رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 610779

دولت دلال ؛ از دلار تا چغندر

ساعت 24 - بانک مرکزی به‌طور رسمی اعلام کرد در بازار ارز خرید و فروش خواهد کرد و پیش از این نیز اعلام کرده بود قیمت ارزهای معتبر همانی است که در مرکز مبادله تعیین می‌شود. معنای این رفتار و گفتار مدیران بانک مرکزی در عمل چنین می‌شود که آقا یا خانم صادرکننده شما کالا صادر کن و دلار یا یوروی در مالکیت خود را به داخل بیاور و با قیمتی که من تعیین می‌کنم به من بفروش و برو پی کار خودت.

دلار
dir="RTL" style="text-align:right">آیا چنین برخوردی با صادرکنندگان در حوزه وظایف بانک مرکزی است و آیا به این راهبرد که شرکت یا فرد حقیقی را سلب مالکیت کنیم چون دلار کافی ندارد، در جایی دیگر از دنیا دیده می‌شود؟ چرا چنین اراده‌ای شکل گرفته است؟ چون بانک مرکزی به اندازه کافی دلار یا یورو ندارد.وزارت مسکن و راه‌سازی به عنوان نماینده دولت باور دارد دارندگان ملک و خانه اضافه بر نیاز سکونتی خود که ساخته یا خریداری کرده‌اند حق ندارند میزان اجاره خانه یا ملک خود را تعیین کنند و باید این را وزارت یادشده یا همان دولت تعیین کند. چرا دولت به چنین اقدامی روی آورده است؟ چون در سال‌های تازه‌سپری‌شده مسکن به اندازه مورد نیاز شهروندان فاقد خانه تولید نشده و تقاضا برای اجاره‌نشینی روند فزاینده‌ای را تجربه کرده است.

وزارت جهاد کشاورزی به گندمکاران و چغندرکاران و دیگر تولیدکنندگان محصولات زراعی و نیز به دامداران و تولیدکنندگان گوشت و مرغ و تخم‌مرغ دستور می‌دهد قیمت‌گذاری کالایی که دسترنج کشاورزان است، در انحصار این وزارتخانه است. چرا این وزارتخانه چنین دستور تکراری‌ای صادر می‌کند؟ چون از افزایش قیمت در بازار هراس دارد و برای سرکوب قیمتی به هرجایی سر می‌زند.وزارت صمت نیز ایضا دستور می‌دهد قیمت انواع و اقسام تولیدات صنعتی به ویژه آن دسته از کالاها که تصور می‌شود مهم هستند باید از سوی این وزارتخانه تایید شده و به این ترتیب قیمت‌ها سرکوب می‌شوند.این فهرست را می‌توان به ده‌ها قلم تولیداتی که به سختی هزینه تولیدشان کنترل می‌شود و از سوی دیگر دولت علاقه‌مند است در انحصار خویش بگیرد و برای خرید محبوبیت، آنها را سرکوب قیمتی کند، ادامه دارد، اما این راه به بن‌بست می‌خورد. هیچ آدم عاقل و هیچ فعال اقتصادی‌ای تن به این کار نمی‌دهد که اختیار مالش را به کسانی بدهد که با او ناسازگاری اندیشه دارند و می‌خواهند او را تحت کنترل خویش در آورند و اسم رمز این را نیز کمک به محرومان گذاشته‌اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها