رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 631729

پیش از اختراع یخچال، عینک و دستمال‌توالت مردم چه کار می‌کردند؟

ساعت 24 - ما به‌سادگی وجود بسیاری از چیزهایی را که امروزه استفاده می‌کنیم بدیهی فرض می‌کنیم.آیا می‌توانید دنیایی بدون خمیر‌دندان، یخچال، عینک مطالعه و دستمال‌توالت را تصور کنید؟
در این مطلب به این چهار مورد می‌پردازیم و روش‌های جالبی که انسان‌ها پیش از اختراع آن‌ها داشتند.

تصور بر این است که مشکلات بینایی انسان در طول زمان به طور اساسی دگرگون شده است. پژوهشگران باور دارند که نزدیک‌بینی به احتمال زیاد همیشه در میان نخستی‌ سانان وجود داشته است اما با افزایش میزان سواد خواندن و نوشتن میزان نزدیک‌بینی هم افزایشی ناگهانی پیدا کرده است.

هر‌چند شواهد نشان می‌دهد فناوری بزرگ‌نمایی پیش از وجود عینک جا‌افتاده و رواج داشته است. محققان معتقدند لنز‌ها یا عدسی‌هایی که از بلور‌های سنگی یا کوارتز ساخته می‌شدند مانند لنز ویزبه و نمرود (لایارد) برای مقاصد گوناگونی استفاده می‌شدند. یک نظریه این است که عدسی‌ها برای مطالعه به‌کار می‌رفته‌اند و برخی دیگر معتقدند صاحبان حرفه‌های گوناگون و استاد‌کاران برای مشاهده جزئیات و ریزه‌کاری‌ها از آن‌ها استفاده می‌کردند و گروهی معتقدند که این عدسی‌ها در ساخت تلسکوپ استفاده می‌شده است.

اولین عینک که می‌شد به چشم زد در قرن سیزدهم در شمال ایتالیا ساخته شد اما تا قرن ۱۷ و ۱۸ میلادی طول کشید تا تولید عینک‌ به این صورت که امروزه ما می‌شناسیم شروع شود.

یخچال از حدود ۱۲ هزار سال پیش که کشاورزی گسترش و رواج پیدا کرد و شکار برای تامین غذا کم کم فراموش شد انسان‌ها در پی راه‌هایی بودند تا بتوانند مواد غذایی را تازه نگه دارند. روش‌های گوناگون نگهداری مواد غذایی برای جلوگیری از فساد و بیماری‌زایی آن به‌کار گرفته می‌شد مانند نمک‌سود کردن، خشک کردن، دودی کردن، شور و ترشی انداختن و تخمیر. برخی از این روش‌ها هزاران سال قدمت دارد.

انسان در طول قرن‌ها راه‌حل‌های مختلفی برای نگهداری مواد‌غذایی پیدا کرده است از جمله دفن کردن آن زیر خاک، در این روش مواد‌غذایی از نور خورشید و گرما و اکسیژن درامان می‌ماند، سه عاملی که سرعت فساد و خرابی مواد‌غذایی را بیشتر می‌کند. گروهی از انسان‌ها هم مواد‌غذایی خود را در مکان‌های خنک نگهداری می‌کردند، جاهایی مانند اعماق غار‌ها، در رودخانه‌ها و جویبار‌ها، داخل دیوار‌های چوبی یا در زیر‌زمین‌ها و سردابه‌ها.

در قرن نوزدهم بود که اولین جا‌یخی‌ها که اجداد یخچال‌های امروزی بودند در انگلستان ظاهر شدند. اولین یخچال برقی خانگی را مخترع آمریکایی، فرد دبلیو ولد در سال ۱۹۱۳ ساخت.

دستمال کاغذی که به دیوار نصب شدهمنبع تصویر،GETTY IMAGES توضیح تصویر، با عرضه دستمال‌توالت لوله‌ای در سال ۱۸۵۷ نیاز به روش‌های دیگری که در توالت‌ها استفاده می‌شد مانند استفاده از روزنامه و چوب ذرت کاهش پیدا کرد

دستمال‌توالت در توالت‌های عمومی روم باستان از ترسوریوم استفاده می‌کردند، چوب بلندی که بر سر آن قطعه اسفنجی وصل کرده بودند. پس از استفاده از ترسوریوم آن را با قرار دادن در سطلی پر از آب یا سرکه تمیز می‌کردند.

یونانیان و رومیان از وسیله دیگری هم استفاده می‌کردند که به آن پسوئی می‌گفتند، قطعه سنگ یا سرامیک کوچک و گردی که به‌جای دستمال توالت استفاده می‌شد. روی یک فنجان که از قرن ششم پیش از میلاد باقی‌مانده است تصویر مردی در حال استفاده از پسوئی نقش بسته است.

یونانیان و رومیان باستان تنها پیشروان عرصه توالت نبودند. نشانه‌هایی هم در حفاری‌های باستان‌شناسی در نزدیکی جاده ‌ابریشم در چین به‌دست آمده است که نشان از چوب‌های نظافت با قدمت ۲۰۰۰ ساله دارد. این چوب‌ها بیشتر از چوب گیاه بامبو یا خِیزَران بودند که بر سر آن‌ها تکه پارچه‌ای بسته شده بود.

دستمال‌ توالت در مناطق مختلف جهان در زمان‌های مختلفی به طور گسترده عرضه شد. دستمال‌ توالت تهیه شده از الیاف برنج در سال ۱۳۹۳ میلادی به طور انبوه برای خانواده سلطنتی چین تولید شد. در مقایسه، آمریکا در سال ۱۸۵۷ بود که اولین تولید انبوه دستمال‌ توالت آمریکایی را شروع کرد، یعنی بیش از ۴۵۰ سال بعد.

بی بی سی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها