رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 610860

نان گران ؛ بار گران

ساعت 24 - دولت سیزدهم در تنگناهایی خودساخته گرفتارشده و می داند شهروندان به انها اعتماد ندارند و به همین دلیل هرکاری در حوزه اقتصاد که به طور مستقیم با معیشت شهروندان مرتبط است با ترفندهای شگفت انگیز و در مسیر منافع دولت اجرایی می شود. به طور مثال می توان به طرح توزیع دلار 28500 تومانی وتثبیت آن برای یکسالاشاره کرد که به نرخ رشد شتابان تورم وبه یژه تورم مواد غذایی اشاره کرد. اکنون نوبت نان گران است که بارگرانی بردوش تهیدستان است.

خبر
dir="RTL" style="text-align:right">حالا گویا نوبت به افزایش قیمت نان رسیده و دولت با رفتارهای گمراه کننده مسیر اصلی را از چشم مردم دورنگه داشته است. رسانه های امروز در ایران به شکل گسترده ای بی برنامگی ظاهری دولت نسبت به عاقبت قیمت فروش گندم به نانوایان ودر نتیجه افزایش قیمت نان را اجرایی کرده است و تاکید هم دارد نان را گران نکرده است. روزنامه اعتماد نوشته است ، با کاهش سهمیه آرد چه اتفاقی در نانوایی‌ها افتاده است؟ تقریبا حتی در مواردی از قیمت ۲۰ هزار تومان برای هر نان نیز گزارش‌هایی منتشر شده است.اکنون حداقل ۳۰ الی ۴۰ درصد نانوایی‌ها آرد کمتری نسبت به سهمیه اولیه‌شان دریافت می‌کنند. یعنی نانوایی که هر ۱۰ روز یک‌بار ۱۰۰ کیسه آرد دریافت می‌کرد، یک دفعه با این موضوع مواجه شده که آردش ۹۲ کیسه شده است. یعنی ۸ کیسه بدون هیچ دلیلی کسر شده است.رئیس اتحادیه نانواهای سنگکی می گوید: نمی‌دانیم چرا این اتفاق رخ داده است. ما هر ده روز یک‌بار در سازمان غله و فرمانداری هستیم و در پی کشف این موضوع. اما هنوز فرمانداری هیچ دلیل روشنی به ما اعلام نکرده است. سلیمانی می‌افزاید: حتی فرمانداری به ما نگفته است به خاطر تخلفات نانوایی‌ها این اتفاق افتاده است. فقط اعلام کردند برمبنای کارکرد به صورت سیستمی کاهش رخ داده است. اصلا توضیح ندادند بر مبنای چه کارکردی؟ ما نمی‌دانیم این کاهش سیستمی یعنی چه؟ او تاکید می‌کند: درحال حاضر نانوایانی که هیچ گونه تخلف در فروش، وزن نان و قیمت نداشته هم در ماه سهمیه‌شان کم شده است.

با کاهش سهمیه آرد چه اتفاقی در نانوایی‌ها افتاده است؟ تقریبا حتی در مواردی از قیمت ۲۰ هزار تومان برای هر نان نیز گزارش‌هایی منتشر شده است. رییس اتحادیه نانوایان نان سنگک در این باره می‌گوید: «این رقم برای نانوایی‌های آزادپز به دلیل اینکه شیوه‌های مختلف نان عرضه می‌کنند، می‌تواند طبیعی باشد. شما وقتی دو کیسه هم آرد بگیرید باید مغازه را باز کنید و به کارگرتان حقوق دهید و پول آب، برق و گاز را هم پرداخت کنید.او تاکید می‌کند، مساله اینجاست که کاهش سهمیه آرد نانوایان انگیزه پخت را از آنها می‌گیرد. او تاکید می‌کند اما روی قیمت نان اثر نمی‌گذارد. البته چه سلیمانی بگوید این رویداد روی قیمت نان اثر می‌گذارد یا نه، نانوایی‌ها قیمت نان را افزایش داده‌اند. طبق اظهارات نانوایان دولت به تعهداتش نسبت به کمک‌هزینه به نانوایان عمل نکرد ولی در مقابل به ما اجازه افزایش قیمت نان را نمی‌دهد. این موضوع را پیش‌تر نیز «اعتماد» نوشته بود که نانوایان به دنبال افزایش قیمت نان هستند؛ دیدگاهی که آنها کماکان بر آن اصرار دارند.

سلیمانی توضیح می‌دهد سال ۱۴۰۰ دولت به دلیل اینکه قیمت نان را زیاد افزایش ندهد به ما ۱۵ درصد کمک‌هزینه داد. این کمک‌هزینه هم از طریق کارتخوان هر شب به حساب نانوایی ریخته می‌شد. البته ما راضی نبودیم ولی بالاجبار باید موافقت می‌کردیم چون دولت حاضر به افزایش قیمت نان نبود. سال گذشته این کمک هزینه رشد کرد. کمک‌هزینه دولت بین ۲۰ درصد تا ۳۰ درصد شد. نانوایانی که آرد نوع یک داشتند، آرد ۶۶۵ هزار تومانی، ۳۰ درصد کمک‌هزینه دریافت می‌کردند و به آنهایی که آرد نوع دو یعنی آرد ۹۰۰ تومانی داشتند، ۲۰ درصد کمک‌هزینه می‌گرفتند. آبان ماه قرار شد این کمک‌هزینه به ۸۰ درصد برسد.

امروز نانوایان از شرایط موجود راضی نیستند. برهمین اساس نیز اتحادیه از روزهای آغازین سال جاری به دنبال رشد قیمت نان است. پیش‌تر «اعتماد» نوشته بود که نانوایان خواهان افزایش صد درصدی قیمت نان هستند یا حداقل نان به قیمت تورم سال جاری رشد کند؛ درخواستی که هنوز پاسخی نسبت به آن دریافت نکردند.

رییس اتحادیه نانوایان سنگکی در این باره می‌گوید: دو ماه از سال جدید گذشته است اما خبری از نرخ‌نامه جدید مطرح نیست؛ به نظر می‌رسد دولت می‌خواهد همان ۳۰ درصد کمک‌هزینه به نانوایان را پرداخت کند و دستوری قیمت نان را ثابت نگه دارد. درحالی که اتحادیه جزییات قیمت را اعلام کرده است.

قطعی دستگاه‌های کارتخوان

ظاهرا در هفته‌های اخیر دستگاه‌های کارتخوان نانوایی‌ها نیز به صورت مکرر قطع می‌شود. درباره دلیل این اتفاق رییس اتحادیه نانوایان سنگکی پیش‌تر گفته بود که رول کاغذی به دست نانوایان نمی‌رسد و شرکت پشتیبانی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز نانوایان باشد و در این زمینه ضعیف عمل می‌کند. نانوا باید حداقل چند مرتبه با شرکت تماس بگیرد که رول کاغذی برای نانوا آورده شود.

او با اشاره به برخی ضعف‌های دستگاه‌های هوشمند، تصریح کرد: دستگاه‌های کارتخوان صفحه کلیدی نیز برای نانوایان آورده‌اند و از آنجایی که برخی نانوایان هنوز شیوه کار با این دستگاه‌ها را بلد نیستند اختلال‌هایی در این بین ایجاد شده است. به عنوان مثال یک خریدار به جای خرید ۱۱ نان ۱۱۱۱ نان ثبت کرد و بعد از مراجعه به اتحادیه در نهایت توانستیم با تماس‌های مکرر پولی که اشتباه واریز شده بود را به حساب شخص بازگردانیم؛ چراکه پشتیبانی اعلام کرد که برگشت پول ندارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها