رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 246153

آیا کاندیداتوری بقایی ارزش بحث کردن دارد؟

احمدینژاد و بقایی، خوش‌خیالی یا نقشه‌های مرموز

ساعت ۲۴- گروهی از تحلیلگران سیاست داخی ایران باور جدی دارند که بحث کردن درباره کاندیداتوری حمید بقایی وقت تلف کردن است و نباید حرف‌های وی و دو دوست صمیمی‌اش محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم‌مشایی را جدی گرفت.

احمدي‌نژاد مشايي و...
dir="RTL" style="text-align:justify">این تحلیلگران می‌گویند بقایی پرونده‌ای مفتوح در قوه قضاییه دارد و نگه داشتن او به مدت ۲۰۰ روز در حبس قطعا بدون دلیل نبوده و به همین دلیل بقایی از سوی شورای نگهبان دست‌کم به همین دلیل تایید صلاحیت نخواهد شد. از سوی دیگر تحلیلگران باور دارند که زاد و رشد گروه کوچک احمدی‌نژاد و همکارانش در هیات‌ دولت‌های نهم و دهم و نهاد ریاست جمهوری در ۸ سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ را گروه‌های اصلی دیگر موجب شده و همان گروه‌ها و نهادها دیگر پشت سر این گروه نمی‌ایستند و بنابراین ثبت نام کردن بقایی هم محل تردید است تا چه رسد به اینکه او شانس برای انتخابات داشته باشد.

دسته سوم از دلایل در این باره از سوی تحلیلگران این است که حتی با فرض اینکه بقایی تایید صلاحیت شود شانسی برای برنده شدن در برابر روحانی – در همین شرایط موجود و با فرض ثبات شرایط – و حتی رقیب اصولگرایش که از طرف جبهه مردمی نیروهای انقلاب را ندارد.

اما در مقابل افرادی هستند که می‌گویند محمود احمدی‌نژاد و نیروهای پنهان و پیدای پشت او به هر دلیل توانستند در اوج ناامیدی اصولگرایان در اوایل دهه ۱۳۸۰ موجی ایجاد کنند که در انتخابات ۱۳۸۴ به ویژه در مرحله دوم انتخابات آیت‌الله فقید هاشمی رفسنجانی را شکست دهند و به همین دلیل نباید وی را دست‌کم گرفت.

این گروه می‌گویند وقتی محمود احمدی‌نژاد می‌بیند برخی نیروهای دست‌چندم وی مثل بذرپاش جوان ممکن است در فهرست کاندیداها باشد با خود می‌گوید چرا معاون اجرایی من که حرف‌شنو و متحد است کاندیدا نشود.

به گزارش ساعت ۲۴، واقعیت این است که کاندیداهای احتمالی که از طرف جبهه مردمی نیروهای انقلاب برای انتخابات لحاظ شده‌اند توانایی و هوش محمود احمدی‌نژاد را ندارند. برخی کاندیداهای چند بار شکست خورده، شماری از کسانی که به هر دلیل اشتهار ندارند و مقبولیت ندارند از سوی این جبهه کاندیدا شده‌اند که در معادلات سیاسی احمدی‌نژاد قطعا پایین‌تر از بقایی قرار می‌گیرند.

از طرف دیگر احمدی‌نژاد که تجربه شهردار شدن و سپس پریدن از این منصب به مقام دوم کشور را در سابقه‌اش دارد نیک می‌داند ممکن است همانند سال ۱۳۸۴ ناگهان همه چیز تغییر کند و بهتر است در صحنه بماند. او که با صراحت گفته بود در انتخابات ۱۳۹۶ از کاندیدایی حمایت نخواهد کرد با کدام نقشه ناشناس اکنون به وسط صحنه پریده و دست بقایی را گرفته و به خیالش می‌خواهد او را به پاستور برساند؟

آیا بغض و کینه او از اصولگرایان موجب این کار شده است و او می‌خواهد با شکستن رای اصولگرایان (در صورت تایید بقایی) و یا ناامید کردن گروهی از نیروهای طرفدار اصولگرا با هدف عدم حضور آنها (در صورت عدم تایید بقایی) را بشکند؟

شاید احمدی‌نژاد تصور می‌کند اگر این دوره از انتخابات نصیب اصولگرایان شود او ۸ سال دیگر باید منتظر باشد تا نوبت او برسد ولی اگر روحانی برنده شود فقط باید ۴ سال منتظر بماند.

به هر حال بازار سیاست ایران و بازار ریاست جمهوری در ایران آنقدر بازار عجیبی شده است که حتی بقایی که تا قبل از ۱۳۸۸ کمتر کسی او را می‌شناخت نیز مدعی ریاست جمهوری می‌شود و با خود می‌گوید مگر من از بذرپاش چه کم دارم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها