رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 590677

روسیه با پیشنهاد جدید بایدن مخالفت کرد

ساعت24-ایسنا نوشت: رئیس‌جمهوری سابق روسیه درخواست جو بایدن برای ادامه مذاکرات بر سر یک معاهده جدید درباره تسلیحات هسته‌ای را رد کرد و گفت، این درخواست با توجه به تحولات جهان امروز، بی‌مورد است.

html>

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر سابق روسیه که اکنون به عنوان معاون شورای امنیت روسیه فعالیت می‌کند، گفت که مکررا به واشنگتن گفته است که مسائل اصلی مانند چهارچوبی برای جایگزینی معاهده «استارت جدید» یا «استارت نو» نمی‌تواند بدون مشارکت روسیه انجام شود.

او در کانال تلگرام خود با اشاره به توافق‌های تسلیحاتی آمریکا و شوروی در جنگ سرد نوشت، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا «با اکراه» از تمایل به مذاکرات جدید دم می‌زند.

مدودف نوشت: همه این‌ها خوب است، اما بگذارید یک بار دیگر بگویم. وضعیت حالا بسیار بدتر از زمان جنگ سرد است. بسیار بدتر! و این تقصیر ما نیست. مسئله اصلی این است که آیا واقعا به چنین معاهده‌ای نیاز داریم؟ دنیا عوض شده است.

یک منبع وزارت خارجه روسیه پیش‌تر نسبت به پیشنهاد بایدن برای مذاکره درباره پیمان استارت جدید که در فوریه ۲۰۲۶ منقضی می‌شود، ابراز تعجب کرد.

بایدن روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولتش آماده است تا به سرعت درباره یک چهارچوب جدید مذاکره کند، اما روسیه باید نشان دهد که برای ازسرگیری همکاری با آمریکا بر روی کنترل تسلیحات هسته‌ای آماده است.

یک منبع وزارت خارجه روسیه با لحنی کنایه‌آمیز به رویترز گفت: آیا این بیانیه جدی است؟ شاید وبسایت کاخ سفید هک شده باشد! اگر آن‌ها واقعا این قصد را دارند، می‌خواهند با چه کسی درباره آن گفت‌وگو کنند!؟

پیمان استارت جدید که در سال ۲۰۱۱ اجرایی شد، آمریکا و روسیه را متعهد کرد که استقرار و استفاده از موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، موشک‌های بالستیک پرتاب‌شونده از زیردریایی و بمب‌افکن‌های سنگین مجهز به تسلیحات هسته‌ای خود را کاهش دهند.

این معاهده همچنین محدودیت‌هایی برای استفاده از کلاهک‌های هسته‌ای بر روی موشک‌ها و بمب‌افکن‌های مستقر و همچنین پرتاب‌کنندگان موشک‌ها اعمال کرد. هر دو طرف تا فوریه ۲۰۱۸، به محدودیت‌های مرکزی این معاهده رسیدند و پیمان مذکور تا پایات فوریه ۲۰۲۶ تمدید شد.

همچنین هیئت نمایندگی روسیه در سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد، مسکو شک دارد که آمریکا واقعا آماده مذاکره برای چهارچوب نوین کنترل تسلیحاتی جایگزین معاهده استارت جدید باشد.

در پی سخنان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در دهمین کنفرانس بازنگری در پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) در مقر سازمان ملل، نماینده روسیه در این سازمان گفت: حقیقتاً نمی‌دانیم که آیا طرف آمریکایی واقعا آماده مذاکره است یا صرفا دارد «شعارهای پرطمطراق» می‌دهد. این آمریکا بود که به بهانه تحولات پیرامون اوکراین، به‌صورت یک‌جانبه از گفت‌وگوهای ثبات استراتژیک با روسیه خارج شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها