رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 607637

وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه الجزیره انگلیسی:

در ماه رمضان نشست وزرای خارجه ایران و عربستان انجام میشود/ در موضوع یمن طرف‌های یمنی تصمیم‌گیرنده هستند/تهران آمادگی دارد در چارچوب توافقات قبلی نسبت به تبادل زندانیان با آمریکا اقدام کند

ساعت24-وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه الجزیره به سوالاتی در خصوص برقراری روابط میان تهران-ریاض، برجام، تبادل زندانیان با آمریکا و روابط با سایر کشورهای منطقه و ... پاسخ داد.

به گزارش شبکه شرق، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه الجزیره انگلیسی در مورد جزئیات گفت‌وگوی خود با فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی گفت: «روز ۲۱ مارس من و همتای سعودی خودم آماده اولین گفت‌وگوی تلفنی شدیم. ما در روزهای گذشته در یک مرحله تماس تلفنی با وزیر محترم امور خارجه عربستان را داشتیم و در پاسخ به این تماس هم فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان تماس تلفنی برقرار کردند.»

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به گفت‌وگوهای میان ایران و عربستان در پکن گفت: «ایران و عربستان در پکن راجع به همه موضوعات گفت‌وگو کردند اما فضای غالب گفت‌وگوها به مباحث امنیتی و برخی سوء تفاهمات و در عین حال برخی مشکلاتی که بین دو طرف وجود داشت، برمی‌گردد.»

أمیر عبداللهیان افزود: «ما قبل از آن ۵ مرحله گفت‌وگوی امنیتی در بغداد داشتیم. ۳ دور گفت‌وگوی امنیتی در مسقط هم انجام شد.»

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به سفر رییس‌جمهوری ایران به پکن گفت: «در جریان سفر رییس‌جمهوری ایران به پکن، رییس‌جمهور چین ایده بازگشت روابط تهران و ریاض به حالت عادی و طبیعی را مطرح کردند. طبعا در چارچوب گفت‌وگوهای خصوصی که بین دو رییس جمهور در پکن انجام شد، ابراهیم رئیسی دیدگاه‌ها، مواضع و رویکرد خودشان را در خصوص روابط دولت ایران با همسایگان از جمله عربستان سعودی بیان کردند و در نهایت هم از ابتکار رییس‌جمهوری چین برای کمک به بازگشت روابط دو کشور ایران و عربستان به حالت طبیعی استقبال شد.»

او افزود: «ما در وزارت امورخارجه ایران پیشنهاد کردیم که برای شروع، مدیران کل سیاسی وزارت خارجه دو کشور در پکن و یک هفته بعد از سفر رییس جمهور ایران با هم دیدار کنند. در نهایت پیام رییس جمهور چین را دریافت کردیم که این پیام حاوی آمادگی طرف سعودی برای دیدار سطح بالای امنیتی در پکن بود. طبعا فردی که عربستان سعودی پیشنهاد کرد همتای امیر دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بودند. تصمیم بر این شد نشست در این سطح در پکن برگزار شود.»

امیر عبداللهیان در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه چین چگونه می‌تواند تاثیری در روابط ایران و عربستان داشته باشد، با توجه به اینکه چین در شکل گیری این رابطه نقش سازنده‌ایی داشته است گفت: «رییس‌جمهوری و دولت چین رویکرد سازنده‌ایی را در همکاری و تعامل با منطقه غرب آسیا پیگیری می‌کنند. طبعا امنیت انرژی، ثبات و آرامش در منطقه برای سیاست‌های توسعه‌ایی که رییس‌جمهور چین پیگیری می کنند حائز اهمیت است.»

او ادامه داد: «در جریان سفر رییس جمهور چین به عربستان سعودی گفت‌وگوهای اولیه که بین مقامات عالی عربستان و چین در این رابطه انجام شد و در نهایت آقای شی برای جمع‌بندی همه آنچه که در بغداد و مسقط در سطح امنیتی بین دو کشور رخ داده، حامل ابتکاری بودند.بیش از ۵ روز مذاکرات فشرده و پیچیده‌ در پکن انجام شد. شخص آقای رییس‌جمهور بر همه ابعاد مذاکرات اشراف و نظارت داشتند و در نهایت توافق شد که وزاری خارجه دو کشور ظرف حداکثر دو ۲ ماه با یکدیگر دیدار داشته و بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها انجام شود.»

وزیر امور خارجه گفت: «من در تماس تلفنی که با همتای عربستاتی خود داشتم، توافق کردیم در ماه مبارک رمضان نشست وزرای خارجه را برقرار کنیم. همکاران من در حال هماهنگی جزئیات از جمله زمان و مکان دقیق برگزاری این دیدار هستند.»

وزیر امور خارجه ایران در مورد زمان و مکان دیدار با عربستان گفت: «ایده‌هایی در این خصوص وجود دارد. در خصوص این ایده‌ها با فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان گفت‌وگو کردیم و فکر می‌کنم طی روزهای آینده هم در مورد زمان هم درمورد مکان به اتفاق نظر برسیم.»

امیر عبداللهیان در پاسخ به این سوال که آیا مکان مصاحبه بغداد خواهد بود، توضیح داد: «ما قبلا در بغداد ۵ دور گفت‌وگو کردیم. پیشنهادات مختلفی را دو طرف در خصوص مکان گفت‌وگوها ارائه کردند اما ما فکر می‌کنیم، مهم‌تر از مکان و زمان پیگیری و اجرای این توافقی است که در سطح بالا به تایید روسای‌جمهور دو کشور رسیده‌است. شما شاهد این بودید که در روزهای گذشته پادشاه عربستان از دکتر رییسی برای سفر رسمی دعوت کردند. متقابلا جمهوری اسلامی ایران هم پاسخی متناسب داده و دعوت لازم رو از پادشاه عربستان سعودی خواهند داشت. این نشان دهنده این است که اکنون اراده مقامات عالی دو کشور در بازگشت روابط به حالت طبیعی و توسعه مناسبت است.در گفت‌وگوی کوتاهی که کمتر از سه ماه پیش در اردن با اقای فرحان وزیر خارجه سعودی داشتم در آنجا این دیالوگ بین ما تبادل شد که بازگشت روابط تهران و ریاض به حالت طبیعی نه تنها به نفع دو کشور و دو ملت بلکه به نفع منطقه خواهد بود و خرسندیم که اکنون هر دو طرف در این مسیر گام بر میداریم و اطمینان داریم نتایج آن برای منطقه خیر خواهد بود.»

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی در رابطه با تاثیر روابط ایران و عربستان بر روابط ایران بر سوریه و عراق گفت: «اولا گفت‌وگوهایی که ما تاکنون با مقامات با عربستان انجام داده‌ایم و معروف است به گفت‌وگوهای ایران در پکن، عمدتا در چارچوب مسائل دو جانبه انجام شد. البته قابل درک است که مسائل منطقه‌ایی هم برخی موضوعات و مسایل منطقه‌ایی نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند. ما از آثار مثبت این توافق بر تحولات منطقه‌ایی همواره استقبال می‌کنیم. اما آنچه که مربوط به یمن است؛ طبعا موضوع یمن مساله‌ایی است که طرف‌های یمنی در خصوص آن تصمیم می‌گیرند. ما همواره از برقراری آتش‌بس و رفع کامل محاصره انسانی و گفت‌وگوهای یمنی- یمنی با هدف صلح و ثبات در یمن و در منطقه استقبال می‌کنیم.گفت‌وگوهایی از گذشته بین طرف‌های مختلف یمنی جریان داشته، در عین حال مقامات یمنی ایده‌هایی را در چارچوب ابتکاراتی که نماینده سازمان ملل دنبال می‌کند، پیگیری می‌کنند. در جریان سفری که ماه گذشته به ژنو داشتم، دبیر کل سازمان ملل، آقای آنتونیو گوترش تاکید کردند که علاقمند هستیم برای برقراری ثبات و صلح پایدار در یمن تلاش ویژه‌ایی انجام بدهیم. ما به دبیر کل سازمان ملل گفتیم که هرگونه ابتکار که وجود داشته باشد و به تحقق این ایده کمک کند و طرف‌های یمنی از آن استقبال کنند، ما هم از آن پشتیبانی خواهیم کرد. طبعا یک هفته بعد از این دیدار نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور یمن به تهران آمدند. سپس به ریاض سفر کردند و بخش اصلی کارشان هم دیدار با مقامات یمنی ست که امیدوار هستم در نتیجه این ابتکار سازمان ملل و گفت‌وگوهایی که با مقامات یمنی دارند، شاهد پیشرفت در گفت‌وگوها و بازگشت ثبات و آرامش و امنیت به یمن باشیم.»

عبداللهیان در پاسخ به سوالی در مورد حمایت ایران از انصار الله یمن در گذشته و عدم حمایت ایران از این گروه هم اکنون گفت: «ایران همواره نقش سازنده در کمک به صلح و ثبات و امنیت در منطقه داشته است. با تحولات منطقه‌ایی به این نقش خودمان ادامه خواهیم داد. طبعا مبارزه با تروریسم یکی از ابعاد سازنده نقش ایران در منطقه به شمار می‌رود در عین حال حمایت ایران از گفت‌وگوهای سیاسی در منطقه در دستور کار جدی است.»

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر روابط ایران و عربستان بر روابط ایران با بقیه جهان عرب و گفت‌وگوهای ایران و اردن که در گذشته انجام شد، گفت: «پیش از این دیداری من با ملک عبدالله پادشاه اردن دیداری داشتم. اولا حامل پیام دکتر رییسی بودم ثانیا در آن دیدار ما با جناب ملک عبدالله بر توسعه مناسبات تهران و امان توافق داشتیم. در حاشیه نشست عراق ۲ در اردن گفت‌وگو کوتاهی با آقای سیسی، رئیس‌جمهور مصر انجام شد. ما همواره از توسعه مناسبات با کشورهای مسلمان و کشورهای منطقه از جمله مصر و اردن استقبال کردیم و از هرگونه پیشنهاد و ابتکاری برای توسعه مناسبات استقبال می‌کنیم.»

عبداللهیان در مورد اینکه آیا بحرین هم در لیست توسعه مناسبات ایران است، گفت: «در سفری که هفته‌های گذشته سلطان عمان به بحرین داشتند، گفت‌وگوهایی در خصوص وضعیت بین جمهوری اسلامی ایران و بحرین در سطح سران عمان و بحرین انجام شد بعد از بازگشت سلطان عمان از منامه وزیر امور خارجه عمان با من گفت‌وگو کرد و از ابتکار سلطان عمان برای پیشرفت مناسبات و حل موانعی که در مسیر مناسبات تهران و منامه وجود دارد، سخن گفت. ما توافق کردیم در گام اول برای بازدید از سفارتخانه‌ها و امکان دیپلماتیک دو کشور هیات‌های فنی را اعزام کنیم. طبعا هیات ما به منامه رفت و مورد استقبال قرار گرفت. با هماهنگی‌های طرف عمانی توانستند وظایف فنی خودشان را در مورد بازدید از سفارتخانه و امکان دیپلماتیک انجام بدهند. همین ابتکار و اقدام را طرف بحرینی در دستور کار خود دارد. ما همواره از روابط طبیعی بین تهران و منامه استقبال کردیم.»

او ادامه داد: «اما از طریق سلطان عمان و مجاری دیپلماتیک موانعی را که در این مسیر وجود دارد، بیان کردیم. ایده‌هایی را طرف بحرینی مطرح کرده است و در حال دیالوگ و رایزنی‌های غیرمستقیم و از طریق سلطان عمان در این موضوع هستیم. امیدوار هستیم که نسبت به هر آنچه عادی شدن موانع دو کشور را به دنبال دارد، دولت بحرین توجه بیشتری داشته‌باشد. در این صورت طبعا موانع از میان برداشته می‌شود و بازگشت روابط دو کشور به حالت طبیعی دست یافتنی خواهد بود.»

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که به نظر شما در منطقه چه اتفاقی افتاده که همه به دنبال صلح هستند در حالیکه در گذشته به دنبال جدایی بودند گفت: «من فکر می‌کنم تحولات سریعی در منطقه در حال وقوع است. تحولاتی سریع با شیب تند. شاید ۱۰ سال پیش بحران‌های شدید سریع با شیب تند در منطقه وجود داشت، به گونه‌ای که راه حل‌های سیاسی از بحران‌ها عقب مانده بودند. اکنون اتفاقی در این مرحله در حال وقوع است. منطقه دارد به درک بالایی از واقعیت‌ها نزدیک می‌شود و تحولات شتابان بین‌المللی و درک جدید منطقه از این تحولات همه را به تمرکز بر گفت‌وگوی صلح و امنیت در منطقه تشویق می‌کند. من فکر می‌کنم اکنون فضای جدید دیالوگ و همکاری فرا روی منطقه قرار دارد.»

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سوالی در مورد نشست ۴جانبه بین روسیه و ترکیه و ایران و سوریه نیز گفت: «ما امیدوار هستیم به زودی دور اول گفت‌وگوهای سیاسی در سطح معاونان وزرای خارجه ایران، سوریه، ترکیه و روسیه برگزار شود. ما از گفت‌وگوهای ۴ جانبه برای رفع سوء تفاهم‌ها و مشکلات بین ترکیه و سوریه استقبال می‌کنیم. من در دو سفر اخیرم به ترکیه و سوریه با اردوغان رییس جمهور ترکیه و جناب اقای بشار اسد از نزدیک گفت‌وگو کردم. با مقامات روسیه هم در سطح روسای جمهور دو کشور گفتگوهای مهمی انجام شد.»

او ادامه داد: «جناب دکتر رییسی همواره از ابتکاراتی که به رفع تنش‌ها و سوتفاهمات در منطقه کمک کند، استقبال می‌کنند. شخص آقای رییس‌جمهور از شکل‌گیری گفت‌وگوهای ۴ جانبه با هدف حل مشکلات بین ترکیه و روسیه پشتیبانی و حمایت می‌کنند. این اتفاق هم به تحولات بین المللی و منطقه‌ایی بر می‌گردد و درک نزدیکی که رهبران کشورها و سیاسیون کشورها از اوضاع جدید جهانی پیدا کرده‌اند.»

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که سیاست‌های اصلی شما برای توافق هسته‌ایی که یک سال است ادامه دارد واتفاق جدیدی نمی‌افتد، چیست؟ گفت: «ما در دولت جدید ایران با هدف رسیدن به توافق و بازگشت همه طرف‌ها در برجام کار جدی را شروع کردیم. همکاران من هفته‌ها و ماه‌ها در وین با ۴ به علاوه یک به طور مستقیم و با نماینده آمریکا به طور غیر مستقیم پیام‌هایی را تبادل کردند. در ماه‌های قبل از شروع اغتشاشات و مداخلات خارجی پاییز در ایران این گفت‌وگوها به شکل غیر مستقیم اما به شکل فعال بین ایران و آمریکا با هدف لغو تحریم‌ها تداوم پیدا کرد. طرف آمریکایی در اغتشاشات پاییز و مداخلات برخی کشورها و از جمله آمریکا دچار خطا شد. بنابراین جمع‌بندی گفتگوها به تعویق افتاد.»

او افزود: «ما الان در نقطه‌ای قرار داریم که رسیدن به توافق و جمع‌بندی آن می‌تواند، دست یافتنی باشد به شرط اینکه طرف آمریکایی واقع‌بینانه برخورد کند اما یک تحول مهم دیگری در حال وقوع است و آن نقش پارلمان ایران در قبال برجام و مذاکرات است. در پارلمان این ایده وجود دارد که دولت برای همیشه نباید در مسیر مذاکره و بازگشت به برجام قرار داشته‌باشد. آنها معتقد هستند فرصت گفت‌وگو و مذاکره نمی‌تواند، دائمی باشد و حتی برخی از فراکسیون‌های مجلس به دنبال طرح پیشنهادات و تصویب قوانینی هستند که می‌تواند کار ما را در دولت برای تداوم مذاکرات دشوار کند. لذا پنجره این گفت‌وگوها برای بازگشت به برجام همیشه باز نخواهد بود اما ما امروز در مسیر نیرومند بین ایران و آژانس انرژی اتمی قرار داریم.»

امیرعبداللهیان ادامه داد: «گزارشات آقای رافائل گروسی و اظهاراتش این را تایید می‌کند. اخیرا هم هیات‌هایی بین ما تبادل شده‌است، آقای رافائل گروسی به ایران آمدند. سطح همکاری‌های فنی ما با آژانس را ادامه می‌دهیم و همکاری ایران و آژانس و برجام در دستور کار ایران قرار دارد. ما مذاکره و دیپلماسی را مسیر مناسبی برای حل مساله می‌دانیم.»

وزیر امور خارجه ایران در مورد تبادل زندانیان گفت: «ما از مارس سال گذشته یک متن صورتجلسه‌ای را در خصوص تبادل زندانیان روی میز داریم. در هفته‌های گذشته برای به روز کردن آن متن پیام‌هایی بین ایران و آمریکا تبادل شد. ما موضوع آزادی و تبادل زندانیان را مساله کاملا انسانی می‌دانیم. تهران آمادگی دارد در چارچوب گفت‌وگوها و توافقات قبلی نسبت به تبادل زندانیان به عنوان یک موضوع کاملا انسانی اقدام کند. این به گام نهایی و جمع‌بندی نهایی گفت‌وگوهای غیر مستقیمی که بین ۲ طرف در هفته‌های گذشته جریان داشته، بستگی دارد. ما تبادل زندانیان را به برجام گره نمی‌زنیم اما مباحث فنی وجود دارد که امیدوارم به نتیجه برسد. طبعا قطر چه در مسیر کمک به جمع‌بندی مذاکرات قبلی در موضوع زندانیان چه در موضوع برجام تلاش‌های سازنده‌ای دارد و به این تلاش‌ها ادامه می‌دهد.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها