رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 340949

قدرت‌های نظامی برتر خاورمیانه از نگاه فوربس / جایگاه عربستان پایین‌تر از ایران

ساعت24-نشریه «فوربس» در گزارشی به قدرت‌های نظامی برتر در خاورمیانه و شمال آفریقا پرداخته است که در رتبه‌بندی‌های انجام شده ، عربستان سعودی علیرغم بودجه نظامی سنگین‌تر در جایگاهی پایین‌تر از ایران قرار دارد.

جنگنده
فوربس می‌نویسد: بودجه و پول تنها معیار سنجش قابلیت‌های نیروی نظامی یک کشور نیست و کیفیت و کمیت سلاح و نوع آموزش‌ها نیز عناصر کلیدی هستند همانگونه که تعداد سرباز، ملوان و خلبان‌هایی که در مواقع اضطراری می‌توانند فراخوانده شوند.

بر اساس این گزارش «شاخص قدرت آتش جهانی» (GFP) حدود 50 عامل از این دست مانند انواع سلاح‌های موجود در زرادخانه‌ها، تعداد نیروی انسانی قابل دسترس و توانایی صنعت دفاعی یک کشور را در نظر می‌گیرد تا مؤثرترین نیروهای نظامی را به صورت جهانی رده‌بندی کند.

در رتبه‌بندی شاخص قدرت آتش جهانی عربستان سعودی با 227 هزار پرسنل فعال و بودجه 76.7 میلیارد دلار بودجه نظامی در رتبه 5 خاورمیانه و شمال آفریقا قرار دارد و ایران با 523 هزار نیروی نظامی و 16 میلیارد دلار بودجه نظامی در رده چهارم این رتبه‌بندی قرار دارد.

فوربس در ادامه می‌نویسد: تعداد نیروی نظامی ایران بیش از هر کشور دیگری در منطقه است؛ 350 هزار نفر در ارتش، 18 هزار نفر در نیروی دریایی، 30 هزار نفر در نیروی هوایی و 125 هزار نفر در سپاه پاسداران.

در ادامه این گزارش آمده است: سال‌ها تحریم برای ایران به این معنا بوده که این کشور قادر به تأمین سلاح مورد نیاز خود از خارج نبوده و صنعت دفاعی داخلی را تقویت کرده است، نیروهای مسلح ایران نیز در جنگ‌های نامتقارن تبحر زیادی داشته و نیروی قدس سپاه این کشور نقشی کلیدی در سوریه و عراق داشته است.

این نشریه آمریکایی در ادامه می‌نویسد: نمره 0.3933 شاخص قدرت آتش جهانی برای ایران، این کشور را در جایگاهی بالاتر از تمامی همسایگان نزدیک آن قرار داده است.

فوربس در تشریح توان نظامی عربستان سعودی نوشته است: نمره 0.4209 عربستان را در جایگاه پنجم منطقه قرار داده است و این کشور به مدت سه سال درگیر جنگ در یمن است اما ناتوانی ارتش عربستان در شکست دادن حوثی‌ها(انصارالله) موجب ایجاد این سؤال شده است که ارتش عربستان در چه سطحی از آمادگی قرار دارد.

ایگاه معتبر «Global Firepower» که در زمینه رده‌بندی توانمندی‌های نظامی کشورهای جهان فعال است به تازگی فهرست ارتش های برتر جهان را بر اساس ملاک‎های 50‌گانه خود منتشر کرد.

کارشناسان نظامی این پایگاه، توانمندی نظامی ارتش‌های کشورهای را براساس 50 فاکتور از جمله تنوع و میزان تسلیحات، موقعیت جغرافیایی، نیروی انسانی آماده به خدمت، بودجه نظامی سالانه، انعطاف‌پذیری لجستیکی، منابع طبیعی، و صنعت نظامی بومی بررسی می‌کنند.

بنا به گزارش وب‌سایت «Global Firepower» ایران از نظر توانمندی نظامی در بین 133 کشور جهان مقام بیستم‌ویکم دارد.

بر اساس این گزارش هواپیماهای ایران 477 فروند است که از این تعداد 137 فروند هواپیمای جنگنده، 137 فروند هواپیمای تهاجمی، 203 فروند هواپیمای مسافربری، 79 فروند آموزشی، 126 فروند بالگرد است که از این تعداد بالگرد 12 فروند تهاجمی هستند.

بنابر این گزارش توان نظامی ارتش ایران 1616 تانک جنگی، 1315 دستگاه خودروی زرهی، تعداد 320 فروند توپ SPG، 2078 عدد تریلر توپخانه ای، 1474 لانچر پرتابگر موشک در اختیار دارد.

نیروی دریایی: نیروی دریایی ارتش ایران از 3398 کشتی و قایق جنگی بهره می‌برد که از این تعداد 5 ناوچه، 3 رزم ناو، 33 زیردریایی، 230 کشتی دفاع از ساحل و 10 ضد مین است.

در همین حال خبرگزاری یونایتدپرس در گزارشی نوشت که قدرت نظامی ایران با آغاز انقلاب افزایش چشمگیری داشته است.

در این گزارش آمده است که ایران بعد از انقلاب اسلامی برنامه‌ای در راستای پیشبرد قابلیت های دفاعی خود آغاز کرد و این برنامه را در حالی ادامه داد که بسیاری از شرکت های غربی و آمریکایی که پیش از انقلاب، ایران را در این زمینه یاری می‌دادند ارتباط و همکاری خود را قطع کردند.

منبع: میزان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها