رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 126237

کم خونی Anaemia

● علائم : - رنگ پریدگی پوست مخصوصاً در نوک انگشتان، لبها، دور چشم و زبان - خستگی، بیحالی، ضعف - تنگی نفس فعالیتی - سرگیجه - افزایش تعداد نبض
کم‌خونی (آنمی) یک بیماری ضعیف کننده بدن است که بدلیل کم شدن تعداد گلبولهای قرمز خون یا کاهش مقدار هموگلوبین بوجود می‌آید. هموگلوبین، پروتئینی رنگی است که اکسیژن را حمل می‌کند و از جمله ترکیبات آن آهن می‌باشد و رنگ قرمز گلبولها را نیز موجب میشود. تولید ناکافی گلبولهای قرمز در مغز استخوان، نبودن آهن و دیگر مواد تشکیل دهنده خون، بیماریهایی از قبیل لوسمی، کم خونی داسی شکل، و تالاسمی، از دست رفتن خون به مقدار زیاد و عفونتها، همگی از جمله علتهای بوجود آورنده کم خونی هستند.
● آیا خطرناک است؟
کم خونی خطرناک است زیرا می‌تواند نشانه یک بیماری دیگر باشد و بنابراین تمام موارد باید تحقیق شوند.
● ابتدا چه کار باید بکنید؟
۱) اگر کودک شما بی‌حال و رنگ پریده است و خوب غذا نمی‌خورد به گونه‌ها، دهان، نوک انگشتان و زبان وی نگاه کنید و ببینید رنگ پریدگی در آنها نیز مشاهده میشود.
۲) فعالیت کودک خود را با دیگر ماهیچه‌ها مقایسه کنید بعد از ورزش و تمرینات بدنی و بازی به تنفس او توجه کنید ببینید آیا تنگی نفس و یا سرگیجه دارد.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
اگر فکر می‌کنید کودکتان به کم‌خونی مبتلا است به دکتر مراجعه کنید. کم‌خونی باید کاملاً توسط دکتر معالجه گرددو نباید تنها به درمانهای خانگی اکتفا کنید.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
ابتدا آزمایش خون می‌کند. اگر تشخیص کم‌خونی تائید شود برای تحقیق کامل علت آن کودک را در بیمارستان بستری کرده و احتمالاً در صورت شدید بودن کم‌خونی اقدام به تزریق خون می‌کند.
اگر کم‌خونی به علت کمبود آهن باشد قرصهای آهن را تجویز خواهد کرد و به شما توصیه می‌کند از غذاهای سرشار از آن به فرزند خود بخورانید بعلاوه علت کمبود آهن باید توسط یک متخصص اطفال روشن شود. برای این کار بستری کردن کودک در بیمارستان ضروریست.
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
حتماً غذاهایی را که دکتر یا متخصص تغذیه تجویز می‌کنند به کودک خود بدهید غذاهای سرشار از آهن عبارتند از: جگر، زرده تخم مرغ و سبزیجات. ویتامین C به جذب آهن کمک می‌کندو برای اینکار مثلاً می‌توانید یک لیوان آب پرتقال با تخم مرغ به وی بدهید.

منبع : سایت کودکان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها