رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 631014

سازمان ملل: از هر سه پناهجو یکی در راه می‌میرد

سازمان بین‌المللی مهاجرت -وابسته به سازمان ملل- در گزارشی به جان باختن و مفقود شدن پناهجویان پیش از رسیدن به مقصد نهایی در دهه اخیر پرداخته است. این گزارش می‌گوید بیش از یک سوم از جانباختگان در مسیر گریز از کشورهایی بوده‌اند که در آن‌ها درگیری در جریان بوده یا دارای جمعیت بزرگی از آوارگان بوده است.

اطلاعات درباره هویت بخش بزرگی از کسانی که در مسیر جان خود را از دست داده‌اند یا مفقود شده‌اند، ناقص است.این گزارش که امروز (سه‌شنبه) منتشر شد، می‌گوید که در ده سال اخیر بیش از ۶۳ هزار نفر پیش از رسیدن به مقصد نهایی جان خود را از دست داده یا مفقود شده‌اند؛ هر چند این رقم شاید فقط بخشی از تعداد واقعی جان باختگان در سراسر جهان باشد. در این گزارش آمده است که در سال ۲۰۲۳ میلادی هزار و۱۸۱ پناهجو در مسیرهای از مبدا افغانستان جان خود را از دست داده‌اند که بالاترین رقم ثبت شده درباره جان باختگان اتباع افغانستان در دهه اخیر است؛ این رقم یک سال پیشتر ۷۳۳ نفر بود. بالاترین میزان مرگ ثبت‌شده مهاجران افغان در سال گذشته در مسیر افغانستان به ایران اتفاق افتاده است. البته در این گزارش تاکید شده که آمار ۲۸۷ مرگ در مرز، با بررسی تعداد پناهجویان بازگردانده شده از ایران به دست آمده است و لزوما ایران مرگبارترین مسیر پناهجویان افغان نیست. غرق شدن در دریا عمده‌ترین دلیل از دست رفتن جان پناهجویان طی دهه اخیر اعلام شده است که سهم ۶۰ درصدی را از این آمار داشته است. بر اساس این آمار فقط در آبهای مدیترانه ۲۷ هزار نفر جان خود را از دست دادند. سال ۲۰۲۳ میلادی بیشترین سهم را از آمار مرگ مهاجران در دهه اخیر داشته است؛ تعداد جانباختگان و مفقودشدگان ۸۵۰۰ نفر اعلام شده است. در سال ۲۰۲۴ میلادی که کمتر از سه ماه از آغاز آن می‌گذرد هم تا به امروز آمارها هشداردهنده است؛ تعداد کشته شدگان فقط در دریای مدیترانه تقریبا با سال گذشته یکسان است هر چند در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، تعداد پناهجویانی که توانسته‌اند خود را به مقصد برسانند کمتر شده است. سازمان بین‌المللی مهاجرت بر نیاز به تقویت ظرفیت‌های جستجو و نجات، تسهیل مسیرهای مهاجرت امن و منظم و اقدامات مبتنی بر شواهد برای جلوگیری از تلفات بیشتر و همچنین افزایش همکاری‌های بین‌المللی علیه شبکه‌های قاچاق انسان تاکید کرده است.این سازمان در گزارش خود گفته است درباره هویت بیش از ۳۷ هزار نفر از کشته شدگان اطلاعاتی در زمینه جنسیت یا سن در دسترس نیست؛ «آمار واقعی کشته شدگان زنان و کودکان بسیار فراتر از این آمار است.»

این نهاد وابسته به سازمان ملل در گزارش خود همچنین گفته است جان باختن ناشی از خشونت و جنگ هم طی سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ میلادی افزایش داشته است؛ این رقم دو هزار و ۳۲۲ نفر اعلام شده است. این در حالیست که طی سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ میلادی تعداد کلی کشته شدگان- با عامل خشونت- ۲۰۴۰ نفر بود. در این گزارش به جان باختن پناهجویان در مرز یمن-عربستان از سال ۲۰۲۲ میلادی، صحرای آفریقا و مرز ایران-افغانستان اشاره شده است. عبور از دریای مدیترانه با وسایل نا‌امن مانند قایق‌های بادی و با تعداد مسافران بیش از حد ظرفیت انجام می‌شود که این سفر را پر‌مخاطره و مرگبار می‌کند. این قایق‌ها را عمدتا باند‌های خلافکار و قاچاقچیان انسان هدایت می‌کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها