رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 590951

بحران بنزین در راه است

ساعت 24 - عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر با اشاره به روند افزایش مصرف بنزین، گفت: نیازی به غیب‌گویی نیست؛ روند افزایش مصرف یک واقعیت است. در دوران کرونا مصرف بنزین به زیر 80 میلیون لیتر کاهش یافته بود، در بهار امسال به بیش از 95 میلیون لیتر رسید و معمولا در مرداد و شهریور 10 میلیون لیتر در مقایسه با بهار افزایش مصرف خواهیم داشت که بر این اساس مصرف روزانه به 105 تا 110 میلیون لیتر خواهد رسید و کشور دوباره وارد کسری بنزین خواهد شدمصرف در بهار امسال به بیش از 95 میلیون لیتر رسید و معمولا در مرداد و شهریور 10 میلیون لیتر در مقایسه با بهار افزایش مصرف داریم، که بر این اساس مصرف روزانه به 105 تا 110 میلیون لیتر می‌رسد و کشور دوباره وارد کسری بنزین خواهد شد.

بنزین
dir="RTL" style="text-align:right">مرتضی زمانیان، عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی امیرکبیر در یک نشست کارشناسی به نقد و بررسی چند دهه سیاست‌گذاری بنزین در ایران و طرح تخصیص بنزین به افراد به جای خودرو و همچنین آینده بنزین در کشور پرداخت.‌زمانیان به تجربه سخت آبان 98 برای کشور اشاره کرد و گفت: به دلیل سیاست‌گذاری نادرست درحوزه بنزین همواره شاهد آن بودیم که در دوره‌های مختلف، فارغ از اینکه چه فردی و از چه حزبی رییس جمهور کشور بوده است، تصمیماتی درخصوص بنزین گرفته شده است، تجربه آبان 98 در دولت روحانی یکی از پرهزینه‌ترین تصمیمات بنزینی دولت های پس از انقلاب بود، در دولت احمدی نژاد نیز در سال 89 و هم در سال 86 شاهد تصمیمات جهشی در قیمت گذاری بنزین بودیم، دولت‌های خاتمی و هاشمی رفسنجانی نیز چنین اقداماتی را انجام دادند.به گزارش خبرگزاری فارس ، وی ادامه داد: این تصمیمات در طول سال‌های گذشته نشان می‌دهد واقعیتی درباره بنزین وجود دارد که چشم‌پوشی و نپذیرفتن آن، منجر به تکرار یک سناریوی جهشی در طول سال‌های مختلف می‌شود..زمانیان در مورد رسیدن به وضعیت بحرانی بنزین در ماه های آینده اظهار داشت: بنابراین میزان مصرف بنزین رو به افزایش است، توان تولیدی کشور افزایش نیافته است، امکان واردات هم با حجم بالا برای کشور پرهزینه است و گران خریدن بنزین از خارج و بعد ارزان فروختن آن در داخل، کسری بودجه زیادی را برای کشور به دنبال خواهد داشت. البته قرار نیست اتفاق عجیب و غریبی در کشور بیفتد زیرا احتمالا وارد کننده بنزین خواهیم شد و بعد می رویم سراغ پتروشیمی‌ها و بهرحال اقداماتی انجام می‌دهیم.وی ادامه داد: ویژگی جالب اقتصاد این است که مسائل آن واقعی است و نمی‌توان آنها را انکار کرد، یا باید به موقع آن مسائل و مشکلات را فهمید و درصدد حل آنها برآمد و یا آن مشکلات بالاخره خود را نشان می‌دهند؛ تنها تفاوت این است که در حالت دوم گاهی فرصتی برای انجام کار صحیح نداریم.

این اقتصاددان گفت: در اینجا یک سوال اساسی مطرح می‌شود، تا چه زمانی این دور باطل ادامه خواهد یافت؟ دوباره چه زمانی به نقطه بحران خواهیم رسید؟ افراد مسئولیت قبول می‌کنند تا کاری انجام دهند، نه اینکه صرفا بگویند: فعلا وقتش نیست، فعلا حرفش را نزن!استاد اقتصاد دانشکده مدیریت دانشگاه امیرکبیر بیان کرد: مسئله اصلی بنزین مانند سایر حامل‌های انرژی، کژکارکردی دولت است. دولت بدون هیچ دلیل منطقی و اقتصادی، خودش را قیمت‌گذار بنزین کرده است. من به شما قول می‌دهم که اگر دولت قیمت‌گذار پرتقال هم بود، در اندازه‌ای که پرتقال برای اقتصاد و جامعه اهمیت دارد، همین بحران‌ها در مورد پرتقال هم وجود داشت.وی با آسیب شناسی ورود دولت به قیمت گذاری در برخی حوزه ها گفت: نتیجه منطق قیمت‌گذاری دولتی این است که دولت دیگر در بازه‌های زمانی کوتاه، قیمت‌ها را به روز نمی کند. مردم ما الان هر روز می‌روند میدان تره بار و می‌بینند مثلا قیمت پرتقال افزایش پیدا می‌کند؛ همین تدریجی و ملایم بودن تغییر قیمت‌ها سبب می‌شود، شوک قیمتی ایجاد نشود. اما به دنبال قیمت‌گذاری دولتی، افزایش قیمت‌ها بر روی هم انباشته می‌شود، چند سال می‌گذرد و در نهایت دولت مجبور به افزایش قیمت خواهد شد. دولت تصمیم می‌گیرد نتیجه تورم چندساله را در عرض یک روز تخلیه کند، نتیجه آن چه می‌شود؟ جهش قیمتی.

زمانیان افزود: از سال گذشته تا به الان، اگر فقط تورم را در نظر بگیریم، بنزین 3 هزار تومانی باید 4500 تومان می‌شد، یعنی افزایش قیمت 1500 تومانی. اما دولت چنین کاری نمی‌کند زیرا به مصلحت نیست. این رویه تورم انباشته تخلیه نشده‌ای در مورد این نهاده ایجاد می‌کند که برای رفع آن هر چند سال یکبار باید شوک قیمتی وارد کند.این استاد دانشگاه اظهار داشت: در سال‌های 97 و 98، ارز به محدوده 19 هزار تومان جهش یافت. این شوک قیمتی آنقدر سنگین بود که کشور در آستانه یک بحران قرار گرفت. پس از آن، این جهش قیمتی متوقف شد و از آن زمان به بعد نرخ ارز به تدریج افزایش یافت و حالا رسیده به بالای 30 هزار تومان، اما دیگر شاهد آن بحران‌ها نبودیم، زیرا افزایش قیمت به تدریج صورت گرفت. ملایم بودن و آهسته بودن تغییرات موجب می‌شود، جهش قیمتی و شوک ایجاد نشود.

.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها