترینول ها). رایج ترین شکل شناخته شده آلفا توکوفرول است .

ویتامین E یک اصطلاح کلی است که برای توصیف خانواده ای از ترکیبات به نام توکوفرول ها استفاده می شود که به چهار دسته اصلی آلفا، بتا، گاما و دلتاتوکفرول تقسیم می شوند. آلفا توکوفرول رایج ترین و فعال ترین شکل آن است. ویتامین E محلول در چربی در بدن، عمدتاً در بافت چربی و کبد ذخیره می شود. این ماده در تعداد محدودی از غذاها وجود دارد و علاوه بر آن سرشار از چربی است، بنابراین دستیابی به دریافت کافی در رژیم کم کالری و مفید بودن استفاده از مکمل ها در صورت لزوم دشوار است.

ویتامین E در درجه اول به عنوان آلفا توکوفرول به بازار عرضه می شود، اما محصولاتی با برچسب "توکوفرول های مخلوط" ترجیح داده می شوند زیرا بدن بهتر این اشکال را از مخلوط جذب می کند. ویتامین E همچنین به جذب سلنیوم و ویتامین K بدن کمک می کند. قبل از مصرف هر مکملی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

ویتامین E یک آنتی اکسیدان فیزیولوژیکی است که مصرف آن ارتباط مستقیمی با مصرف چربی های اشباع نشده چندگانه دارد . آنها در تشکیل غشای سلولی و پروتئین هایی که چربی ها را به خون منتقل می کنند نقش دارند. از آنجا که چربی ها باید به صورت روزانه با بدن به بدن ما برسند ، مهم است که مقدار کافی ویتامین E نیز در رژیم غذایی وجود داشته باشد.

فواید ویتامین E
نقش ویتامین E برای سلامتی

فواید ویتامین E

عملکرد اصلی ویتامین E مربوط به خواص آنتی اکسیدانی آن است : با به دام انداختن رادیکال های آزاد و جلوگیری از انتشار آنها در بدن ، از غشای سلول ، پروتئین ها ، چربی ها و DNA محافظت می کند. و مانع اکسیداسیون کلسترول بد LDL در بدن می شود.

از آنجا که ویتامین E همچنین دارای خواص ضد التهابی ، ضد پلاکتی و گشادی کننده عروق است ، از آن به عنوان یک عامل محافظت کننده قلب نیز یاد می شود .

مقدار نیاز بدن به ویتامین E
زمان مصرف ویتامین E

مقدار نیاز بدن به ویتامین E

بسته به سن و جنس ، دوز ویتامین E به شرح زیر متفاوت است:

نوزادان تا 6 ماه - 3 میلی گرم ؛

نوزادان 7-12 ماه - 4 میلی گرم

کودکان 1-3 ساله - 6 میلی گرم

کودکان 4-10 ساله - 7 میلی گرم ؛

مردان 11 سال به بالا - 10 میلی گرم

زنان 11 ساله و بالاتر - 8 میلی گرم

زنان در دوران بارداری - 10 میلی گرم

زنان در دوران شیردهی - 12 میلی گرم.

دیگر خواص مفید ویتامین E

ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است.

روند پیری سلول ها را کند و تغذیه آنها را بهبود می بخشد.

ایمنی را تحریک می کند ، در برابر عفونت های ویروسی و باکتریایی از بدن محافظت می کند.

بازسازی بافت را بهبود می بخشد.

گردش خون را بهبود می بخشد.

از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت می کند.

ایجاد زخم ، اسکار بر روی پوست را کاهش می دهد.

از سرطان مثانه محافظت می کند.

از سرطان پروستات و بیماری آلزایمر محافظت می کند.

خستگی بدن را کاهش می دهد

به کاهش قند خون کمک می کند.

به عملکرد طبیعی عضلات کمک می کند.

ویتامین E تأثیر مثبت خاصی بر بارداری و سیستم تولید مثل دارد.

ویتامین E در کدام مواد غذایی وجود دارد
مواد غذایی حاوی ویتامین ئی

ویتامین E در کدام مواد غذایی وجود دارد

از آنجا که ویتامین E محلول در چربی است ، عمدتا در چربی ها یافت می شود و غنی ترین منابع آن محصولات گیاهی است : روغن های گیاهی (سویا ، ذرت ، روغن آفتابگردان) و مارگارین ، دانه های روغنی (گردو و فندق ، بادام و غیره) ، دانه ها ( آفتابگردان) ، جوانه غلات کامل.

سبزیجات و میوه ها دومین منبع مهم ویتامین E هستند . غلظت ویتامین در آنها کم است ، اما به دلیل مصرف زیاد سبزیجات و میوه ها ، نمی توان این منبع را نادیده گرفت: از 12 تا 18 درصد ویتامین E همراه با سبزیجات و میوه ها وارد بدن می شود.

محتوای ویتامین E در غذا میلی گرم در 100 گرم
روغن آفتابگردان 56
مارگارین 43
روغن دانه انگور 32
جوانه گندم ، فندق ، بادام 20-25
روغن بادام زمینی ، روغن کلزا ، روغن سویا 15-20
روغن زیتون ، روغن گردو 10-15
بادام زمینی ، مارماهی ، روغن ماهی 5-10
گردو ، کره ، زرده تخم مرغ ، قاصدک ، سیب زمینی شیرین 2-5
اسفناج ، مارچوبه ، نخود ، شاهی ، شاه بلوط ، کلم بروکلی ، گوجه فرنگی ، ماهی قزل آلا دودی ، املت ، نان سبوس دار 1-2

توجه داشته باشید: در میان سبزیجات ، بیشترین ویتامین E در سیب زمینی شیرین ، قاصدک ، اسفناج ، مارچوبه ، نخود ، شاهی ، شاه بلوط ، کلم بروکلی وجود دارد.

حقایق و داستانهایی درباره ویتامین E

چه کسی گفت چربی ها نمی توانند خوب باشند؟ علاوه بر اسیدهای چرب اشباع نشده غیر اشباع ، روغن های گیاهی (غیر هیدروژنه) منابع این ویتامین و آنتی اکسیدان هستند که از سلول های بدن محافظت می کنند. برای استفاده از خواص مفید روغن های گیاهی ، نیازی نیست که آنها را به مقدار زیاد به غذا اضافه کنید: چند قاشق غذاخوری روغن اضافه شده به ظروف ساخته شده از سبزیجات خام یا پخته شده ، آنها را با ویتامین E غنی می کند همراه با ویتامین C و بتاکاروتن که در سبزیجات یافت می شود ، آنها یک معجون واقعی از آنتی اکسیدان ها تشکیل می دهند !

ویتامین E به دمای بالا حساسیت خاصی ندارد اما نور و اکسیژن برای آن مخرب است. بنابراین توصیه می شود غذاهای حاوی ویتامین E زیاد را در مکانی تاریک (به عنوان مثال در یک کمد) و در ظروف در بسته نگهداری کنید.
خواص ویتامین E برای زنان و مردان
ویتامین E برای زنان

خواص ویتامین E برای زنان و مردان

خطر کمبود ویتامین E در بزرگسالان عملاً برطرف می شود . با کمبود طولانی مدت ویتامین ، اختلالات عصبی را می توان مشاهده کرد که با تکانه های عصبی همراه است. در بیشتر موارد ، این مشکلات با اختلال در جذب ویتامین E از روده در بیماری های خاص (بیماری کرون ، سلیاک و غیره) همراه است.

خواص ویتامین E  برای نوزادان
سلامتی نوزادان با ویتامین E

خواص ویتامین E برای نوزادان

کمبود ویتامین E در نوزادان تازه متولد شده می تواند باعث ضایعات شبکیه شود که در معاینه فوندوس دیده می شود. با کمبود ویتامین ئی ، کودکان ممکن است دچار نوروپاتی حسی و آلفلکسی (عدم وجود یا از دست دادن یک یا چند رفلکس مانند رفلکس خودکار راه رفتن) و همچنین آسیب به شبکیه شوند.

ویتامین E و بیماری های مزمن

مکمل های ویتامین E برای پیشگیری از بیماری های مزمن مانند سرطان یا بیماری قلبی توصیه نمی شود. در واقع، برخی تحقیقات نشان داده اند که مصرف دوزهای بالای مکمل های ویتامین E می تواند برای برخی افراد مضر باشد، مانند افراد مبتلا به بیماری قلبی، سرطان یا دیابت.

مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه چگونه مصرف مکمل های ویتامین E ممکن است خطر ابتلا به بیماری های مزمن را تغییر دهد، مورد نیاز است. همیشه قبل از مصرف مکمل های ویتامین E با پزشک خود مشورت کنید. مکمل ویتامین E ممکن است به پیشگیری از سرطان کمک کند، در درجه اول به دلیل عملکرد آنتی اکسیدانی آن. با این حال، مطالعات در مورد این موضوع کاملا متناقض است، به جز برای افراد سیگاری، که در آنها مکمل ویتامین E با کاهش 71 درصدی خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است.

ویتامین E منبع غنی از آنتی اکسیدان ها

ویتامین E در قلب بسیاری از پدیده های بیولوژیکی است، به ویژه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آن. در واقع، می تواند رادیکال های آزاد اضافی را خنثی کند، که می تواند سلول ها را در معرض خطر قرار دهد. از تشکیل پروستاگلاندین ها که فرآیندهای التهابی را کند می کنند، جلوگیری می کند. در نهایت، ویتامین E سیستم ایمنی را تحریک می کند. مزیت اصلی ویتامین E اثر آنتی اکسیدانی آن است که به آن اجازه می دهد با استرس اکسیداتیو مبارزه کند و با اثرات مضر رادیکال های آزاد مقابله کند. بنابراین در ارتباط با سایر آنتی اکسیدان های شناخته شده مانند ویتامین C، سلنیوم و بتاکاروتن عمل می کند. مصرف آنتی اکسیدان های ویتامین E ارتباط مستقیمی با مصرف چندین چربی غیراشباع دارد.

خواص ویتامین E  | معجزه ویتامین E برای زنان و مردان

ویتامین E برای مبارزه با پیری

ویتامین E با محافظت از سلول ها در برابر آسیب ناشی از رادیکال های آزاد اضافی، پیری را به تاخیر می اندازد. ویتامین E ایمنی افراد مسن را بهبود می بخشد، به مبارزه با سموم (دود تنباکو و سایر آلاینده ها) کمک می کند، پیشرفت آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن را به تاخیر می اندازد. می تواند پیشرفت بیماری آلزایمر یا حتی بیماری پارکینسون را کاهش دهد.

ویتامین E و سلامت قلب

این ویتامین ممکن است از بیماری های قلبی عروقی از جمله حملات قلبی و سکته محافظت کند، زیرا تشکیل پلاک های آترواسکلروتیک را کند می کند و از تشکیل لخته های خون جلوگیری می کند. با کاهش فرآیندهای التهابی مرتبط با بیماری قلبی و ارتقاء سطح بالای کلسترول خوب (HDL) در برابر عود محافظت می کند. دو مطالعه در مقیاس بزرگ نشان داده اند که ویتامین E خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را 25 تا 50 درصد کاهش می دهد. بر اساس تحقیقات اخیر، مصرف ترکیبی از ویتامین های E و C می تواند برخی از اثرات مضر رژیم غذایی پرچرب را خنثی کند. ویتامین E به غشای تمام سلول های بدن نفوذ می کند و از چربی های تشکیل دهنده این غشاها محافظت می کند. بنابراین اثر پیشگیرانه بر بیماری های قلبی عروقی دارد.

ویتامین E همچنین در تولید گلبول‌های قرمز نقش دارد و تولید گشادکننده‌های عروقی را تحریک می‌کند و از جمع شدن پلاکت‌های خون به یکدیگر جلوگیری می‌کند.

ویتامین E و فواید آن برای سالمندان

مکمل های ویتامین E می توانند سیستم ایمنی را در افراد مسن تقویت کنند. در مطالعه ای روی 88 فرد سالم 65 ساله و بالاتر، بهبود قابل توجهی در پاسخ های ایمنی مانند تولید آنتی بادی در افرادی که روزانه 135 میلی گرم مکمل ویتامین E مصرف می کردند، مشاهده شد.

ویتامین E و پوست

مصرف خوب ویتامین E به حفظ سلامت و زیبایی پوست کمک می کند. در واقع، به عنوان یک ویتامین محلول در چربی، در تشکیل غشای سلولی شرکت می کند و به پوست اجازه می دهد تا حالت ارتجاعی داشته باشد. علاوه بر این، به عنوان یک ویتامین آنتی اکسیدان، به مبارزه با پیری پوست، جلوگیری از خطوط ریز و چین و چروک کمک می کند. توکوفرول یک اثر ضد پیری واقعی دارد و هر روز به زیباتر شدن پوست کمک می کند. همچنین برای کمک به کاهش زخم های پوستی و التیام زخم ها و سوختگی های جزئی شناخته شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها