رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 575295

بررسی بودجه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی در ۱۴۰۱

فقط ۷۰ میلیارد تومان سهم ناچیز گردشگری از عوارض خروج از کشور

ساعت۲۴-بودجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ۳۴ درصد رشد پیشنهاد شده است. بیشترین افزایش در "اعتبارات عمرانی" رخ داده است که سهم میراث فرهنگی از این اعتبارات بیشتر از دو بخش گردشگری و صنایع دستی است. همچنین، "اعتبارات هزینه‌ای گردشگری" و "اعتبارات عمرانی صنایع دستی" در بودجه سال آینده رشد بیشتری را نسبت به بخش‌های دیگر تجربه خواهند کرد.

بودجه
html>

درآمد دولت از محل خروج مسافر از کشور در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که بررسی‌ها نشان می‌دهد فقط ۷۰ میلیارد تومان آن برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری و حمایت از میراث فرهنگی و صنایع دستی اختصاص می‌یابد.

سعید امیریان، کارشناس اقتصاد گردشگری به بررسی‌ بودجه پیشنهادشده برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سال ۱۴۰۱ با این توضیح که کلیات لایحه بودجه سال آینده به تازگی در مجلس به تصویب رسیده، پرداخت و افزود: بودجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ۳۴ درصد رشد پیشنهاد شده است. بیشترین افزایش در "اعتبارات عمرانی" رخ داده است که سهم میراث فرهنگی از این اعتبارات بیشتر از دو بخش گردشگری و صنایع دستی است. همچنین، "اعتبارات هزینه‌ای گردشگری" و "اعتبارات عمرانی صنایع دستی" در بودجه سال آینده رشد بیشتری را نسبت به بخش‌های دیگر تجربه خواهند کرد.

او تشریح کرد: جمع بودجه مصوب سه فصل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سال ۱۴۰۰ مبلغی در حدود ۱۵۱۰ میلیارد تومان بود که این عدد در سال ۱۴۰۱ به ۲۰۲۳ میلیارد تومان افزایش یافته است که البته باید در مجلس تصویب شود. هرچند کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ مصوب شده است.

این کارشناس افزود: از مجموع بودجه درنظر گرفته‌شده برای سه فصل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عددی بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان به عنوان اعتبارات هزینه‌ای و ۱۲۲۳ میلیارد تومان بودجه عمرانی (اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای) پیش‌بینی شده است و در مجموع، بودجه این وزارتخانه برای سال ۱۴۰۱ حدود ۳۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

امیریان در ادامه گفت: بررسی جزئی‌تر نشان می‌دهد از ۲۰۲۳ میلیارد تومان مجموع بودجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حدود ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای است که نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۱۹ درصد رشد داشته و اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای یا بودجه عمرانی در سال ۱۴۰۱ نسبت به امسال با عددی بالغ بر ۱۲۲۳ میلیارد تومان حدود ۴۶ درصد رشد را به خود اختصاص داده است. تغییرات این بخش نشان می‌دهد در بودجه سال ۱۴۰۱ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به رشد "اعتبارات عمرانی" بیشتر توجه شده است.

او ادامه داد: رشد اعتبارات سه فصل مذکور برای سال ۱۴۰۱ در مجموع خوب بوده است، ولی در سرجمع فصول جدول شماره ۶ لایحه، اعتبارات هزینه‌ای ۴۳ درصد و اعتبارات عمرانی حدود ۷۵ درصد رشده کرده است که نشان می‌دهد مشابه سه فصل مورد بررسی، در بخش‌های مختلف تمرکز بر رشد اعتبارات عمرانی بوده است. میزان میانگین رشد سرجمع فصول نیز از رشد اعتبارات سه فصل مورد نظر بیشتر است.

این کارشناس گردشگری اضافه کرد: از حدود ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حدود ۷۲۰ میلیارد تومان از محل منابع عمومی تامین می‌شود و ۶۰ میلیارد تومان نیز از ردیف‌های متفرقه و ۲۰ میلیارد تومان دیگر هم از محل درآمدهای اختصاصی تامین خواهد شد.

او همچنین گفت: از سرجمع اعتبارات عمرانی یا تملک دارایی‌های سرمایه‌ای حدود ۱۱۱۷ میلیارد تومان از محل منابع عمومی، ۷۷ میلیارد تومان از ردیف اعتبارات متفرقه و حدود ۳۰ میلیارد تومان نیز از اعتبارات اختصاصی دستگاه‌ها تامین خواهد شد.

امیریان به جزئیات اعتباراتی که برای سه فصل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درنظر گرفته شده است پرداخت و افزود: از سرجمع اعتبارات هزینه‌ای این سه فصل که عددی بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان می‌شود، حدود ۳۱۵ میلیارد تومان به میراث فرهنگی اختصاص دارد که ۱۸ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد دارد و ۳۲۵ میلیارد تومان برای فصل گردشگری درنظر گرفته شده که نسبت به بودجه گردشگری سال ۱۴۰۰ حدود ۳۱ درصد رشد پیش‌بینی شده است و ۱۵۸ میلیارد تومان هم برای صنایع دستی پیش‌بینی شده که ۴ درصد رشد دارد.

وی همچنین گفت: از مجموع ۱۲۲۴ میلیارد تومان اعتبارات برآوردشده عمرانی یا تملک دارایی‌های سرمایه‌ای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حدود ۸۰۸ میلیارد تومان مربوط به فصل میراث فرهنگی است که ۲۵ درصد رشد داشته، ۳۳۲ میلیارد تومان به فصل گردشگری اختصاص دارد که ۳۶ درصد رشد را نشان می‌دهد و حدود ۵۴ میلیارد تومان برای فصل صنایع دستی درنظر گرفته شده که ۱۳۵ درصد رشد در مقایسه با بودجه سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده است. همان‌گونه که ملاحظه می‌شود بیش از ۶۶ درصد از اعتبارات عمرانی این وزارتخانه مربوط به فصل میراث فرهنگی است.

امیریان افزود: بررسی این اعداد نشان می‌دهد که در بخش "اعتبارات هزینه‌ای" فصل گردشگری بیشترین رشد را داشته و در اعتبارات "تملک دارایی‌های سرمایه‌ای" یا همان بودجه عمرانی فصل صنایع دستی بیشترین رشد را به خود اختصاص داده است.

این کارشناس اقتصاد گردشگری درباره تکلیف سهمی که از محل اعتبارات عوارض خروج از کشور برای توسعه گردشگری و کمک به میراث فرهنگی و صنایع دستی اختصاص داده می‌شد در بودجه ۱۴۰۱ توضیح داد: در سال ۱۴۰۰ چون تعداد سفرها تحت تاثیر کرونا کاهش یافته بود، درآمد این بخش در بودجه امسال نیز کم شد، اما در سال ۱۴۰۱ با این پیش‌بینی که سفرها تا حد زیادی به روال سابق بازخواهد گشت، درآمد عوارض خروج از کشور دوباره افزایش داده شده است. براساس روال گذشته سهمی از این درآمد برای کمک به گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی اختصاص داده می‌شد.

امیریان گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ از محل عوارض خروج از کشور مبلغ ۲۰ میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای و ۵۰ میلیارد تومان اعتبارات عمرانی برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری و حمایت از میراث فرهنگ و صنایع دستی اختصاص یافته است. این ارقام در مقایسه با ارقام مصوب سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۳۰۰ و ۳۵۰ درصد رشد دارند.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها