رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 562877

گزارش‌ها از گسترش تاسیسات غنی سازی کره شمالی در «یونگ بیون»

ساعت24-یک موسسه آمریکایی مدعی شده که کره شمالی در حال گسترش کارخانه غنی سازی تولید اورانیوم در تاسیسات یونگ بیون است.

html>

یک موسسه مطالعاتی آمریکایی با استناد بر تصاویر ماهواره‌ای مدعی شد که کره شمالی در حال گسترش تاسیسات غنی سازی اورانیوم در مجتمع اصلی هسته‌ای خود در «یونگ بیون» است.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» «جفری لوئیس» و دو کارشناس دیگر «موسسه مطالعات بین‌المللی میدلبری» در مونتری گفتند: «گسترش کارخانه غنی سازی احتمالاً نشان می‌دهد که کره شمالی قصد دارد تولید اورانیوم را در تاسیسات یونگ بیون تا 25 درصد افزایش دهد.»

در این گزارش با استناد بر تصاویر گرفته شده توسط شرکت تصویربرداری ماهواره ای«ماکسار» ساخت و ساز را در منطقه ای مجاور کارخانه غنی سازی اورانیوم در یونگ بیون را نشان می‌دهد. در این گزارش آمده است که تصویر ماهواره‌ای که در یکم سپتامبر گرفته شده نشان می‌دهد که کره شمالی زمینه را برای ساخت و ساز در این مکان آماده کرده است.

در این گزارش همچنین آمده است که سلاح‌های اتمی را می‌توان با استفاده از اورانیوم غنی شده یا پلوتونیوم ساخت و کره شمالی دارای امکانات لازم برای تولید هر دو در یونگبیون است. کره شمالی مجموعه یونگ بیون را «قلب» برنامه هسته‌ای خود می‌نامد.

در جریان دیدار با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور وقت آمریکا در اوایل سال 2019 «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی پیشنهاد کرد در صورت لغو تحریم‌های بزرگ، کل این مجموعه را برچیند، اما آمریکایی‌ها پیشنهاد کیم را رد کردند زیرا آن را به عنوان یک مرحله خلع سلاح هسته‌ای محدود در نظر گرفتند.

این در حالی است که برخی از کارشناسان آمریکایی و کره جنوبی بر این باورند که کره شمالی به طور مخفیانه حداقل یک کارخانه غنی سازی اورانیوم دیگر دارد. در سال 2018 ، یک مقام ارشد کره جنوبی به پارلمان این کشور گفت که تخمین زده می‌شود که کره شمالی قبلاً 60 سلاح اتمی تولید کرده است.

در هفته گذشته، کره شمالی هم موشک‌های بالستیک و هم کروز را به سمت دریا شلیک کرد تا در تلاش برای تنوع بخشیدن به نیروهای موشکی خود و تقویت قابلیت حمله محتمل به کره جنوبی و ژاپن که در مجموع 80 هزار نظامی آمریکایی در این دو کشور مستقر هستند را نشان دهد. کارشناسان بر این باورند که هر دو نوع موشک می تواند کلاهک اتمی حمل کند.

کیم تهدید کرده است که زرادخانه اتمی خود را تقویت کرده و سلاح های پیچیده‌تری به دست خواهد آورد مگر اینکه واشنگتن خصومت علیه کشورش را کنار بگذارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها