رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 610778

اردوغان و قلیچدار : هیچ یک برنده نشدند

ساعت 24 - با شمارش بیش از ۹۸ درصد آرای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه به نظر می‌رسد که این انتخابات به دور دوم رسیده و تنها دو هفته دیگر رجب طیب اردوغان و کمال قلیچداراوغلو باید بار دیگر با هم رقابت کنند.قلیچداراوغلو شامگاه یکشنبه اعلام کرده بود «تا صبح نخواهیم خوابید بلکه همه آرا شمارش و لحاظ شود». آقای اردوغان نیز اعلام زودهنگام پیروزی توسط رقیبش را «غصب آرای مردم» خواند و خواهان خویشتنداری همه تا زمان پایان شمارش آرا شد.

انتخابات
dir="RTL" style="text-align:right">اما هر دو رقیب با نزدیک شدن به پایان شمارش آرا، برای رقابت در دور دوم اعلام آمادگی کردند.در حالی که نتیجه شمارش آرا در عصر یکشنبه حاکی از پیشتازی اردوغان با کسب بیش از ۵۲ درصد آرا بود، این رقم در ساعات ابتدایی روز دوشنبه که ۹۸.۳۱ درصد آرا شمارش شده، به زیر ۵۰ درصد کاهش یافته و به این ترتیب او اکثریت لازم برای پیروزی در دور اول انتخابات را از دست داده است.

طبق آمار ستاد عالی انتخابات ترکیه، آرای رجب طیب اردوغان به ۴۹.۳۵ درصد کاهش یافته. از سویی آرای رقیب اصلی او، کمال قلیچداراوغلو نیز تا ۴۴.۹۹ درصد افزایش یافته است که نشان می‌دهد انتخابات به احتمال قریب به یقین انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد، به طوری که برخی رسانه‌های جهانی نظیر خبرگزاری رویترز از هم‌اکنون به پیشواز دور دوم انتخابات رفته‌اند.انتخابات دور دوم دو هفته دیگر برگزار خواهد شد و اردوغان شامگاه یکشنبه گفت که اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود، به آن احترام خواهد گذاشت.وی که در جمع هوادارانش در آنکارا سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت: «ما هنوز نمی‌دانیم که آیا انتخابات در دور اول به پایان می‌رسد یا خیر. ... اما اگر ملت ما تصمیم گرفته که انتخابات به دور دوم کشیده شود از آن استقبال می‌کنم.»

از سویی قلیچداراوغلو نیز تاکید کرده که در دور دوم پیروز خواهد شد و از حامیانش خواسته است که صبور باشند.در برخی شهرهای پرجمعیت و مدرن کشور، از جمله آنکارا، قلیچداراوغلو، نماینده ائتلاف شش حزب کشور، برنده انتخابات بوده. برخی نظرسنجی‌های قبل از انتخابات حاکی از آن بود که او بیشترین شانس پیروزی را دارد و برخی نظرسنجی‌ها نیز بخت اردوغان برای انتخاب مجدد به پست ریاست‌جمهوری را بالاتر نشان می‌دادند.آمار ستاد عالی انتخابات ترکیه حاکی است که سنان اوغان ۵.۲۴ درصد آرا را به خود اختصاص داده است.آخرین نتایج شمارش آرا برای نامزدهای کرسی‌های پارلمان ترکیه نیز حاکی است که ائتلاف «جمهور» با مشارکت حزب «عدالت و توسعه» اردوغان ۴۹.۳۱ درصد آرا را کسب کرده و ائتلاف «ملت» به رهبری قلیچداراوغلو با ۳۵.۲۱ درصد آرا در مقام دوم قرار دارد.براساس ارزیابی تی‌آرتی‌ورلد، احتمال می‌رود حدود ۹۰ درصد از دارندگان حق رأی در داخل کشور پای صندوق‌ها حاضر شده باشند.براساس گزارش‌ها، صف‌های طولانی و پرازدحام در برابر تمامی حوزه‌های رأی‌گیری در ۸۱ استان این کشور تشکیل شد که مشابه آن در دوره‌های گذشته سابقه نداشته است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها