رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 571844

بازگشت به پرسپولیس؟ از حضور در قطر راضیم/شجاع خلیل‌زاده: قیمت دلار ۳۰ هزار تومان شد؛ کدام عاقلی پیشنهاد خارجی را رد میکند؟

ساعت 24 - شجاع خلیل‌زاده از داربی تهران، شانس قهرمانی پرسپولیس، شرایط تیم‌ملی، وضعیت اسکوچیچ و مهدی طارمی صحبت کرده است.

html>

شجاع خلیل‌زاده مدافع ایرانی باشگاه الریان قطر، دومین فصل حضورش را در لیگ ستارگان قطر سپری می‌کند؛ کشوری که در یک‌دهه گذشته با تحول چشمگیری در فوتبال مواجه شده و حالا قرار است سال آینده میزبان جام‌جهانی هم باشد.

شجاع از حضور در فوتبال این کشور راضی است و مدتی پیش هم قراردادش را به‌مدت یک‌فصل دیگر با الریان تمدید کرد تا همچنان به دور از حاشیه‌ها و جنجال‌های فوتبال ایران، فوتبالش را در قطر ادامه دهد.

با خلیل‌زاده درخصوص شرایط فوتبال قطر، برگزاری جام‌جهانی در این کشور و مسائل مختلف دیگر صحبت کردیم.

او در قسمت مهمی از حرف‌هایش به تفاوت‌های فوتبال ایران و قطر اشاره کرد و تأکید داشت که فوتبال ما تا ۱۰۰سال دیگر هم نمی‌تواند از لحاظ امکانات، استادیوم‌سازی و... به قطر برسد.

چند روز پیش یک عمل جراحی داشتی و ظاهرا تا یک‌ماه نمی‌توانی بازی کنی.
به امید خدا از ۲۵روز دیگر می‌توانم بازی کنم. من در بازی با لبنان و سوریه هم با درد فوتبال بازی کردم و حتی کادرفنی و پزشکی تیم ملی هم در جریان بودند. درد شدیدی داشتم و در نهایت تعطیلی مسابقات لیگ قطر و برگزاری بازی‌های عرب‌کاپ، بهترین زمان بود تا جراحی کنم.

تصاویر و فیلم‌های افتتاحیه عرب‌کاپ نشان داد که قطری‌ها از لحاظ امکانات، ساخت استادیوم‌های مدرن و... در بهترین شرایط ممکن قرار دارند. وقتی این امکانات را می‌بینی حسرت نمی‌خوری که در فوتبال ایران چنین امکاناتی وجود ندارد؟

ما از لحاظ استادیوم‌سازی و امکانات حداقل ۱۰۰سال از قطر عقب هستیم، در خیلی چیزهای دیگر هم عقب هستیم. خیلی از فوتبالیست‌ها در ایران هیچ حسی از فوتبال بازی‌کردن ندارند و انگار ما می‌دویم که فقط زنده باشیم. شما چمن استادیوم آزادی که بهترین استادیوم ایران است را ببینید؛ چمن افتضاح است.

واقعا؟
بله، این چمن در قیاس با چمن‌هایی که در ورزشگاه‌های قطر می‌بینیم افتضاح است. همه‌چیز در قطر ۱۰ستاره است و اینجا همه‌چیز به‌صورت وحشتناکی در حال پیشرفت است. مطمئن باشید یک جام‌جهانی زیبا و به‌یادماندنی در قطر خواهیم دید و خدا را شکر که ما هم در این جام حضور خواهیم داشت.

حتما می‌دانی که قرار است سهمیه بازیکنان خارجی در لیگ قهرمانان آسیا افزایش پیدا کند؟
بله.

قبول داری این موضوع با توجه به قدرت مالی کشورهای عربی در جذب بازیکنان خارجی باکیفیت، به ضرر باشگاه‌های ایرانی است که قرار است در این جام شرکت کنند؟
فوتبال ایران که در بحث رقابت در مورد مسائل مالی یا امکانات، همیشه در حال ضررکردن است. باشگاه‌های ما حتی زمانی هم که از لحاظ مالی در شرایط خوبی بودند، هیچ‌وقت نتوانستند بازیکنان خارجی خوبی بیاورند.

در این موضوع دلال‌ها هم نقش مهمی دارند، آنها همیشه بازیکنان درجه۳ به ایران می‌آورند. در فوتبال قطر حساسیت خاصی روی بازیکنان خارجی وجود دارد. حتی اگر یک خرید جواب ندهد، قرارداد بازیکن را فسخ می‌کنند و قبل از آن هم قراردادهای محکمی می‌بندند. فوتبال ما با این شرایط مالی، آینده خوبی ندارد.

شما نه در بحث امکانات و نه در مورد مسائل مالی، نمی‌توانید فوتبال ایران را با قطر مقایسه کنید. در فوتبال ما اصلا پول نیست.

مدتی پیش قراردادت را تمدید کردی و به‌نظر می‌رسد از حضور در فوتبال قطر راضی هستی.
تمام فوتبالیست‌ها در ایران و کشورهای دیگر قطعا مسائل مالی را در اولویت قرار می‌دهند. در فوتبال ایران فوتبالیست‌ها شرایط سختی دارند و باید به‌خودشان، خانواده، زندگی و آینده‌شان فکر کنند. متأسفانه ارزش پول ما پایین است و می‌بینید که قیمت دلار از ۳۰هزار تومان هم گذشته است. شک نکنید هر فوتبالیستی پیشنهاد خارجی داشته باشد قطعا قبول می‌کند، چون دوست ندارد آینده و خانواده‌اش را نابود کند. الان برخی قراردادها در ایران ۵۰ تا ۱۰۰هزار دلار است، مگر می‌شود؟! کدام آدم عاقلی اگر پیشنهاد خارجی داشته باشد آن را رد می‌کند؟ هر کس بگوید رد می‌کنم دروغ می‌گوید. من از حضور در فوتبال قطر راضی هستم و خدا را شکر می‌کنم.

خیلی‌ها معتقدند صعود به جام‌جهانی دیگر دستاورد بزرگی برای فوتبال ایران نیست و ما باید در جام‌جهانی به فکر صعود از گروه‌مان باشیم. نظر تو چیست؟
من هم قبول دارم که در جام‌جهانی باید تلاش کنیم که برای نخستین‌بار به مرحله حذفی برویم ولی با چه امکاناتی؟ از زمان حضور اسکوچیچ در تیم ملی کدام بازی دوستانه و به‌دردبخوری انجام داده‌ایم؟ با کدام تیم مطرحی در دنیا بازی کرده‌ایم؟ اگر موفقیت می‌خواهیم باید به سرمربی امکانات بدهیم، تا حالا شده که این بازیکنان اندازه یک هفته در اختیار اسکوچیچ باشند؟ فراموش نکنید که مربیان قبلی تیم ملی برای بازی با سوریه یک‌ماه لیگ را تعطیل می‌کردند و بازیکنان را به کمپ‌های مختلف می‌بردند. ما در فوتبال ایران مشکلات زیادی داریم، وقتی هم حرف می‌زنیم برخی می‌گویند فوتبالیست‌ها پول مفت می‌گیرند و مردم در سختی هستند. در تمام کشورها ورزشکارهایشان بهترین زندگی را دارند ولی در ایران اینطور نیست. من ۱۱سال در ایران بازی می‌کردم ولی خانه‌ای از خودم نداشتم.

در ۲ بازی قبلی برابر سوریه و لبنان، مهدی طارمی توسط اسکوچیچ دعوت نشد. فکر می‌کنی او برای بازی با عراق دعوت شود؟
در این زمینه نظر سرمربی تیم ملی مهم است ولی امیدوارم که مهدی هم برگردد.

فکر می‌کنی چرا اسکوچیچ با وجود نتایج خوبی که در تیم ملی گرفته است، همچنان توسط برخی مورد نقد قرار می‌گیرد؟
من دلیل برخی انتقادها را نمی‌فهمم ولی فکر می‌کنم خیلی از آنها مغرضانه باشد. شما یادتان می‌آید که تیم ملی قبل از آمدن اسکوچیچ چه شرایطی داشت؟ ما در دور مقدماتی نتایج بدی گرفتیم، بازی دوستانه هم نداشتیم و فشار عجیبی روی تیم ملی وجود داشت ولی بعد از آمدن اسکوچیچ همه‌چیز تغییر کرد. ما حتی در سال‌های گذشته به همین عراق و لبنان باخته بودیم، ولی انگار خیلی‌ها یادشان نیست. آمار اسکوچیچ همه‌چیز را نشان می‌دهد، آنهایی که منتقد اسکوچیچ هستند به آمار نگاه کنند.

لیگ ایران را دنبال می‌کنی؟
بله، اکثر بازی‌ها را می‌بینم، خصوصا بازی‌های پرسپولیس. بازی‌های استقلال و سپاهان را هم دنبال می‌کنم.

نظرت در مورد داربی روز شنبه چیست، چرا بازی جذابی ندیدیم؟
بازی افتضاحی را دیدیم ولی نیمه دوم کمی بهتر از نیمه اول بود و پرسپولیس بهتر از استقلال بازی کرد. پرسپولیس می‌توانست برنده از زمین بیرون بیاید.

حتما می‌دانی که استقلالی‌ها به‌شدت نسبت به قضاوت بنیادی‌فر اعتراض کردند و معتقدند که یک پنالتی برای آنها گرفته نشد؟
همیشه این چیزها گفته می‌شود. در یک داربی هم که من در پرسپولیس بودم آقای بنیادی‌فر که یکی از داوران خوب فوتبال ایران است یک پنالتی اشتباه برای استقلال گرفت که توپ تبدیل به گل نشد و بیرانوند پنالتی را مهار کرد.

خیلی از کارشناسان هم در مورد برخورد فرشاد فرجی با مهاجم استقلال نظر داده‌اند که برخی گفتند پنالتی بود و برخی هم گفتند پنالتی نبود.

یک داور بازنشسته انگلیسی هم گفته بود که ژستد تمارض کرده و آن صحنه پنالتی نبود.

فکر می‌کنی کدام تیم شانس اول قهرمانی در این فصل است؟
من پرسپولس را شانس اول می‌دانم و برای حرفم دلیل دارم. در پرسپولیس بازیکنانی هستند که بارها قهرمانی را تجربه کرده‌اند؛ به همین دلیل پرسپولیس شخصیت قهرمانی دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها