رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 607223

دادگاه آمریکا: محکومیت بانک مرکزی ایران به پرداخت غرامت به خانواده سربازان امریکایی

ساعت 24- دادگاهی در نیویورک به بانک مرکزی ایران و یک بانک اروپایی دستور داده یک میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار به اعضای خانواده سربازان کشته شده آمریکا در بمبگذاری ۱۹۸۳ بیروت غرامت بپردازند.

به گزارش ساعت 24 به نقل از بی بی سی، "لورِتا پرِسکا" قاضی دادگاه فدرال منطقه‌ای گفت قانونی که در سال ۲۰۱۹ تصویب شد بانک مرکزی ایران را از مصونیت در برابر پیگرد قضایی به خاطر حمایت مادی از عوامل آن حمله محروم می‌کند.

بمبگذاری روز ۲۳ اکتبر ۱۹۸۳ در پادگان تفنگداران دریایی آمریکا به مرگ ۲۴۱ سرباز این کشور منجر شد. ایران بارها دخالت در آن حمله را رد کرده اما دولت آمریکا، حزب‌الله و حامی آن دولت ایران را مسوول آن حمله می‌داند.

رایگان آموزش ببین، در بالاترین سطح معامله کن!

خانواده‌ سربازان کشته شده امریکایی در سال ۲۰۰۱ با طرح شکایتی در دادگاه ادعا کردند اعضای حزب‌الله در انجام آن حمله از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردار بودند و نهایتا در سال ۲۰۰۷ برنده شکایت مطالبه دریافت غرامت ۲.۶۵ میلیارد دلاری شدند.

با این حال ایران از پرداخت غرامت خودداری کرده است.

خانواده‌ها در سال ۲۰۱۳ سعی کردند برای به اجرا گذاشتن بخشی از حکم سال ۲۰۰۷، اوراق بهاداری که ادعا می‌شود متعلق به بانک مرکزی ایران است و توسط «کلیراستریم بنکینگ اس اِی» پردازش می‌شد را ضبط کنند. «کلیراستریم بنکینگ اس ای» واقع در لوگزامبورگ زیرمجموعه شرکت سهام «دویچه بورس ای جی» در آلمان است.

بانک مرکزی ایران و «کلیراستریم» با به چالش کشیدن آن حکم استدلال کردند که خانواده‌ها براساس مقررات «قانون مصونیت حاکمیت خارجی» (اف اس آی اِی) مجاز به ضبط این اوراق بهادار نیستند، چون این قانون دولت‌های خارجی را از مسئولیت در دادگاه‌های آمریکا معاف می‌کند.

اکنون قاضی لورِتا پرِسکا می‌گوید که قانون ۲۰۱۹ به دادگاه‌ها اجازه می‌دهد دستور ضبط دارایی‌هایی که در خارج از ایران نگهداری می شوند را برای تحقق رای صادره علیه ایران در پرونده های تروریستی بدهند؛ صرفنظر از اینکه سایر قوانین از جمله «اف اس آی اِی» چه می گوید.

دادگاهی در لوگزامبورگ در سال ۲۰۲۱ به «کلیراستریم» دستور داد این منابع مالی را تا زمان فرآیندهای حقوق بیشتر جابجا نکند. «کلیراستریم» خواستار تجدید نظر در آن حکم شده بود.

قانونی که قاضی پرسکا به آن اشاره می‌کند «قانون شفاف سازی ضدتروریستی» (اِی تی سی اِی) نام دارد که به شهروندان آمریکایی اجازه می‌دهد دولت‌های خارجی را برای خسارات ناشی از تروریسم بین‌المللی تحت پیگرد قرار دهند.

آن قانون همچنین به دادگاه‌ها امکان ضبط دارایی‌های موجود در بانک‌های خارج از آن کشور برای اجرای احکام قضایی در پرونده‌های تروریستی را می‌دهد.

نام پرونده‌ای که قاضی پرسکا در آن رای داده «پیترسون در برابر جمهوری اسلامی ایران و دیگران» است که در دادگاه منطقه ای فدرال در منطقه جنوب نیویورک بررسی می‌شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها