رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 610845

چین دست خیر خواهانش را گاز می گیرد؟

ساعت 24 - کارل رایموند پوپر فیلسوف آزادیخواه نامدار روزی درگفت و گو با روزنامه دی ولت آلمان ود رپاسخ به این پرسش که " شما چه توصیه ای به آلمان می کنید" ؟ پاسخی مشروح داد. اوبه مصاحبه کننده و در حقیقت به سیاستمداران و نخبگان آلمان گفت " ... کتاب های تاریخ دردبیرستان های آلمان سرشار از دروغ های تاریخی در باره ایالات متحده آمریکا است...نباید فراموش کنیم پس از پایان جنگ جهانی دوم کمک های آمریکا بود که راه رابر پدیدار شدن فقر و بدبختی در آلمان بست و آلمانی ها را از روبه روشدن با وضعیت پس از جنگ اول جهانی دورکرد. انسان نباید دست خیرخواهانش را گاز بگیرد..." مراد پوپر از این حرف هشدار به رهبران برخی حزب های ضد امریکایی بود و درست هم می گفت.

شی
style="text-align:right">با این مقدمه می توان دراین روزها رفتار رهبری حزب کمونیست چین را واکاوی کرد و به هشدار ناظران آگاه جهانی که به رهبری چین هشدارمی دهند نباید دست غرب به ویژه آمریکا را که خیرخواه مردم چین بوده است را گازبگیرد و بر صورت آمریکایی ها پنجه بکشندتوجه کرد. رهبری حزب کمونیست چین نباید فراموش کند پیش از اینکه دنگ شیایو پینگ راه اصلاحات را در پیش بگیرد و برقراری مناسبات دوستانه با غرب به ویژه آمریکا را در این کشور جابیندازد شهروندان چینی در چه فلاکتی زندگی می کردند. درست است که سیاست درهای باز از سوی" دنگ " طراحی و اجرا شد و این هم درست است که آمریکایی ها از بازشدن دروازه های چین برروی سرمایه های آمریکایی وشرکتهای کوه پیکر این کشور سود بردند اما اگر خیرخواهی و دنبال کردن سود شخصی سرمایه داران آمریکایی و مداراو آسان گیری غرب و آمریکا نبود هرگز چین در راه پیشرفت شتابان قرار نمی گرفت. اگر آمریکایی ها خیرخواه نبودند راه را برای انتقال سرمایه ، تکنولوژی و دانش به چین کمونیست را باز نمی کردند ، سیاست درهای باز دنگ شیایو پینگ شاید اجرایی نمی شد. چین شناسان باوردارند خیرخواهی آمریکایی ها راه را برای اصلاح طلب های چینی باز کرد ودیدار رهبران چین در اواخر دهه 1980 از آمریکا بستری شد برای رفتن صدها هزار چینی در قالب تیم های آموزشی ، وتحصیلی و کاری به غرب و دگرگونی درعمل واندیشه توسعه در چین . به طو مثال همین درسگیری از توسعه غرب بود که راهبرد توسعه صنعتی از سرمایه گذاری در صنایع سنگین به سرمایه گذاری در صنایع سبک درچین اتفاق افتاد و کدام بازاری بهتر از غرب برای خرید تولیدات کالاها ی چینی بود. به این ترتیب بود که از اواخر دهه 1980 کشور چین در مسیر رشد های بالا قرار گرفت و با شتابی باورنکردنی و در سایه بازارهای هزار میلیارددلاری آمریکا و اروپا و همچنین ژاپن به دومین اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل شد.

درراه گازگرفتن

به نظر می رسد رهبری تازه حزب کمونیست چین با راهبردی از سرتا به پا نادرست می خواهد آمریکا را به زیر بکشد و دراین راه دست کم در ظاهر از هیچ کاری خودداری نمی کند. برگشت به آموزه های مارکسیسم افراطی و دمیدن بر شیپور غرور و زیاده خواهی کاررابه جایی رسانده است که رهبری چین می خواهد خیرخواهی غرب را با رفتارهایی که بوی ناسپاسی می دهند پاسخ دهد. البته تجربه نشان می دهد هرکس به خیرخواه خود آسیب بزند دیگران را از خود دورخواهد کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها