رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 607433

اقتصاددانان ؛ یک گام به پیش

اقتصاد دانان باید از صف توصیف وضعیت موجود بیرون آیند

ساعت 24 - اقتصاددانان ایرانی هوادار اقتصاد رقابتی به لحاظ علمی باوردارند سرچشمه نرخ رشد فزاینده تورم در هر جامعه ای از جمله جامعه ایرانی شتاب بالاتر نرخ رشد نقدینگی نسبت به رشد بخش واقعی اقتصاد است. آنها با اصرار براین موضوع در سالها ی طولانی وبا روش گام به گام توانستند این مفهوم را جابیندازند. پس ازآن اقتصاددانان یاد شده با نوشتن مقاله ، یادداشت ، کتاب ونیز برپایی همایش های بزرگ توانستند به مدیران واداره کنندگان جامعه یادآاورشوند اقتصاد ضعیف مناسبات شهروندان با دولت را از بیخ وبن واگرا می کند و پدیده بی اعتمادی به کارآمدی دولت افزایش می یابد.

طبیبیان
style="text-align:right">اقتصاددانان با استناد به تجربه های تاریخ معاصر نشان دادند با اقتصاد ضعیف نمی توان سیاست خارجی قدرتمند و پایدار داشت وقدرت چانه زنی ملی کاهش می یابد. این اصول کارشناسانه اقتصاد سیاسی اکنون در میان نهادهای قدرتمند جای افتاده است و تقاضای رشد های بالاتر از دولت به مطالبه اصلی ترین نهاد قدرت تبدیل شده است. اکنون دیگر مدیران دولت سیزدهم ونیز رسانه های افراطی هوادار دولت ونیز شمار قابل اعتنایی از سیاست ورزان هم جناح دولت ونیز اعضای مجلس قانونگذاری قبول کرده اند باید جلوی رشد نقدینگی را گرفت تا تورم مهار شود تا شهروندان نفس راحت بکشند. به نظر می رسد اقتصاددانان ایرانی باید گامی به پیش برداشته وبا صراحت بیشتر درباره دلایل جلوزدن نرخ رشد نقدینگی ازنرخ رشد بخش واقعی اقتصاد روشنگری بی توقف داشته باشند. اگرچه دراین باره اشاره هایی می شود و کسری بودجه به عنوان علت اصلی شتابان شدن نرخ تورم معرفی شده است. اما از این پس ودر سال 1402 اقتصاددانان باید نشان دهند این کسری بودجه از کجا سرچشمه می گیرد. برخی کارشناسان واقتصاددانان باوردارند با توجه به ترکیب مصارف بودجه که سهم حقوق ومزد کارمندان دولت بیشرین سهم است نمی توان بیشتر از این هزینه ها را کاهش داد الا اینکه دولت اصلاح ساختاری کرده واز شمار کارمندان وکارکنان دولت با خصوصی سازی واقعی بکاهد.

اما حرف اصلی این است که باید منابع درامدی بودجه پایدار و واقعی باشد. الان چه عاملی راه رابرافزایش درامدهای بودجه بسته است؟ بدون تردید کاهش درامد صادرات نفت به دلیل تحریم نفت وتحریم های دیگر نقش وسهم اصلی دارد و اقتصاددانان باید دراین باره روشنگری کنند. دولت سیزدهم نیز باید به جای دادن وعده افزایش صادرات نفت به طور قاچاق راههایی که به افزایش درامد های بودجه منجر می شود را نشان دهد. درشرایط حاضر اقتصاددانان نباید دیگر در صقف توصیف وضعیت موجود باقی بمانند و باید از ابعاد گوناگون باید به این سمت بروند که حقیقت بیشتری از اقتصاد را توضیح دهند . دراین کار البته باید دیدگاه کارشناسانه حاکم باشد و شجاعت بیشتری نشان داده شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها