رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 603711

قرارداد ترکمنچای دیگری در راه است؟

ساعت24-پروژه کمک داور ویدیویی به طور کاملاً چراغ خاموش پیش می‌رود و هیچ یک از مسئولان فدراسیون فوتبال درباره توافق‌هایی که با شرکت EVS داشته‌اند، تاکنون هیچ توضیحی نداده‌اند.

حتی حالا که خبر رسمی درباره آغاز فرایند ورود 6 عدد از سیستم‌های VAR از خارج از کشور برای تجهیز 6 ورزشگاه ایران اعلام شده است، همچنان فدراسیون هیچ توضیحی درباره جزئیات توافق و قرارداد خود نداده است.

مدتی پیش پیگیری‌های خبرنگار ایران ورزشی از کارگروه VAR فدراسیون فوتبال به این پاسخ عجیب ختم شد که: «موضوع VAR محرمانه است و هیچکس بدون اجازه شخص تاج نمی‌تواند درباره سیستم کمک داور ویدیویی مصاحبه‌ای انجام دهد!»
این حد از محرمانگی، آن هم درباره موضوع نه‌ چندان محرمانه‌ای چون VAR خواه ناخواه گویای این است که طی مذاکرات و عقد قرارداد درباره این موضوع اتفاقاتی دارد رخ می‌دهد که رسانه‌ای شدن‌شان به سود فدراسیون فوتبال و مهدی تاج نیست. همزمان با این موضوع این نگرانی هم عیان می‌شود که مبادا به سبک پرده‌پوشی‌های قبل، دیر یا زود مواردی درباره پروژه VAR عیان شوند که کار را خراب‌تر کند.
نگرانی‌ها وقتی جدی‌تر می‌شود که در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها با اشاره به اتفاقاتی که در پس پرده در حال رخ دادن است، حدس و گمان‌ها را جدی‌تر از قبل می‌کنند. سایت ورزش دات آنلاین در گزارشی با تیتر «رد پای رشوه در قصه پر غصه VAR!» به جلسه‌ای اشاره کرده که یکی از اعضای هیأت رئیسه و دو نفر از مدیران فدراسیون فوتبال با نماینده شرکت مجری کمک داور ویدیویی در ایران داشته‌اند. بنا به ادعای این سایت خبری، در این جلسه مبالغ هنگفتی بین این سه نفر و شرکت تأمین کننده رد و بدل شده و به شرکت ایرانی قول واگذاری این پروژه در ازای پرداخت مبلغی مشخص داده می‌شود اما تا به امروز هیچ خبری از آغاز فعالیت این شرکت نیست. این سایت البته وعده داده که اسناد و مدارکی که در این رابطه موجود است را در روزهای آینده منتشر خواهد کرد.
چند روز قبل در گزارشی که خبرگزاری مهر با تیتر «ابهامات قرارداد VAR با شرکت بلژیکی» منتشر کرده بود هم به مواردی اینچنینی اشاره شده بود. در این گزارش آمده بود که در نامه مهدی تاج به 16 باشگاه لیگ برتری برای تجهیز ورزشگاه‌های‌شان به سیستم VAR، شرکت «چشم‌انداز ارتباط» به‌عنوان نماینده EVS در ایران معرفی شده است. در این گزارش درباره «چشم‌انداز ارتباط» آمده بود: «این شرکت که دفتر آن در تهران بوده، در پروژه‌های کلان و بزرگ ایران حضور داشته است. نگاهی به سایت این شرکت حکایت از همکاری در پروژه‌هایی چون فولاد مبارکه سپاهان، فولاد خوزستان، مخابرات تهران، راه‌آهن و... در بخش‌های مختلف از جمله نصب دوربین‌های مداربسته، نصب و راه‌اندازی پورت‌های اینترنتی و... دارد. فدراسیون باید در این زمینه هم شفاف‌سازی کند که این شرکت چطور و براساس کدام معیارها به‌عنوان نماینده شرکت EVS معرفی شده است.»
با اینکه این تنها ابهام پرونده VAR نیست اما با مشخص شدن همین مورد، بدون شک بسیاری از ابهامات دیگر از جمله جزئیات هزینه‌هایی که فدراسیون فوتبال برای ورود سیستم‌ها و تجهیز ورزشگاه‌ها برآورد کرده هم مشخص خواهد شد. بخصوص که مهدی تاج در نامه‌ای که خطاب به باشگاه‌ها فرستاده، یک مبلغ کلی را بدون بیان جزئیات اعلام کرده است.
آیا رد این شرکت را هم باید در روابط تاج در شرکت فولاد مبارکه پیدا کرد؟ دلیل اصرار به محرمانه پیش بردن این پروژه چیست؟

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها