رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 144191

آمار گشت و گذار ایرانی ها در نوروز ۹۵

ایرانی ها در نوروز ۹۵ چقدر سفر کردند؟

ساعت ۲۴-معاون گردشگری کشور از رشد ۴۸ درصدی بازدید گردشگران نوروزی از بناها و جاذبه‌های گردشگری کشور خبر داد و گفت: تاکنون ۳۷ میلیون نفر شب اقامت در کشور ثبت شده است.

ترافیک سنگین در جاده چالوس
مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری کشور درباره وضعیت مراکز اقامتی و جاذبه‌های گردشگری کشور در طول ایام نوروز امسال گفت: ۳۷ میلیون نفر شب اقامت از ۲۸ اسفندماه تا روز ۸ فروردین ثبت شده که ۷ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. همچنین بیش از ۵۳ میلیون نفر از مراکز تاریخی و جاذبه‌های گردشگری کشور در همین ایام دیدن کرده‌اند که رشد ۴۸ درصدی را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های نوروز ۹۵ تغییرات مکرر آب و هوایی بوده که برای رفت و آمدها و ارائه خدمات مردم را دچار مشکل می‌کرد اما همه واحدهای انتظامی و خدماتی مدیریت خوبی را در این ایام داشته‌اند. همچنین در این شرایط مردم هم همکاری کرده‌اند، اما بخشی از تصادفات و گرفتاری‌های مردم در این ایام به دلیل رانندگی‌های بی‌تجربه است که آسیب‌هایی را به خانواده‌ها وارد کرده است؛ با این حال آماری که پلیس راهور به من داد از کاهش تلفات و تصادفات خبر می داد.

معاون گردشگری کشور در ادامه گفت: در آخرین روزهای تعطیلات سال ۹۴ از وضعیت گردشگری چند استان بازدید کردم. ستادهای خدمات سفر خوب و فعال اوضاع را مدیریت می‌کنند. استانداران نیز مرتب در حال بازدید هستند و ما توانسته‌ایم به سطح خوبی از هماهنگی دستگاه‌ها برسیم. امسال سه شهر برتر در حوزه مدیریت خدمات گردشگری معرفی خواهند شد که بعد از ایام تعطیلات نوروزی و پس از اخذ آمارها از استان‌های کشور درباره آن تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

وی افزود: همچنین در ایام نوروز سفر در استان‌ها توزیع شده است. آمار جاذبه‌های جدید گردشگری نشان می‌دهد مردم به نیمه جنوبی کشور به خاطر وضعیت آب و هوایی بیشتر سفر کرده‌اند. همچنین استان‌های شمالی و نزدیک به تهران نیز همچنان دارای مسافر زیادی بوده‌اند. با این وجود استان خراسان جنوبی یکی از ۱۰استانی است که در حوزه نفر شب اقامت، برتر از شهرهای دیگر بوده است. این نشان می‌دهد که برخی از استان‌ها که معمولا محل تردد بوده‌اند اکنون به جاذبه تبدیل شده و مردم در آن استان‌ها اقامت می‌کنند. استان خراسان جنوبی نیز مسیر تردد بوده، اما اکنون جزو شهرهایی است که گردشگران زیادی در آن اقامت کرده‌اند. با این وجود آب و هوا در انجام سفرهای نوروزی همیشه تاثیرگذار بوده است.

رحمانی موحد ضمن بازدید از وضعیت گردشگری استان‌های خراسان رضوی، سمنان، یزد، آذربایجان غربی، مازندران، تهران و خراسان شمالی افزود: آمار دقیقی از خروج مسافران اکنون در دسترس نیست. همچنین تفسیر مختلفی برای خروج مسافران وجود دارد، چرا که ممکن است مسافر مقصد نهایی‌اش همان جایی نباشد که بلیت گرفته، بنابراین به سختی می‌توان این آمار را احصاء کرد. آمار گردشگران خارجی در نوروز نیز خوب بوده است آن هم بر خلاف سال‌های قبل، بنابراین امسال شاهد ورود تورهای گردشگری خارجی به کشور در ایام نوروز بوده‌ایم.

رحمانی موحد همچنین درباره نامه مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز به دفاتر خدمات مسافرتی که اعلام کرده بود برگزاری تورهای خروجی به مقصد ترکیه را متوقف کنند، گفت: وزارت خارجه باید اعلام کند که مردم به ترکیه نروند، اما تاکنون چنین چیزی به صورت رسمی اعلام نشده است. سیاست‌های ما باید در چارچوب سیاست‌های ملی باشد نه استانی؛ بنابراین نباید به تنهایی تصمیم گرفت، بلکه این‌گونه موارد باید با هماهنگی انجام شود. ما در صحبت‌هایمان به‌صورت شفاهی مطالبی را درباره سفر به ترکیه ارائه کرده‌ایم. رویکرد ما استفاده از ظرفیت‌های داخلی است. امنیت گردشگران و احترام به آنها دو موضوعی است که اگر دچار مخاطره شود در روابطمان با آن کشور تجدیدنظر خواهیم کرد.

رحمانی موحد تصریح کرد: در حوزه نظارت بر خدمات توریستی برخی شکایت‌ها مربوط به کنسل شدن سفرهای خارجی بوده که البته تابع قراردادهای دوجانبه است. به عنوان مثال گردشگر قصد کنسل کردن سفرش را داشته، اما دفاتر خدمات مسافرتی این کار را انجام نمی‌دادند.

معاون گردشگری کشور هشدار داد: مردم بازگشت از سفرها را به آخرین روزهای تعطیلات موکول نکنند.

مهر

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها