رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 570332

غفوری فرد: هر دو جناح از ناطق نوری خواهش کنند، به صحنه بیاید

ساعت 24 - عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری می گوید: زمانی که یک نفر از سوی مقام معظم رهبری حکم می گیرد؛ احترام او به همه واجب است. احترام به نماینده رهبری، احترام به شخص رهبری است. استهزای نماینده رهبری یا فردی که از ایشان حکم دریافت کرده است، بی احترامی مستقیم به رهبر انقلاب است. استهزای نماینده رهبری، بی احترامی مستقیم به رهبر انقلاب است

html>

مشروح مصاحبه حسن غفوری فرد، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری را می خوانید؛

**********************

* آقای غفوری فرد! فضای سیاسی کشور به سمت تندرو شدن می رود و احزاب تندرو فعال تر شده اند، فکر می کنید چقدر ضرورت دارد که بزرگان عقلای سیاسی فعال تر شده تا این تندروی ها کمتر شود؟

خیلی با این فرمایش شما که احزاب تندرو امور کشور را در دست می گیرند، موافق نیستم. من عضو شورای مرکزی خانه احزاب هستم و همه احزاب را بررسی می کنم، بنابراین، احساس نکردم که تغییر عمده ایی در جبهه بندی ها و امور صورت گرفته است.

عقلای قوم باید نقش تعیین کننده داشته باشند

از افرادی هم که در دولت آقای رئیسی هم کار می کنند، تندروی مشاهده نشده است، اما من معتقد هستم که عقلای قوم چه اصولگرا، چه اصلاح طلب و چه مستقلین باید نقش تعیین کننده داشته باشند. شرایط کشور به نحوی است که هرگز یک جناح نمی تواند که همه امور کشور را به دست بگیرد، به نفع کشور هم نیست که یک جناح روی کار بیاید و همه افراد جناح دیگر را حذف کند با برعکس.

زمانی که مجلس ششم یا مجلس هفتم روی کار بود، معتقد بودم که کشور بایستی که از تمام نیروها و ظرفیت های انسانی خودش نهایت استفاده را کند. با توجه به مشکلات داخلی و خارجی کشور که ما با آن ها درگیر هستیم، تورمی که کسی آن را انکار نمی کند، گرانی ها، شرایط معیشتی مردم که به شدت تحت فشار است، دشمنان خارجی و شرایط همسایگان مانند مسائل آذربایجان و ارمنستان، انتخابات عراق و افغانستان و... بر کشور ما تاثیرگذار خواهد بود.

وزیر علوم باید علمی باشد نه سیاسی

بنابراین، با این شرایط لازم است که هرکسی که در راس قرار می گیرد، تلاش کند از همه نیروهای موجود در کشور استفاده کند. نیروهاهم باید زمانی که در کار فنی، علمی یا اقتصادی قرار می گیرند، تایع سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی باشند. مدیر یک وزارتخانه فنی یا اقتصادی، باید علمی و فنی فکر کند تا سیاسی. برخی از وزارتخانه ها هم سیاسی هستند مانند وزارت کشور یا وزرات امور خارجه. اما وزارتخانه‌ایی مانند وزارت علوم نمی تواند همه دانشمندان و اندیشمندان، از یک جناح باشند و این اصلا به نفع دانش و اقتصاد کشور نیست.

آن زمانی هم که من در وزارتخانه بودم، می گفتم که وزیر علوم باید وزیر علمی باشد نه سیاسی. بایستی بتواند از همه نیروهای علمی کشور که به تمامیت ارضی و اقتدار نظام کمک می کنند؛ استفاده کند.

* البته منظور از تندروی ها دولت آقای رئیسی نیست، مثلا اظهارات آیت الله صافی گلپایگانی در دیدار با آقای قالیباف باعث هجمه ها و حملات تندروها به ایشان شد، همچنین علی رغم تذکرات رهبری، حملات به دولت آقای روحانی ادامه دارد. چقدر ضرورت دارد که بزرگان سیاسی و حتی خود شما که سابقه خوب زیادی دارید، در اتاق های فکر سیاسی دوباره فعال شوید؟

تندروی هایی که علیه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی شد را به هیچ وجه تایید نمی کنم، اهانت به رئیس جمهور قبلی را چه از لحاظ اخلاقی و چه اسلامی، حتی اگر دشمن من باشد، تایید نمی کنم. رهبر انقلاب نیز تاکید کردند که از افراد قبل از آن که جرمشان ثابت شود، نام نبرید.

نباید به حسن روحانی اهانت شود

حضرت علی(ع)، در جنگ صفین با معاویه، زمانی که مشاهده می کند سربازان و نیروهایش به معاویه بد می گویند، فرمودند که «من نمی پسندم شما به معاویه بد بگویید».امیرالمومنین(ع) که الگو و امام ما هستند، حتی به دشمن خود که با او در حال جنگ بود، بد نگفت؛ پس باید احترام مقام مرجعیت یا رئیس جمهوری که 8 سال خدمت کرده است، حفظ شود. حال ممکن است من دوست داشته باشم یا نداشته باشم، اما، هنوز جرمی از رئیس جمهور قبل به اثبات نرسیده است و به هیچ وجه نباید به ایشان اهانت شود. اگر مطلبی هست باید مسیر قانونی خود را طی بکند و شکایت باید از طریق قوه قضائیه پیگیری شود؛ اما، اهانت نشود.

همچنین آقای رئیسی هم گفتند که باید احترام مراجع حتما حتما حفظ شود. اما این را نمی توان به حساب این گذاشت که احزاب تندرو شده‌اند. یک شخصی، یک حرفی را زده است.

خودم را نمی گویم اما معتقد هستم که افرادی که در نظام خدمت کرده اند مانند شخص آقای ناطق نوری، آقای لاریجانی یا افرادی شبیه به ایشان، به هیچ وجه تایید نمی کنم که حرمت این افراد شکسته شود و خدایی ناکرده بخواهند از انقلاب کناره گیری کرده یا سکوت اختیار کنند.

هر دو جناح از ناطق نوری خواهش کنند، روی کار بیاید

نظام به تمام این نیروها احتیاج دارد. افرادی مانند آقای ناطق نوری، لاریجانی و دیگران حتما باید حضور داشته باشند و تندروی هایی را که نسبت به شخص آقای لاریجانی شده بود را تایید نمی کنم. باید از ایشان استفاده شود. باید هر دو جناح با آقای ناطق صحبت کنند و از ایشان خواهش کنند که به صحنه بیایند.

ما یکسری تجربیانی در طول 42 سالی که از انقلاب می گذرد، داشته ایم که این تجربیات غیرقابل تکرار است. بالاخره کسانی که بودند که با رژیم شاه مبارزه و به زندان افتادند، بعد از انقلاب هم در پست های مختلف به کشور خدمت کردند، این افراد به دنبال پست و مقام هم نیستند؛ اما به نظام، به رهبر انقلاب و قانون اساسی علاقه مند هستند و باید از آنان استفاده شود.

روحانی و لاریجانی قصد خیانت یاتضعیف نظام را ندارند

* با توجه به اشاره شما به آقایان ناطق نوری و لاریجانی و حتی آقای روحانی، آیا ممکن است که آنان حزبی تشکیل دهند؟

هر کدام از این افراد شرایط خاصی داشته اند. آقای ناطق نوری چند دوره رئیس مجلس بودند، آقای لاریجانی 3 دوره رئیس مجلس بودند و آقای روحانی از اول انقلاب در پست های مختلف خدمت کرده اند و 8 سال رئیس جمهور بودند. ممکن است من با خیلی از کارهای این افراد موافق نباشم و نظری غیر از نظر آنان داشته باشم؛ اما، شخصیت افرادی که در این نظام خدمت کردند باید حفظ شود. فکر نمی کنم که این افرادی که اسم بردم به هیچ وجه قصد خیانت به نظام را ندارند و یا آگاهانه بخواهند نظام را تضعیف کنند.

ممکن است مسیری که این افراد پیمودند، از نظر من درست نباشد و این موضوع به بررسی های فراوانی نیاز دارد. با این حال مسیری که رفتند چه درست باشد یا نباشد، یقین دارم افرادی که با رای مردم چند دوره خدمات موثر کردند باید آبرو و حیثیتشان به شدت حفظ شود. باید شأن کسی که 3 دوره رئیس مجلس بوده است، حفظ شود. ریاست مجلس یکی از مشکل‌ترین ریاست ها است. شما در هر دستگاهی که رئیس باشید می توانید یک نفر را جا به جا کنید اما، در مجلس شما نمی توانید نماینده را جا به جا کنید. بنابراین، مدیریت مجلس یکی از مشکل ترین کارها در جهان است. آقای هاشمی رفسنجانی در متلاطم ترین شرایط کشور، چند دوره رئیس مجلس بودند. آیندگان بدانند، کسانی که خدمت کردند، حتما مورد احترام خواهند بود.

استهزای نماینده رهبری، بی احترامی مستقیم به رهبر انقلاب است

* در چند روز گذشته که آقای لاریجانی با حکم رهبری به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب شدند، یک سری حمله ها علیه ایشان صورت گرفته است و حتی از زبان آقای رئیسی گفتند که ایشان در انتخابات سال 96، مرکز پژوهش های مجلس را مامور تهیه جزوه علیه آقایان رئیسی و قالیباف کرده است. به نظر شما ممکن است این حملات برنامه ریزی شده باشد و بخواهند که آقای لاریجانی را از سیاست حذف کنند؟

کسانی که علیه حکم مقام معظم رهبری این موضوعات را طرح می کنند را نمی توان موافق رهبر انقلاب، نظام و قانون اساسی دانست.

* این موضوع از تریبون علنی مجلس بیان شد.

از هرجا که مطرح شود، فرقی نمی کند. زمانی که یک نفر از سوی مقام معظم رهبری حکم می گیرد؛ احترام او به همه واجب است. احترام به نماینده رهبری، احترام به شخص رهبری است. استهزای نماینده رهبری یا فردی که از ایشان حکم دریافت کرده است، بی احترامی مستقیم به رهبر انقلاب است. بنابراین، این افراد نمی توانند به عنوان حامی رهبری علیه حکم ایشان کاری کنند. من هم درباره این ادعا شنیدم.

در کشور شایعات فراوان است. یک زمانی خبر فوت شخصی را می دهند درحالی که خودش می گوید من زنده هستم. شایعات زیاد است و متاسفانه فضای مجازی بی در و پیکر شده است و آن چیزی که می توانست باب گشودن علم و افزایش بینش افراد شود، موجب برخی بداخلاقی ها و اتهامات شده است. به راحتی مردم را در این فضا مورد اتهام قرار می دهند. این موضوع اسلامی، اخلاقی و انقلابی نیست. انقلابی بودن به معنای تابع قانون و تایع رهبری بودن است. هرکسی که می خواهد انقلابی باشد، باید به قانون اساسی و به مسئولان اصلی کشور احترام بگذارد. کسی که با رای مردم انتخاب شده است و تنفیذ رهبری و امام(ره) را دارد، باید مورد احترام قرار بگیرد.

تلاش کردیم بنی صدر انتخاب نشود، اما بعد به او احترام گذاشتیم

به طور مثال، من با آقای بنی صدر در زمانی که خارج از کشور بودم، اختلاف داشتم. البته، ایشان یک بار برای سخنرانی به آمریکا آمد و و من نگذاشتم که او سخنرانی کند. در اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم تلاش کردم که ایشان وارد انتخابات نشود، منتهی کاندیدای ما آقای جلال الدین فارسی بودند که پس از حذف او، ما کاندیدای دیگری نداشتیم که بخواهیم معرفی کنیم. یک اختلافی هم بین جامعه روحانیت و جامعه مدرسین ایجاد شد و ما شانس برنده شدن را نداشتیم. تلاش‌ هم کردیم که انتخابات به دور دوم برسد و بتوانیم وقت خریده و نیرو جمع کنیم ، اما نشد.

با این حال، زمانی که آقای بنی صدر رئیس جمهور شد، ما احترام او را حفظ کردیم و من در آن زمان استاندار بودم. مردم به ایشان رای داده بودند و اگر شما دموکراسی را قبول دارید، باید تابع نظر اکثریت باشید. زمانی که آقای بنی صدر انتخاب شد، علی رغم اختلافات صریحی که از قبل با ایشان داشتم به رای مردم احترام گذاشتم. ایشان به عنوان مهمان به استان خراسان رضوی آمدند و من به استقبال ایشان رفتم و با احترام با او برخورد کردم. آن روز آنقدر هم شلوغ بود که نزدیک بود من به زیر ماشین ایشان بروم.

در آن زمان هم که حکم ایشان توسط امام(ره) لغو شد و مجلس نیز عدم صلاحیت بنی صدر را تایید کرد؛ مسائل فرق کرد. در انتخابات سال 76، کاندیدای ما آقای ناطق نوری بودند اما آقای خاتمی رای آوردند. در طول 8 سال ریاست جمهوری آقای خاتمی با ایشان همکاری کردم، مسئول هئیت نظارت بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مشاور ایشان بودم. این دموکراسی و احترام به نظر مردم است. این قانون است. مردم سالاری دینی یعنی مردم بر اساس روش های دینی تعیین می کنند و همه موظف به پیروی از آن تصمیم هستند.

مشکلات کشور با استفاده از یک گروه قابل حل نیست

* آقای غفوری فرد، شما در صحبت های خود اشاره کردید که یک جناح نباید سر کار بیاید چرا که به نفع کشور نیست. با توجه به اینکه ما 3 قوه یکدست را داریم و برخی سیاستمداران می گویند که اصولگرایان در نبود رقیب با خودشان اختلاف پیدا می کنند...

شما دارید صحبت های من را تحریف می کنید.

* شما در صحبت های اولیه خود این جمله را به کار بردید که یک جناح روی کار بیاید، به نفع کشور هم نیست.

رئیس قوه قضائیه را مقام معظم رهبری تعیین می کند، رئیس قوه مجریه و رئیس قوه مققنه را مردم انتخاب می کنند. حال ممکن است همسو باشند یا از جناح مختلف باشند.

من گفتم که این بینش و وحدت باید وجود داشته باشد که هر جناحی که بر سر کار است، از تمام نیروهای معتقد به انقلاب استفاده کند. حال اصولگرایان باشند یا اصلاح طلبان، باید این ظرفیت را داشته باشند که از تمام نیروهای موجود در کشور که علاقه مند به انقلاب هستند و شرایط علمی و فنی را دارند، استفاده کنند.

وزرا باید از نیروهای خوب اصلاح طلب استفاده کنند

یک زمانی در دوره آقای خاتمی، یک مسئولی گفته بود که ما باید حتی باغبان های شما را هم بیرون کنیم. من با این موضوع مخالف هستم. یک وزیری که روی کار می آید، اگر یک نیروی خوب و دانشمند اصلاح طلب در آن وزارتخانه بود، باید از او استفاده کند. هر جناحی که بر سر کار هست، باید بینش و وسعت دید را داشته باشد که از همه نیروهای علاقه مند به انقلاب، نظام و قانون اساسی استفاده کند، حتی اگر از نظر گرایش سیاسی با هم هماهنگ نباشند.

من رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) بودم، دو نفر از مشاوران من از اصلاح طلبان تندرو بودند و خوب هم با هم کار کردیم. آن زمان هم که من در وزارتخانه بودم، موضوع تندرو یا کندرو خیلی مطرح نبود. تمام گروه و استادهایی که الآن رئیس دانشگاه هستند، اصلاح طلب بودند. کسی که در دانشگاه پست می گیرد که خدمت کند، باید علمی فکر کند. کسانی که از نظر علمی و مدیریتی، قدرت و اختیار دارند، باید از همه ظرفیت افراد استفاده کنند حتی اگر از نظر گرایش سیاسی متفاوت باشند.

مشکلات کشور با استفاده از یک گروه قابل حل نیست. مشکلات کشور را باید با استفاده از تمام نیروهای علاقه مند به انقلاب حل کرد. کشور مشکلات و ظرفیت های فراوانی دارد. ظرفیت را بیشتر به نفت و گاز می گویند اما من می گویم که ظرفیت انسانی بسیار بسیار مهم تر از منابع مالی است. ما از نظر انسانی و فکری در ظرفیت بالایی قرار داریم. در هر دو جناح استعداد داریم که می توانند به کشور خدمت کنند. باید از تمام کمک های نیروها مانند اصلاح طلبان، مستقلین و معتدلین و ... استفاده کرد.

چرخش نخبگان باید وجود داشته باشد

* می توان گفت که ما ورژن جدیدی از اصلاح طلبان و اصولگرایان را مشاهده می کنیم و یک نوع پوست اندازی سیاسی در حال انجام است؟

من در این باره نشنیده ام اما، ما یک دوره‌ایی بر سر کار بودیم و بعد از آن چندین دوره مدیران قوی در کشور تربیت شدند. همانطور که رهبر انقلاب فرمودند: ریزش و رویش. ممکن است برخی ها به طریقی از انقلاب فاصله و کناره گیری کنند، حتی خارج نشین شده و علیه کشور صحبت کنند. با این حال جوانان بسیاری خوبی تربیت شده و روی کار آمدند. طبیعتا باید اینگونه باشد و چرخش نخبگان در اصولگرایان و اصلاح طلبان وجود داشته باشد و دائما ما تغییر و تحول را در نظام داشته باشیم.

جهان دائما در حال تغییر است. علوم جدیدی و هوش مصنوعی که ایجاد شده است، ماشین ها در حال تسلط بر انسان ها هستند. دوره بسیار مشکلی است، حتی برخی معتقد هستند که دوران پس از کرونا با دوران کرونا متفاوت است. مشخص نیست ویروس کرونا چه زمانی طول می کشد اما پیشرفت علمی جهان فوق العاده بوده و فضای مجازی هم مسائل را خیلی وسیع تر کرده است. بنابراین، باید از نیروهای جوانی که هرروز در دانشگاه تربیت می شوند، استفاده کرد.

اقتصاد نیوز

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها