رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 316957

اما و اگرهای فروش هواپیماهای امریکایی به ایران

فروش هواپیما تضمین بقای برجام

ساعت24-رسانه های آمریکایی به این نتیجه رسیده اند که دونالد ترامپ می خواهد با امتناع از فروش بویینگ به ایران راه خروج ایران را از برجام بازکند. این داستان پس از خودداری کنگره از تصمیم تازه در باره ایران شروع شد.

+656
با امتناع کنگره از تصمیم گیری در مورد توافق هسته ای ایران و واگذاری این مسولیت به دونالد ترامپ، موج اختلافات در این کشور در مورد سیاست امریکا در قبال توافق هسته ای ایران بالا گرفته است. سطح بالای اختلافات را می توان در انتشار اخبار ضد و نقیضی مشاهده کرد که هر روز در رسانه های این کشور منتشر می شود به خوبی دید.
بعد از انتشار خبر امتناع کنگره از تصمیم گیری نهایی در مورد توافق هسته ای دنیا با ایران و وضع تحریم‌های تازه علیه کشورمان، اخباری در مورد احتمال توقف فروش هواپیماهای بویینگ و ایرباس و جنرال الکتریک به ایران مطرح شد. دلیل این مساله هم ادعای تکراری و اثبات نشده امریکا مبنی بر استفاده از این هواپیماها برای مصارفی غیر از حمل و نقل مسافر مطرح شد.ادعایی که بسیاری از تحلیل گران امریکایی هم ان را بی پایه و اساس می خوانند .اما امروز خبر دیگری در سایت بلومبرگ منتشر شد مبنی بر اینکه یکی از افراد فعال در کاخ سفید اعلام کرده است رییس جمهور قصد متوقف کردن فروش این هواپیماها به ایران را ندارد.

به گفته این فرد آگاه ، دونالد ترامپ بر این باور است متوقف کردن انتقال هواپیماها به ایران می تواند زمینه را برای مقابله به مثل ایران و خارج شدن این کشور از توافق هسته ای فراهم کند. این مساله ای است که از نظر مشاوران امنیت ملی کاخ سفید ، به مثابه زنگ خطری برای امریکا و دنیا است و توافقی که زمینه ساز حل شدن مساله هسته ای ایران از طریق دیپلماتیک شده است را بر هم خواهد زد.

یکی دیگر از افراد آگاه که نخواسته نامش فاش شود به بلومبرگ گفته است: ایستادگی ترامپ برای عدم فروش هواپیماهای خریداری شده توسط ایران بر خلاف دو سیاست بزرگ و اصلی دولت قرار دارد. اول سیاست مقابله با ایران که به زعم امریکا تهدیدی برای ثبات خاورمیانه است و دوم توسعه دوباره بخش تولیدی در امریکا و افزایش درآمد و فرصتهای شغلی در این بخش. وی ادامه داد: اگر امریکا مانع از فروش هواپیماهای مسافربری به ایران شود و ایران در پاسخ به این سیاست ناقض برجام ، از توافق هسته ای خارج شود ، دیگر اجازه نظارت بر فعالیتهای هسته ای را نمی دهد و تولیدات هسته ای خود را به سطح قبلی بازمی‌گرداند که این مساله نه برای امریکا بلکه برای هیچ یک از کشورهای دنیا مطلوب نیست. از طرف دیگر فروش این هواپیماها به ایران به معنای ایجاد فرصتهای شغلی زیاد، توسعه فعالیتهای تولیدی و کسب میلیاردها دلار درآمد برای امریکا است و توقف آن برای شرکتهایی که ظرف ماههای اخیر کارشان روی پروژه‌های ساخت هواپیما را آغاز کرده‌اند، به معنای تحمل هزینه ها و زیان کلان است. این مساله برای دولت ترامپ که بارها در مورد موفقیت‌های اقتصادی خود صحبت کرده است به معنای شکستی بسیار بزرگ استشرکت بویینگ که بزرگترین صادرکننده امریکا است ، قراردادی به مبلغ ۲۰ میلیارد دلار با ایران امضا کرده است و اگر این قرارداد نهایی شود و مانعی در مسیر تحویل هواپیماها به ایران ایجاد نشود، رکورد اولین صادرکننده هواپیما از امریکا به ایران بعد از انقلاب اسلامی را به خود اختصاص خواهد داد.باید در نظر داشت که دونالد ترامپ ازدوران رقابتهای انتخاباتی بارها ایران را متهم به عدم پایبندی به روح برجام کرده است ولی هیچ گاه برای اثبات ادعای خود مدرکی ارایه نداد. همین مساله سبب شد تا کنگره در مورد خروج امریکا از توافقی که دنیا برای حصول ان بیش از یک دهه تلاش کرده است ، تصمیم گیری نکند.

این عدم تصمیم گیری در نگاه بسیاری از کارشناسان سیاسی و امنیتی در دنیا به معنای مخالفت کنگره برای ایجاد وقفه در روند اجرای برجام و مخالفت با خروج امریکا از این توافق است زیرا عدم پایبندی دولت تازه امریکا به توافقی که توسط دولت قبلی تایید و امضا شده است، می تواند به اعتبار امریکا در دنیا صدمه بزند و هزینه های اقتصادی زیادی را به این کشور تحمیل کندسی ان ان هم در تایید این موضوع در گزارشی نوشت: بعید به نظر می‌رسد امریکا از این توافق خارج شود ولی همین تردیدهای پی در پی ترامپ در مورد کارایی توافق هسته ای ، بازنگری‌های چند باره توافق و مانع تراشی در مسیر اجرای اصولی و درست برجام می تواند منافع اقتصادی ایران از این توافق را به تعویق بیاندازد که برای ایران قابل قبول نیست.این رسانه تصمیم گیری نهایی امریکا در مورد موضع خود در برابر توافقی که دنیا آن را تایید می کند را یک مساله بسیار ضروری خوانده است

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها