رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 372740

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی

دربرابر اروپا باید بسیار شفاف باشیم

ساعت24-این روزها درمیان مدیران ارشد سیاسی و اقتصادی ایران در دوجناح اصلی سیاسی یک مقوله است که هرروز براهمیت آن اضافه می شود. این مقوله نوع مناسبات با اتحادیه اروچا برای مواجهه با تحریم آمریکاست.

روغن
برخی از مدیران سیاسی و حتی برخی کارشناسان آزاد باوردارند که اروپا توانایی جلوگیری از تحریم امریکا رندارد. سیاست ورزان منتقد دولت که درمیان آنها طیف های تندرو و جوددارند می گویند اروپا نمی خواهد از ایران دربرابر آمریکا صیانت کند . اما تجربه ماههای اخیر نشان می دهد اروپا برای مقابله با آمریکا نیازمند برخی رفتارهای شفاف از سوی ایران است . این چیزی است که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی آن را درک کرده و در جمع فعالان بازار سرمایه به این موضوع اشاره می کند. اوگفته است "ایران باید به سمت گفت‌وگو با اروپا برود. باز شدن بحث بنگاه‌های کوچک و متوسط در همین راستا است. در این شرایط نام‌ها و بنگاه‌های بزرگ تجارت نمی‌کنند. در مواجهه با اروپا باید بسیار شفاف باشیم و از اسامی پوششی پرهیز کنیم. " خلاصه ای از سخنان ]خوندی را درنشست کاری با فعالان بازار سرمایه به نقل از صفحه اینترنتی نیمکت درادامه آمده است:
مهمترین موضوع امروز اقتصاد ایران عدم‌ قطعیت است. بنابراین مهمترین اقدامی که باید انجام شود کاهش ریسک‌ها و افزایش امید است که در چنین شرایطی آسیب می‌بیند. بخشی از این عدم‌قطعیت ریشه در ساختار اقتصاد ایران دارد. دستگاه‌های سیاست‌گذاری کشور به‌دلیل پیامدهای آن هنوز ورود جدی به اصلاح ساختارها نکرده است.موضوع دیگری که موجب افزایش عدم‌قطعیت شده، شرایط سیاسی کشور است.در سیاست خارجی هم اتفاقاتی که در دار و دسته ترامپ افتاده اهمیت دارد. بر خلاف تصور و رویه پیشین که آمریکا سردمدار اقتصاد آزاد بوده، این گروه به‌دنبال یه مرکانتالیسم جدید است. عدم‌درک این موضوع ما را در تحلیل سیاسی و اقتصادی با مشکل مواجه خواهد کرد. جنگ تعرفه‌ای، افزایش حجم تجارت اسلحه و ... نشانه‌های مغایرت اندیشه‌های این گروه با مخالفت رویکرد بازار آزاد و لیبرالیسم است. انتخاب این رویکرد نظم جهان را بر هم زده و نظام سلسله‌مراتبی ایجاد کرده است.به‌خاطر همین سیاست‌ها اروپا احساس خطر می‌کند و نگران امنیت خود است. بازار سرمایه هم می‌تواند از این فرصت استفاده کند.چون در ایران سیاست داخلی بر سیاست خارجی حاکم است ما نتوانستیم از این فرصت برای یافتن دوستان تاکتیکی جدید استفاده کنیم.توجه داشته باشیم ایران در شرایط جنگ نرم است و سیاست‌های این شرایط با سیاست‌های جنگ سخت متفاوت است. در چنین موقعیتی باید به اصول اقتصادی صحیح پایبند باشیم. وفاداری به سازوکار بازار و حقوق مالکیت در این زمان بسیار حیاتی است.- قطعا منافع عده‌ای در عدول از ضوابط و قواعد است. - پایبندی به قانون، اصول بازار و حقوق مالکیت مهمترین اصولی است که باید بر آن پافشاری کنیم. شفافیت، رقابت و مبارزه با فساد زیرمجموعه این اصول است.لان زمان اصلاح ساختاری است. الان بیش از هر زمان دیگری می‌شود به این موضوع فکر کرد. در این شرایط نباید تسامح کرد. الان باید اضافه‌برداشت‌ها را کنترل کرد، تکلیف بدهی روشن شود و سیاست ارزی صحیح بنا نهاده شود. حتی راه ایجاد سرمایه اجتماعی هم اصلاحات ساختاری است. با این حجم از رانت و خبر منفی امکان ایجاد سرمایه اجتماعی وجود ندارد. - در اقتصاد مسکن باید شرایط برای اجاره‌داری حرفه‌ای فراهم شود. هم باید مالیات این نوع اجاره‌داری اصلاح شود و هم زمان اجاره باید افزایش یابد. باید هرچه طول دوره اجاره افزایش یابد مالیات آن کاهش یابد.- دولت محلی و دولت مرکزی باید در اخذ و صرف مالیات همکاری کنند. در برخی موارد مثل مالیات بر ارزش افزوده دولت مرکزی توان بهتری برای جمع‌آوری مالیات دارد و در برخی موارد مثل زمین و ساختمان دولت محلی شرایط و اطلاعات مناسب‌تری دارد. باید بین این دولت یک داد و ستد صورت بگیرد اما دولت اما نباید در قراردادها دخالت کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها