رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 591330

آمار جهانیِ سفر در ۵ ماه ۲۰۲۲ منتشر شد

۲۵۰ میلیون نفر سفر رفتند

ساعت24-گردشگری بین‌المللی به‌رغم افزایش چالش‌های اقتصادی و ژئوپلیتیکی، سیگنال‌های قوی از بهبودی اوضاعِ سفر پس از همه‌گیری کرونا مخابره می‌کند.«زوراب پولولیکاشویلی» ـ دبیر کل سازمان جهانی گردشگری ـ با اشاره به این‌که بهبود وضعیت گردشگری در بسیاری از نقاط جهان سرعت گرفته و چالش‌هایی را که بر سر راه آن قرار دارد، پشت سر گذاشته و در عین حال توصیه کرد در مواجه با مشکلات اقتصادی و چالش‌های ژئوپلیتیکی که می‌تواند بر این بخش در باقی‌مانده سال ۲۰۲۲ و پس از آن تاثیر بگذارد، احتیاط شود».

خبر
html>

به گزارش ایسنا، بر اساس جدیدترین گزارش سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، گردشگری بین‌المللی در پنج ماهه نخست سال ۲۰۲۲ با ثبت نزدیک به ۲۵۰ میلیون گردشگر بین‌المللی، جهشی قوی داشته است، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته، ۷۷ میلیون گردشگر بین‌المللی ثبت شده بود و در نتیجه گردشگری به تقریباً نیمی (۴۶٪) از سطوح قبل از همه‌گیری ۲۰۱۹ رسیده است.

«زوراب پولولیکاشویلی» ـ دبیر کل سازمان جهانی گردشگری ـ با اشاره به این‌که بهبود وضعیت گردشگری در بسیاری از نقاط جهان سرعت گرفته و چالش‌هایی را که بر سر راه آن قرار دارد، پشت سر گذاشته و در عین حال توصیه کرد در مواجه با مشکلات اقتصادی و چالش‌های ژئوپلیتیکی که می‌تواند بر این بخش در باقی‌مانده سال ۲۰۲۲ و پس از آن تأثیر بگذارد، احتیاط شود».

اروپا و آمریکا، پیشتازان بهبود اوضاع گردشگری

اروپا بیش از چهار برابر بیشتر از پنج ماه اول سال ۲۰۲۱ (رشد مثبت ۳۵۰ درصد) از ورود گردشگران بین‌المللی استقبال کرد که این امر به دلیل تقاضای زیاد درون منطقه‌ای و حذف همه محدودیت‌های سفر در تعداد فزاینده‌ای از کشورها بوده است. این منطقه بویژه در ماه آوریل (رشد مثبت ۴۵۸درصد) بهترین عملکرد را داشته است. در قاره آمریکا، تعداد ورودی‌ها بیش از دو برابر شده (رشد مثبت ۱۱۲ درصد). با این حال، بازگشت قوی در برابر نتایج ضعیف در سال ۲۰۲۱ اندازه‌گیری می‌شود و ورودی‌ گردشگران در هر دو منطقه همچنان به ترتیب ۳۶ و ۴۰ درصد کمتر از سطح سال ۲۰۱۹ است.

همین الگو در سایر مناطق نیز دیده می‌شود. رشد قوی در خاورمیانه (رشد مثبت ۱۵۷ درصد) و آفریقا (رشد مثبت ۱۵۶ درصد) به ترتیب ۵۴ درصد و ۵۰ درصد پایین‌تر از سطح ۲۰۱۹ باقی مانده است، و آسیا و اقیانوسیه نیز تقریباً دو برابر ورودی گردشگر (رشد مثبت ۹۴ درصد) نسبت به سال گذشته جذب کرده‌اند، اگرچه این تعداد هنوز ۹۰درصد کمتر از آمار سال ۲۰۱۹ است؛ چرا که هنوز برخی از مرزها برای سفرهای غیرضروری بسته باقی مانده‌اند. در اینجا، کاهش اخیر محدودیت‌ها را می‌توان در نتایج بهبود یافته برای ماه‌های آوریل و می مؤثر دانست.

نگاهی به آمارهای ریز مناطق نشان می‌دهد برخی از آن‌ها تا بین ۷۰ تا ۸۰ درصد از سطوح پیش از همه‌گیری خود را بهبود بخشیده‌اند که در رأس آن‌ها دریای کارائیب و آمریکای مرکزی و پس از آن، کشورهای مدیترانه جنوبی، اروپای غربی و شمالی قرار دارند. نکته قابل توجه این است که برخی از مقاصد از سطوح سال ۲۰۱۹ پیشی گرفته‌اند، از جمله جزایر ویرجین ایالات متحده، سنت مارتن، جمهوری مولداوی، آلبانی، هندوراس و پورتوریکو.

عربستانی‌ها، هندی‌ها و قطری‌ها به جمع گردشگران ولخرج پیوستند

افزایش هزینه‌کرد گردشگران نیز هزمان با افزایش شمار گردشگران روی داده است. میزان هزینه‌کرد بین‌المللی گردشگران از فرانسه، آلمان، ایتالیا و ایالات متحده در حال حاضر بین ۷۰ تا ۸۵ درصد سطوح قبل از همه‌گیری است، درحالی که هزینه‌کرد گردشگران هند، عربستان سعودی و قطر از سطح سال ۲۰۱۹ فراتر رفته است.

از نظر کسب درآمدهای گردشگری بین‌المللی نیز تعداد رو به رشدی از کشورها، همچون جمهوری مولداوی، صربستان، سیشل، رومانی، مقدونیه شمالی، سنت لوسیا، بوسنی و هرزگوین، آلبانی، پاکستان، سودان، ترکیه، بنگلادش، السالوادور، مکزیک، کرواسی و پرتغال کاملا به سطح قبل از همه‌گیری رسیده‌اند.

پیش‌بینی کل سال ۲۰۲۲

سازمان جهانی گردشگری پیش‌بینی می‌کند ورودی‌ گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۲۲ در مجموع به ۵۵ تا ۷۰ درصد سطوح قبل از همه‌گیری برسد. این نتایج به شرایط در حال تغییر محدودیت‌های سفر، تورم مداوم، قیمت بالای انرژی و شرایط کلی اقتصادی، جنگ در اوکراین و همچنین وضعیت بهداشتی مرتبط با همه‌گیری بستگی دارد. چالش‌های اخیر مانند کمبود کارکنان، ازدحام شدید فرودگاه‌ها و تاخیر و لغو پروازها نیز می‌تواند بر تعداد گردشگری بین‌المللی تأثیر بگذارد.

پیش‌بینی‌ها بر اساس منطقه نشان می‌دهند که اروپا و آمریکا بهترین نتایج گردشگری را در سال ۲۰۲۲ ثبت خواهند کرد. در حالی که انتظار می‌رود آسیا و اقیانوس آرام به دلیل سیاست‌های محدودیت سفر، عقب بمانند. ورود گردشگران بین‌المللی به اروپا می‌تواند در سال ۲۰۲۲ به ۶۵ تا ۸۰ درصد سطوح سال ۲۰۱۹ برسد، در حالی که در قاره آمریکا به ۶۳ تا ۷۶ درصد این سطوح می‌رسد.

در آفریقا و خاورمیانه، به دلیل سیاست‌ها و محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌تر، ورودی گردشگران بین‌المللی می‌تواند به حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد سطوح قبل از همه‌گیری برسد، در حالی‌که منطقه آسیا و اقیانوسیه در بهترین حالت در ۳۰ درصد از سطح ۲۰۱۹ باقی خواهد ماند.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها