رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 611483

قدرت تجارت ایران در دلار زدایی؟

ساعت 24 - دلار زدایی از اقتصاد جهان اگر چه حرف تازه ای در ایران ودیگر کشورهای ضد امریکایی نیست اما در ماههای تازه سپری شده مقامهای سیاسی انگار کشف تازه ای کرده اند ورسانه های افراطی هوادار دولت سیزدهم نیز گونه ای می نویسند که گویا همین فردا است که دلار سقوط کند. تازه اگر چنین اتفاقی بیفتد معلوم نیست چه بر سر اقتصادایران می آید و معلوم نیست کدام پول جایگزین دلار خواهد شد .

دلار
dir="RTL" style="text-align:right">آیا مدیران سیاسی و اقتصادی در دولت سیزدهم و نیز دیگر نهادهای قدرت در نظام جمهوری اسلامی ایران اطلاع دارند ارزش تجارت کالا و خدمات در سال ۲۰۲۲ رشد قابل توجهی داشت و به ۳۲ هزار میلیارد دلار رسیده است؟: آیا مدیران ایرانی اطلاع دارند در صورتی که فقط ۲ درصد به این رقم افزوده شود در سال جاری میلادی رقمی برابر با ۶۴۰۰ میلیارد دلار به آن اضافه خواهد شد.مدیران نظام جمهوری اسلامی ایران حتما می‌دانند ارزش تجارت خارجی ایران در سال تازه‌سپری‌شده با لحاظ کردن صادرات نفت‌خام و نیز انواع واردات شاید کمی بیشتر از ۱۰۰ میلیارد دلار شده است. در صورتی که بخواهیم درصد بگیریم نسبت تجارت خارجی ایران به ارزش تجارت کالا و خدمات جهان حتی به نیم صدم درصد هم نمی‌رسد.

با توجه به اطلاعات گفته شده، آیا حجم تجارت خارجی ایران در این دنیای بزرگ به اندازه‌ای هست که اگر حذف شود جهان با دشواری روبه‌رو شود؟ به همین دلیل است که متاسفانه ایران نمی‌تواند ادعای دلارزدایی از تجارت جهانی کند و به نظر نمی‌رسد حتی حزب کمونیست چین نیز چنین خیالی را برای دوران کوتاه‌مدت ندارد. سهم یوآن چین از مبادلات ارزی در جهان کمتر از سه درصد است. بعید به نظر می‌رسد چین با قدرت تجاری‌ای که دارد سودای رهبری پول جهان را در سر بپروراند و برای خود دردسر درست کند. اینکه دلار سقوط کند که به این زودی ها درتصور اقتصاددانان ونیز ناظران آگاه جهانی نیست برای ایران چه فایده ای دارد نیز چندان آشکار نیست.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها