رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 630981

تازه ترین تحولات پس از صدور قطعنامه آتش بس درغزه

ساعت 24 -رسانه‌های آمریکایی پس از اینکه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای اولین بار موفق شود به تفسیر این رای پرداختند و ادعاهایی را مطرح کردند که برای آگاهی بیشتر خوانندگان ارجمند این ادعاها درزیر می‌اید.

شش ماه بعد از آغاز جنگ در غزه و کشته شدن بیش از ۳۰ هزار فلسطینی، قطعنامه‌ای را برای آتش‌بس در غزه تصویب کند. تصویب این قطعنامه پس از آن ممکن شد که تلاش‌های دیپلماتیک در دو روز گذشته منجر به تنظیم متن قطعنامه به گونه‌ای شد که آمریکا «برخلاف برنامه قبلی» تصمیم خود را تغییر دهد و با رای ممتنع از سر راه تصویب آن کنار برود.

تصویب این قطعنامه بیش از هرچیز دولت بنیامین نتانیاهو را در موضعی دشوار قرار داده و اختلاف این دولت با کاخ سفید را درباره روند جنگ در غزه بیش از هر زمان دیگری پررنگ کرده است.در هفته‌های گذشته افزایش اختلاف بین جو بایدن و همچنین آنتونی بلینکن با بنیامین نتانیاهو، به خصوص درباره اجازه امدادرسانی به غزه و پرهیز اسرائیل از اقدام به حمله زمینی به رفح بیشتر مشهود شده بود. آمریکا پیش‌تر سه قطعنامه پیشنهادی برای آتش‌بس در غزه را وتو کرده بود. اگرچه کاخ سفید تاکید کرده است که رای ممتنع آمریکا به معنی تغییر موضع واشنگتن نیست، اسرائیل به تندی به این اقدام دولت جو بایدن واکنش نشان داده است و سفر مقام‌های ارشد خود از جمله سفر خود نخست وزیر به واشنگتن را لغو کرده است.قرار بود این مقام‌های اسرائیلی برنامه ارتش این کشور را برای خارج کردن غیرنظامیان پیش از حمله زمینی به رفح، با آمریکا در میان بگذارند.

کمی پیش از رای‌گیری در شورای امنیت، رادیوی ارتش اسرائیل گفته بود اگر آمریکا این قطعنامه را وتو نکند، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل سفرش به واشنگتن را لغو می‌کند. با این حال بر اساس گزارش‌ها آمریکا در پی رضایت نسبی از متن قطعنامه دست از مخالفت با آن برداشته است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت کشورش در حمایت از آتش‌بس به عنوان بخشی از توافق برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی ثابت قدم بوده است. وی گفت از آنجا که قطعنامه منعکس کننده رویکرد آمریکا نسبت به آزادی گروگان‌ها و ارتباط آن با آتش‌بس را منعکس کرده ما مخالفتی با آن نکردیم اما چون فاقد عبارات لازم برای محکومیت حماس است نمی‌توانستیم به آن رای مثبت بدهیم.»

آقای کربی با تاکید براینکه کاخ سفید از واکنش دولت اسرائیل شگفت زده شده گفت: «این رای به هیچ وجه به معنی تغییر سیاست ما نیست. مائیم که درباره سیاست خود تصمیم می‌گیریم. دفتر نخست وزیری اسرائیل ظاهرا با بیانیه‌های خود تلاش می‌کنند نشان بدهد که ما تغییر موضع داده‌ایم. گویا می‌خواهند از روشنی روز تعریف دوباره‌ای بدهند. لازم نیست. سیاست ما تغییری نکرده است.»سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید درعین حال تاکید کرد که وزیر دفاع اسرائیل در حال حاضر در واشنگتن است و دیدارهای او با همتای آمریکایی‌اش انجام خواهد شد.

یک مقام آمریکایی به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفته است که لغو این سفرها واکنش زیاده از حد اسرائیل است و احتمالا منعکس کننده نگرانی‌های آقای نتانیاهو در سیاست داخلی این کشور است. به گفته این مقام آمریکایی نخست وزیر اسرائیل مستقیما درباره این تصمیم واشنگتن با آقای بایدن گفتگو نکرده و جو بایدن نیز برنامه‌ای برای گفتگوی تلفنی در این زمینه با بنیامین نتانیاهو ندارد. .

بعد از تصویب قطعنامه شورای امنیت،‌ دفتر نخست‌وزیر اسرائیل گفت که رای ممتنع آمریکا به قطعنامه شورای امنیت به «نبرد» اسرائیل با حماس و همچنین تلاش برای آزاد کردن گروگان‌ها «لطمه می‌زند».به گفته دفتر نخست‌وزیری اسرائیل «این [رای آمریکا] به حماس امید می‌دهد که فشار بین‌المللی به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بدون آزاد کردن گروگان‌های ما به آتش‌بس برسند. »

جرمی بوئن سردبیر امور بین‌الملل بی‌بی‌سی می‌گوید جو بایدن هم خواستار آزادی گروگان‌های اسرائیلی و هم نابودی حماس است اما از همان ابتدا تاکید کرده که اسرائیل باید به قوانین بین‌المللی از جمله لزوم حفاظت از جان غیرنظامیان متعهد بماند.

اسرائیل جلوگیری از رسیدن اقلام کمکی به مردم غزه را انکار می‌کند اما آمریکا شواهد عملیات امدادرسانی در غزه است و می‌بیند که این منطقه در آستانه قحطی است و کودکان در فاصله چند کیلومتری از انبار اقلام امدادی در اسرائیل و مصر، از گرسنگی می‌میرند.

به گفته آقای بوئن ائتلاف آمریکا و اسرائیل اگرچه ریشه دار است در حال حاضر به شدت ناکارآمد است. وقتی که اسرائیل خواسته‌های رئیس جمهوری آمریکا و «منفعت ملی» این کشور را زیر پا می‌گذارد وضعیت بحرانی می‌شود. در تاریخ بلند ائتلاف آمریکا و اسرائیل هیچ بحرانی به جدیت بحرانی که در شش ماه گذشته در جریان جنگ غزه ایجاد شده نبوده است.

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد در واکنشی تند به قطعنامه شورای امنیت در بیانیه‌ای گفت: شورای امنیت،‌ به درستی، خیلی زود حمله تروریستی به روسیه را محکوم کرد، برای محکومیت حمله تروریستی به یک پاسگاه پلیت در ایران در دسامبر گذشته هم تاخیری نداشت اما تا همین امروز حاضرنشده است وحشیانه‌ترین کشتاری را که از مردم یهودی از زمان هولوکاست با آن روبرو شده‌اند محکوم کند.

آقای اردان این قطعنامه را شرم آور خوانده و گفته است «چرا شورای امنیت می‌تواند از بوکو حرام در نیجریه بخواهد که سلاحش را بر زمین بگذارد اما نمی‌تواند همین خواسته را با تروریست‌های حماس مطرح کند. »بار سنگین اختلاف فعلی بر دوش یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل است که امروز برای دیدار با مقام‌های آمریکایی در واشنگتن است.

آقای گالانت برای گفتگو درباره« نیاز به افزایش ورود کمک‌های انسانی به غزه» و «برنامه‌ریزی برای اطمینان از تامین امنیت بیش از یک میلیون فلسطینی که در رفح پناه گرفته‌اند» با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید دیدار می‌کند.

در عین حال انتظار می‌رود که او با آنتونی بلینکن و لوید آستین وزرای خارجه و دفاع آمریکا و نیز ویلیام برنز، رئیس سی.آی.ای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا دیدار کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها