رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 123164

کهیر

img alt="کهیر" src="http://vista.ir/include/articles/images/31f78878f3a249c3ca082392e6bcbf61.jpg" />

شامل تورم های صورتی یا بیرنگ خارش دار با حاشیه ای قرمز می باشند که همراه سوزش و خاش شدید هستند و ممکن است بصورت منفرد و یا گروهی روی قسمتی از پوست رخ دهند. این ضایعات ناشی از یک واکنش حساسیتی بوده و خیلی شایع هستند.
در حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از جمعیت حداقل یک بار در طول زندگی دچار کهیر می شوند. اغلب موارد ضایعات سریعا و خودبخود در عرض چند روز تا چند هفته بهبود می یابند.
بطور نادر یک شخص ممکن است ماهها یا سالها دچار کهیر باشد و هر زمان کهیرهای قدیمی بهبود یافته و کهیرهای جدیدی روی پوست ظاهر می شود. اندازه آنها ممکن است کوچک یا بزرگ از یک سرسوزن تا یک بشقاب بزرگ برسد و یا بهم متصل شده و تشکیل تورم های بزرگ بدهند.
علت تشکیل آنها تراوش مایع پلاسمای خون از داخل عروق به فضای بین بافتی در پوست می باشد. یک عامل شیمیایی که هیستامین نامیده می شود از سلول های بخصوصی در پوست بنام ماست بیل ها که در اطراف رگها قرار دارند ترشح می شود و باعث گشاد شدن عروق و باز شدن فضاهای بین سلولی در آنها و بدنبال آن خروج مایع از داخل عروق به بیرون می شود.
واکنش های آلرژیک، مواد شیمیایی در غذاها یا داروها معمولا ایجادکننده کهیر هستند. گاهی اوقات پیداکردن عامل ؟ بسیار مشکل است. زمانیکه کهیر در اطراف چشم ها و لب ها رخ دهد تورم ایجاد شده بسیار شدید است. این تورم ها معمولا در عرض ۲۴ ساعت محو می شوند. در موارد شدید کهیرها می توانند ایجاد اشکال در تنفس و بلع کرده و نیاز به اقدامات اورژانسی برای بیمار پیدا گردد.
● کهیر حاد
به کهیرهایی که کمتر از ۶ تا ۸ هفته طول بکشند اطلاق میشوند در این موارد یک فاکتور ایجادکننده معمولا مشخص می گردد و از محیط بیمار حذف میگردد و ضایعات بهبود می یابند. از مهمترین علت کهیر حاد مصرف غذاها و داروها، فشارهای موضعی، سرما و نور آفتاب را می توان نام برد.
● غذاها
از شایعترین خوراکی های ایجادکننده کهیر دانه ها، شکلات، غذاهای دریایی، گوجه فرنگی، تخم مرغ، مخمرها و شیر می باشند. غذاهای خام بیشتر از غذاهای پخته در ایجاد کهیر موثرند. اضافه شونده های غذایی و نگهدارنده از عوامل ایجادکننده کهیر می باشند. کهیرها ممکن است در عرض چند دقیقه یا چند ساعت بعد از خوردن شبه به محل جذب آنها ایجاد شوند.
● داروها
تقریبا هر دارویی می تواند ایجاد کهیر کند. آنتی بیوتیک ها، مسکن ها، ارامش بخش ها، دیورتیک ها، آنتی اسیدها، ویتامین ها، داروهای گیاهی، قطره های چشم و گوش، ملین ها از عوامل بالقوه ایجادکننده کهیر می باشند.
● عفونتها
بسیاری از عفونتها می توانند ایجاد کهیر کنند. عفونتهای ویروسی دستگاه تنفس فوقانی (از جمله سرماخوردگی) از علل شایع کهیر در بچه ها می باشند. ویروس های دیگر شامل هپاتیت و عفونتهای باکتریایی و قارچی نیز می توانند ایجاد کهیر کنند.
● کهیر مزمن
به کهیرهایی که بیش از ۶ هفته طول می کشد کهیر مزمن گفته و پیدا کردن عامل مولد آنها بسیار مشکل می باشد و فقط در درصد کمی از افراد رخ می دهد. در این موارد یک درماتولوژیست بایستی سابقه پزشکی بیمار را دقیقا سوال کرده و معاینات فیزیکی دقیقی از بیمار انجام دهد و ممکن است در این موارد نیاز به انجام آزمایش های مخصوص نیز بشود.
● کهیر فیزیکی
این نوع کهیر ممکن است بدنبال در معرض قرارگرفتن با نور خورشید، گرما، سرما، آب، فشار لرزش یا ورزش رخ دهد. کهیرخورشیدی در عرض چند دقیقه در معرض نور آفتاب ایجاد شده و بطور تیپیک بعد از یک یا دو ساعت محو می گردد.
کهیر سرمایی بعد از تماس با سرما وقتی که پوست در حال گرم شدن است رخ می دهد.
این کهیر در تماس با سرما و یا در زمان شناکردن ممکن است رخ دهد و می تواند ایجاد تنگ نفس، فلاشینگ، واکنش های ژنرالیز و حتی شوک بکند.
● کهیر درماتوگرافیک (درماتوگرافیسم)
این نوع کهیر بدنبال خاراندن پوست و یا با کشیدن وسیله ای روی پوست ایجاد می شود و اغلب بدنبال دیگر فرم های کهیر رخ می دهد و در ۵ درصد جمعیت دیده می شود و اغلب این افراد از نظر سلامتی خوب هستند. درماگراتیسم ممکن است برای ماهها یا حتی سالها طول بکشد
● درمان
بهترین درمان برای کهیر یافتن عامل ایجادکننده آن تا جایی که ممکن است می باشد. آنتی هیستامین ها برای تسکین خارش معمولا تجویز می شوند و بهتر است که بطور منظم استفاده شوندتا از بروز کهیر جدید جلوگیری شود. آنتی هیستامین های مختلفی در داروخانه ها موجود می باشد. ممکن است یک نوع برای همه اشخاص مناسب نباشند و بنابراین متخصص پوست لازم بداند که برای کنترل کهیر بیش از یک نوع را بطور توام تجویز کند.
در موارد شدید (مثل مواردی که تورم حلق و گلو و تنگ نفس موجود است) ممکن است نیاز به تزریق آپی توین باشد.
تجویز کورتیکوستروئید گاهی موثر است ولی استفاده آن محدود بر موارد کوتاه مدت می گردد.

تهیه کننده : گیتی صادقیان

منبع : پاراسات

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها